اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی:

بی آر تی مشهد از محل بودجه زیارت تامین اعتبار شد

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی گفت: بخشی از بودجه راه‌اندازی خط نخست brt مشهد از محل بودجه زیارت به شهرداری مشهد واگذار شده است.

بی آر تی مشهد از محل بودجه زیارت تامین اعتبار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،سیدحسن علم‌الهدایی در جمع خبرنگاران در مشهد با اشاره به اعتباراتی که تاکنون از سوی استانداری خراسان‌رضوی برای توسعه زیارت در نظر گرفته شده است اظهار کرد: سال گذشته مبلغ 75 میلیارد تومان از سوی مجلس شورای اسلامی به استانداری خراسان‌رضوی جهت اجرای پروژه‌های توسعه زیارت استان اختصاص یافت که در این رابطه آنچه می‌توان گفت این است که بخش عمده این اعتبار در حوزه عمرانی بود.

علم‌الهدایی تاکید کرد: آنچه که در این رابطه نگران‌کننده است اختصاص اعتبارات با روند فعلی است که در صورت ادامه این امر مشکلاتی برای دستگاه‌ها در حوزه زیارت ایجاد می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی در رابطه با چگونگی روند اجرای مطالعات طرح زیارت در سطح شهر مشهد اظهار داشت: در اجرای مطالعات طرح توسعه کمی و کیفی زیارت در مشهد تاکنون شاهد آن بوده‌ایم که پروژه‌های حاصله از این مطالعات در بخش‌هایی از سطح شهر مشهد اجرایی شده است که از جمله آن می‌توان به اجرای فاز نخست خط یک پروژه BRT مشهد که مسیر آن از پایانه مسافربری مشهد تا حرم مطهر رضوی است، اشاره کرد. علم‌الهدایی در ادامه گفت: به منظور اجرای فاز نخست خط BRT مشهد بخشی از هزینه‌های اجرای این طرح که 11 میلیارد تومان بود از بودجه توسعه زیارت به شهرداری مشهد پرداخت شده علاوه بر این در حوزه اجرای پروژه‌های شهری اعتبار 23 میلیاردی به شهرداری مشهد اختصاص یافته است که در این راستا اجرای خط BRT یکی از این موارد بود.

وی با تاکید بر ضرورت تأمین آسایش و آرامش زائران این امر را یکی از اهداف طرح مطالعات زیارت دانست و افزود: در این راستا شاهد شکل‌گیری پلیس زائر در سطح شهر مشهد بودیم، همچنین با اقداماتی که صورت گرفته است در آینده‌ای نه چندان دور کلانتری زائر در محدوده شهرداری ثامن راه‌اندازی می‌شود.

مجری طرح مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) تجهیز بیمارستان امام رضا(ع) مشهد را با توجه به حضور حدود 30 درصد زائران در این بیمارستان، ایمن‌سازی جاده‌ها، اختصاص اعتبارات به سازمان اوقاف و امور خیریه استان در راستای اجرای برنامه‌های میقات‌الرضا(ع)، تجهیز اورژانس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در نهایت پژوهش در حوزه گردشگری زائر توسط دانشگاه فردوسی را از دیگر موارد محقق شده در حوزه طرح مطالعاتی زیارت عنوان کرد.

آماده‌سازی 30 هزار تخت برای اقامت ارزان‌قیمت زائر

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اولویت اجرای طرح کمی و کیفی توسعه زیارت در مشهد گفت: مشهدالرضا سالانه پذیرای 20 میلیون زائر از سراسر کشور و حتی سایر کشورها است که در این میان بخش قابل توجهی از زائران را اقشار متوسط جامعه به خود اختصاص می‌دهند که اغلب این افراد توانایی اقامت در هتل‌های 4 یا 5 ستاره و شاید هم هتل‌های درجه پائین‌تر را ندارند.

وی ادامه داد: در بیان اولویت طرح توسعه زیارت استان، به نظر من اسکان ارزان قیمت و مناسب زائران با توجه به حضور گسترده زائران در ایام خاص امری ضروری و انکارناپذیر است چرا که در مواردی شاهد اسکان زائران در منازل مسکونی، کمپ‌ها و یا مناطقی که در شأن زائر امام رضا(ع) نیست، هستیم.

مجری طرح مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت اظهار داشت: بر این اساس توجه به اسکان ارزان قیمت و مناسب زائران در اولویت قرار دارد که در طرح مطالعاتی زیارت نیز به این مهم توجه شده است.

علم‌الهدایی افزود: در طرح زیارت پیش‌بینی آماده‌سازی 30 هزار تخت به منظور اسکان ارزان‌قیمت و مناسب زائران ظرف 5 سال آینده صورت گرفته است که از این تعداد، 5 هزار تخت در دست اجرا است.

مطالعات طرح زیارت با تعهد مدیران به قفسه‌های کتابخانه‌ها محدود نشود

رئیس پارک علم و فناوری خراسان و مجری طرح مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در بیان نگرانی موجود در رابطه با مطالعات ویژه صورت گرفته در این طرح گفت: آنچه که در این رابطه می‌توان از آن به عنوان نگرانی یاد کرد این است که نباید مطالعات طرح توسعه کمی و کیفی زیارت در قفسه کتابخانه‌ها بایگانی شود.

وی در ادامه بیان داشت: آنچه که مسلم است تغییرات مدیریتی در استان و کشور وجود دارد و در این میان نباید تندبادهای مدیریتی در روند اجرای مطالعات طرح توسعه کمی و کیفی زیارت تأثیرگذار باشد و مدیران جدید نیز نسبت به ادامه روند این مطالعات تعهد داشته باشند.

مجری طرح مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) به بخش‌های اجرایی شده طرح کمی و کیفی زیارت اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های طرح توسعه کمی و کیفی زیارت تدوین نظام ارزشیابی و نظارت بر انجام کار و شاخصه‌های تعیین شده با توجه به استانداردهای مشخص شده این طرح است که با توجه به اقدامات صورت گرفته این طرح در اوایل سال آینده نهایی می‌شود.

وی همچنین به آمار مسافران و گردشگران خارجی و ضرورت‌های ارائه این آمار اشاره کرد و افزود: آمار گردشگران خارجی و چگونگی تهیه آن نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دست بررسی است تا به عنوان سندی ارائه شود.

علم‌الهدایی خاطر نشان کرد: در حال حاضر رقم آمار مسافران و گردشگران خارجی چندان قابل توجه نیست که امیدواریم با تهیه این سند بتوانیم گام‌هایی را برای گسترش حضور گردشگران خارجی در مشهد‌الرضا فراهم کنیم.

مجری طرح مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) بازشناسی مقوله زیارت با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی، ایجاد بانک اطلاعاتی زیارت، تدوین مدل و منشور زیارت را از جمله موارد مطرح در فاز نخست طرح زیارت عنوان کرد که پس از تهیه به استانداری خراسان رضوی تحویل شده است.

وی بازبینی و ویرایش موارد ارائه شده به منظور تدوین سند در حوزه‌های گوناگون زیارت نظیر گردشگری، اسکان، رفاه و امنیت، بهداشت و درمان و دیگر موارد حوزه زیارت را از جمله موارد فاز دوم طرح زیارت عنوان کرد و افزود: در فاز سوم نیز تعیین شاخصه‌های راهبردی در دستور کار است.

انتهای پیام/70005/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول