اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست جهاد کشاورزی میاندوآب خبر داد

تولید 100 هزار تن گندم در میاندوآب

خبرگزاری فارس: سرپرست جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: سالانه 100 هزار تن گندم در میاندوآب تولید می‌شود.

تولید 100 هزار تن گندم در میاندوآب

پولاد علیپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: میاندوآب به لحاظ دارا بودن موقعیت جغرافیایی، وجود منابع آبی سطحی و زیرزمینی مساعد به همراه خاک‌های غنی و حاصلخیز توانسته یکی از مناطق مستعد و مهم کشاورزی محسوب شود.

این مسئول با بیان اینکه وجود اراضی مستعد برای کشت و تولید محصولات کشاورزی و زراعی سبب افزایش کیفیت و بهره‌وری در زمینه کشت و تولید در این شهرستان می‌شود افزود: کشت محصولات زراعی در این شهرستان تابع وضعیت و قیمت بازار فروش و رابطه عرضه و تقاضا میان منطقه، صنایع تبدیلی و سازگاری با اقلیم از جمله الگوی کشت هستند.

علیپور تصریح کرد: وضعیت زیر کشت غلات به دلیل سهولت در اجرای عملیات کاشت، داشت و برداشت و محدودیت‌های ناشی از آب و خاک اعم از کمبود آب زراعی برخی از حوزه‌ها و نیز مشکلات خاکی همچون شوری و نیز به لحاظ استراتژیک بودن محصول سطح کشت غالب منطقه را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تولید سالانه محصولات زراعی این شهرستان خاطر نشان کرد: سالانه حدود 18 هزار هکتار از اراضی آبی و 16 هزار و 500 هکتار از اراضی دیم به کشت گندم اختصاص می‌یابد که با در نظر گرفتن شرایط مطلوب برای زراعت از نظر وقوع بارش‌های فصلی و عدم وقوع حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی سالانه بیش از 100 هزار تن گندم به ارزش ریالی 500 هزار میلیون ریال تولید می‌شود.

علیپور با اشاره به نقش توسعه صنعت دامداری در منطقه برای تأمین نیازهای تولیدی خاطر نشان کرد: ضرورت تأمین نیاز علوفه‌ای دام این شهرستان و افزایش قیمت فروش علوفه سبب افزایش ناگهانی سطح کشت و تولید نباتات علوفه‌ای از جمله یونجه، جو، ذرت دانه‌ای و ذرت علوفه‌ای شده که با توجه به ظرفیت‌های تولیدی و قیمت فروش آن‌ها از نظر درآمدی و رونق اقتصادی برای خانوارهای روستایی نقش مهمی ایفا می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی میاندوآب ادامه داد: سطح زیر کشت و تولید این نباتات در سال‌های اخیر 16 هزار هکتار در اراضی آبی و 6 هزار هکتار در اراضی دیمی برآورد شده که سالانه 185 هزار تن محصول به ارزش 290 هزار میلیون ریال تولید می‌شود که در مقایسه با درآمد قابل توجه آن در واحد سطح نسبت به غلات به ویژه گندم از مزیت نسبی برخوردار است.

وی با بیان کشت چغندر قند در این شهرستان افزود: زراعت چغندر قند به لحاظ ظرفیت‌های تولید، وجود صنایع تبدیلی مرتبط همچون کارخانه قند یکی از محصولات زراعی استراتژیک محسوب می‌شود که از نظر درآمدی نسبت به دیگر محصولات مزیت نسبی داشته و سطح زیر کشت آن تابع کارخانه‌‌های قند داخل و خارج استان است.

سرپرست جهاد کشاورزی میاندوآب اذعان داشت: سالانه بیش از 5 هزار هکتار از اراضی مستعد به تولید و کشت چغندر قند اختصاص می‌یابد که در شرایط مطلوب 320 هزار تن محصول به ارزش 384 هزار میلیون ریال تولید می‌شود که نقش بسیار مؤثری در اقتصاد خانوارها و بهبود معیشت روستاییان دارد.

اتمام پیام/61011/ن/د1000 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول