اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل غله و بازرگانی منطقه 4 خبر داد

خیز خوزستان برای نهضت ذخیره‌سازی گندم

خبرگزاری فارس: مدیر عامل غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 از خیز خوزستان برای نهضت ذخیره‌سازی گندم خبر داد و گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی زیادی انجام شده است و در حال اجرای برنامه‌ها هستیم.

خیز خوزستان برای نهضت ذخیره‌سازی گندم

شهباز خواجوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: تا قبل از سال 1384 ایجاد ظرفیت‌های ذخیره سازی سیلو در انحصار دولت بود؛ اما از سال 1384 به بعد تلاش شد که زمینه ذخیره‌سازی 400 هزار تن در قالب ساخت سیلوهای بتنی، فلزی، انبارهای مکانیزه و نیمه‌مکانیزه فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از دو سیلوی فلزی 40 و 22 هزار تنی ذخیره گندم در شهرهای دزفول و اهواز افزود: این سیلوها با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا و با مشارکت بخش خصوصی و صرف هزینه‌ای بالغ بر 85 میلیارد ریال ساخته شده‌اند.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 هدف از ساخت این سیلوها را نگهداری اصولی و استاندارد این کالای اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این سیلوها ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان خوزستان اعم از سیلوی بتنی، فلزی، انبار مکانیزه و نیمه مکانیزه به 900 هزار تن خواهد رسید. 

وی تاکید کرد: برای صیانت از کمیت و کیفیت گندم و ممانعت از هر گونه آسیب منتهی به کاهش مختصات کیفی گندم، استفاده از سیلوهای عمودی یکی از کارآمدترین راهکارها برای نگهداری این محصول استراتژیک است.

خواجوی با بیان اینکه تاکنون بیش از 35 مجوز ساخت سیلو به بخش خصوصی داده شده است، ابراز امیدواری کرد که تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی استان از مرز یک میلیون و  200 هزار تن تجاوز کند که در همین راستا، در شش ماهه دوم سال‌جاری سه سیلو توسط بخش خصوصی با ظرفیت 82 هزار تن آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: با توجه به جمعیت 4.6 میلیون نفری خوزستان نیاز مصرفی این استان حدود 650 هزار تن گندم است که برای آینده تامین یک میلیون و 200 هزار تن گندم مصرفی پیش بینی شده است این در حالی است که هم اکنون خوزستان به تأمین 900 هزار تن گندم یعنی بیش از نیاز مصرفی در سال دست یافته است.

وی بیان کرد: اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سطح استان خوزستان علاوه بر کاهش 25 درصدی در مصرف گندم باعث کاهش تصدی‌گری دولت در خرید و ذخیره‌سازی گندم، ایجاد رقابت سالم در استحصال آرد کیفی و تولید و عرضه نان مطلوب و مناسب و سرمایه‌گذاری در تولید نان صنعتی شد.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 با بیان اثرات مثبت این طرح تأکید کرد: مصرف گندم استان خوزستان در بخش خبازی از 145 کیلوگرم در قبل از اجرای قانون فوق‌الذکر به 110 کیلوگرم در یک سال بعد از آن کاهش یافت و با نهادینه کردن آموزش‌های مورد نیاز در عمل‌آوری صحیح خمیر و اعطای تسهیلات بهسازی به نانوایان استان، تولید و عرضه نان باکیفیت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه گسترش تولید محصولات کشاورزی یک کار چند وجهی است، افزود: دولت تا 80 درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار را پرداخت می‌کند و با حمایت در بخش به زراعی، بازرگانی، حمل و تجارت محصولات کشاورزی تلاش می‌شود کشاورزان توانمندتر از قبل به کشاورزی بپردازند.

خواجوی دورنمای روشنی برای بخش کشاورزی ترسیم کرده و افزود: در سال‌جاری 710 هزار تن محصول گندم در قالب 91 هزار و 12 محموله به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد ریال از کشاورزان زحمتکش خوزستانی خریداری شده است که خوزستان از این حیث رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول