اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه بابل در گفت‌وگو با فارس:

جامعه از مجلس انتظار نظارت شایسته را دارد

خبرگزاری فارس: امام جمعه بابل گفت: جامعه ما از مجلس انتظار نظارت شایسته را دارد.

جامعه از مجلس انتظار نظارت شایسته را دارد

حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل امروز به مناسبت روز مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان بابل با اشاره به سالگرد شهادت شهید مدرس خاطر نشان کرد: روز شهادت شهید مدرس مثلی بارز برای دفاع از اسلام است و این روز به عنوان روز مجلس شورای اسلامی نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: شهید مدرس شخصیت بارز در دفاع از اسلام و ارزش‌های بزرگ اسلامی بود. در مقابل  دیکتاتوری رضاخان ایستاد و در مقابل موج گسترده‌ای که در خیانت به کشور در حال شکل‌گیری بود، ایستاد.

روحانی اضافه کرد: مدرس به عنوان عالمی خدمتگزار که در مقابل مصالح مردم انجام وظیفه می‌کرد، شناخته می‌شود. شهید مدرس به عنوان نماینده‌ای که امروز باید الگوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد مطرح است.

نمایندگان شهید مدرس را در مسیر زندگی خود مورد اقتدا قرار بدهند

وی خاطر نشان کرد: امام راحل در تعبیری فرمودند که نمایندگان ما باید مانند شهید مدرس باشند به صورت کامل و آن فرهیختگی و وارستگی این شهید گرانقدر و بی‌اعتنایی او به دنیا بود. وامدار نبودن شهید مدرس نسبت به اشخاص دیگر. آزادگی و حریت شهید مدرس الگو است. نمایندگان شهید مدرس را در مسیر زندگی خود مورد اقتدا قرار بدهند.

امام جمعه بابل گفت: مجلس به عنوان یکی از ارکان نظام اسلامی و مظهر قوه مقننه است. مجلس می‌تواند بر مصالح ملت اثر بلند و قدم‌های جدی بگذارد. آنچه که مردم می‌خواهند مجلسی زنده و با نشاط و فعال و سرزنده است و این انتظار را دارند. وی اضافه کرد: نشانه‌های مجلس زنده این است که پرتحرک در تصویب قوانین باشد و وقت خود را بیهوده نگذراند. اولویت‌ها را در این زمینه در نظر بگیرد. آن دسته از قوانینی که برای اصلاح جامعه مورد نیاز است را مجلس مورد تصویب قرار بدهد. محوریت امور با تصویب قوانین درست شکل می‌گیرد. مجلس شورای اسلامی در ارتباط با قوانین شایسته وظیفه دارد. خروجی مجلس بسیار مهم است.

جامعه ما از مجلس انتظار نظارت شایسته را دارد

وی تصریح کرد: قوانین خوب دارای شاخصه‌های مهمی است. از جمله شاخصه‌های قانون خوب این است که به روز باشد. دقیقا مسائلی که مردم با آن مواجه هستند را نشانه بگیرد و برای این دسته از امور و زدودن مشکلات باشد.

روحانی بیان داشت: قوانین مورد تصویب نباید معارض داشته باشد و تکراری باشد. نباید قانونی مورد تصویب قرار بگیرد که تصویب‌کنندگان آن مطمئن باشند که شورای نگهبان قانون اساسی آن را رد می‌کند.

وی افزود: جامعه ما از مجلس شورای اسلامی انتظار نظارت شایسته را دارد. نظارت درست و با نیت درست صورت بگیرد. برای ما جای تعجب است که در مجلس تصویب می‌شود که فلان نهاد و وزارتخانه و ... مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد و در صحن علنی مطرح می‌شود و بعد از مدتی می‌بینیم که این افرادی که این طرح را امضا کرده‌اند ذره ذره امضای خود را پس می‌گیرند و بعد از هیئت رئیسه اعلام می‌کند که به دلیل اینکه امضاکنندگان امضای خود را پس گرفته‌اند این مسئله به چه جهتی و نیتی از دور خارج شد؟

پس ‌گرفتن امضا شایسته مجلس نیست

روحانی گفت: در اینجا نمی‌خواهم مسئله استیضاح و امور دیگر را مطرح کنم نیت‌هایی که مسئله را به صحن علنی مجلس می‌کشد باید مورد دقت قرار بگیرد. شنیده شده است که رایزنی‌هایی در پشت پرده صورت گرفته است و وعده‌هایی داده شده است که نمایندگان امضاهای خود را پس بگیرند. این شایسته مجلس شورای اسلامی نیست.

وی ادامه داد: اگر انصافا آن وزیر و آن نهاد دارای بیماری است و باید تحقیق و تفحص در ارتباط با آنها صورت بگیرد با نیت صالح این کار را قاطعانه و مصمم صورت دهند. این نظارت‌ها در اصلاح جامعه می‌تواند اثرگذار باشد.

امام جمعه بابل موضوع نظارت مجلس بر نمایندگان را مورد توجه قرار داد و گفت: همیشه شاهدیم که مجلس سعی می‌کند بر تمام نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نظارت و تحقیق داشته باشد اما این موضوع را در خود مجلس و نظارت بر کار نمایندگان نمی‌بینیم.

وی گفت: در مجلس گذشته سعی شد مقداری در این زمینه اقداماتی انجام بشود اما بعدها با عقب‌نشینی‌ها مواجه شدیم. اگر دست نظارت و نگاه نظارتی را نماینده مجلس بالای سرش ببیند و مردم بتوانند در طول مدتی نمایندگی بر کار آنها نظارت کنند بسیاری از خیانت‌ها و جسارت‌هایی که برخی از نمایندگان در کسوت نمایندگی مرتکب می‌شوند، صورت نمی‌گیرد.

مجلس قانونی جامع نظارت بر عملکرد نمایندگان تصویب کند

روحانی تصریح کرد: شاهد بودیم که برخی از نمایندگان خیانت‌های مشهودی را در گذشته انجام دادند و اگر این نظارت بود ممکن بود این مسائل صورت نگیرد. چهار سال مسئولیت نمایندگی زمان کمی نیست. جایگاه نمایندگی مجلس جایگاه رفیع و ارزشمندی است. بعد از دوران نمایندگی باید پرسیده شود و رفتار آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. مجلس شورای اسلامی قانونی جامع نظارت بر رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس تصویب کند. نباید شاهد باشیم که نماینده مجلسی از این جایگاه و این قدرت سوء‌استفاده کند و آن را مانند پتکی بر سر ملت بکوبد و چوب حراج بر مصالح مردم بزند.

  امام جمعه بابل حضور مفید نماینده مجلس در مجلس را مورد اشاره قرار داد و گفت: در کمیسیون‌ها نمایندگان مجلس باید مشارکت فعال و در رأی‌گیری‌های صحن مجلس نیز مشارکتی فعال و پرشور داشته باشند. گاهی شنیده می‌شود که تعداد نمایندگان حاضر در مجلس آنقدر کاهش می‌یابد که مجلس از رسمیت می‌افتد. سؤال ما این است که بقیه نمایندگان کجا هستند؟ حقیقت این مسئله برای مردم سؤال است.

مردم همدلی مسئولان را برای پیشبرد امور کشور می‌خواهند 

وی تصریح کرد: اتحاد و همدلی نمایندگان مجلس با بقیه قوا و دولتمردان برای حل مسائل اساسی مردم دور از جوسازی‌های جناحی و غرض‌ورزی‌ها باشد. مردم همدلی مسئولان را برای پیشبرد امور کشور می‌خواهند. امیدواریم زمانی به جایی برسیم که مجلس شورای اسلامی مشاوری امین برای رهبر معظم انقلاب باشد. اوامر معظم‌له را بشنود و برای اینکه این اوامر را اجرایی کند نیت‌ها و نظارت رهبری نظام را رصد کند. دیدگاه‌های رهبری را به صورت قانون مورد تصویب قرار دهد و قوه مجریه آن را مورد اجرا قرار بدهد.

روحانی خاطر نشان کرد: یکی از اموری که باید مردم مورد توجه قرار بدهند این است که مسائل شخصی را از نمایندگان مجلس تقاضا نکنند. از یکی از نمایندگان مجلس پرسیدم در پاسخ به من گفت که از بس درگیر بررسی نامه‌های شخصی مردم هستیم و پیگیر این امور شدیم از امور مربوط به تصویب قوانین در مجلس غافل می‌شویم. مسائل کلی و امور مربوط به همه جامعه را نماینده مجلس باید پیگیری کند.

پیشنهاد به نمایندگان مجلس در استان

وی اظهار داشت: چقدر هم خوب است که نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نگاهی جمعی نسبت به مسائل کلان استان داشته باشند. در این استان گویش و فرهنگ مردم و مشکلات این مردم تقریبا یکی است. هر نماینده منطقه مربوط به خودش را نبیند و خود را مدافع تنها حوزه شهرستان خود نبیند این برخوردهای کاذب و کاسب‌کارانه‌ای که برخی از نمایندگان انجام می‌دهند، آفت است.

انتهای پیام/2296/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول