اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل:

حمام وکیل با پلان واقعی مرمت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با انتقاد شدید از تحلیل نابه‌جا، در مورد تخریب حمام وکیل از مرمت این اثر با پلان اصلی و معماری سنتی خبر داد.

حمام وکیل با پلان واقعی مرمت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهروز ندایی عصر امروز در جریان بازدید از این پروژه در حال مرمت در اردبیل اظهار داشت: اینکه عده‌ای شایعه درست می‌کنند که حمام تاریخی و یا بنای ارزشی تخریب شد حتی تا دیروز آشنایی از این اثر تاریخی نداشتند و به سادگی و در نهایت کوتاهی و قصور از کنار آن عبور می‌کردند در حالی که امروز دایه مهربان‌تر از مادر شدند و در اظهار نظر مغرضانه و یک‌طرفه از حمام تاریخی دفاع می‌کنند که ما به هیچ وجه اجازه ندادیم کوچک‌ترین تخریبی در این اثر تاریخی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد:‌ حمام وکیل اردبیل که جزیی از بازار تاریخی این شهر است بعد از جمع‌آوری نظرات کارشناسی در حال مرمت است که نخاله‌برداری از آن صورت گرفته و سعی می‌کنیم با توجه به اینکه این بنا در مرکز شهر واقع شده براساس پلان اصلی آن را معماری و با کاربری که مالک مشخص کرده در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.

ندایی با یادآوری اینکه این اثر تاریخی که از عهد قاجار باقی‌مانده است مورد بی‌حرمتی و یا نامهربانی قرار نگرفته است، خاطر نشان کرد: عده‌ای با شایعه‌سازی‌ها و همچنین بیان مطالب غیرواقعی از طریق رسانه‌ها، مرمت این اثر را تخریب آثار باستانی جلوه می‌دهند در حالی که چنین امری صحت ندارد و به یقین تلاش می‌کنیم تا این اثر که به شایستگی صیانت و محافظت می‌شود برای نسل‌های آینده باقی بماند.

این مسئول در مورد به ثبت ملی نرسیدن این اثر اضافه کرد: حمام‌های تاریخی که از دوره قاجار و حتی قبل از آن بر جای مانده‌اند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند اما این بنا با توجه به اینکه قسمت اعظم آن بر اثر مرور زمان تخریب شده است در فهرست ثبت آثار ملی قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: البته ما پیشنهاداتی را در این زمینه ارایه کرده بودیم ولی مسئولان تصمیم گرفتند این اثر را همراه با بازار تاریخی اردبیل به عنوان یک حریم ارزشی و سازگار با پلان‌های تاریخی به ثبت برسانند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل ادامه داد: البته در این بین وراث این اثر تاریخی نیز در تغییر کاربری آن اجازه اقدامی را به ما نمی‌دادند که خوشبختانه با رایزنی‌های انجام شده نسبت به تغییر کاربری این بنا با نظر مساعد مالکان توافق اولیه حاصل شده است.

ندایی گفت: امیدواریم با رفع نواقص و کوتاهی‌هایی که در گذشته صورت گرفته است به سرعت این اثر ارزشی را مرمت کرده و در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.

اما آنچه در این بین درخواست ساکنان منطقه و مغازه‌داران اطراف این حمام تاریخی است اینکه مرمت این اثر و کارهای ساختمانی آن به سرعت تکمیل شده و زمینه برای به سرانجام رسیدن کار مرمتی این اثر صورت بگیرد تا در این زمینه مشکلی متوجه اهالی نشود.

انتهای پیام/62004/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول