اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نتیجه سرمایه‌گذاری‌های بی‌برنامه گزارش می‌دهد

رکود فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی در مازندران

خبرگزاری فارس: رکود فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی در مازندران نتیجه سرمایه‌گذاری‌های بی‌برنامه است.

رکود فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه پایدار، ارتقای وضعیت بهداشت عمومی و امنیت غذایی است. عرضه مواد غذایی سالم برای آحاد جامعه و مطابق با سلیقه مصرف‌کننده امروزه در دستور کار بسیاری از دولت‌مردان و فعالان بخش خصوصی قرار دارد.

تأمین غذای سالم به گمان بسیاری از کارشناسان، نخستین مطالبه شهروندان از سیاست‌گذاران و دولتمردان است. بر همین اساس باید گفت یکی از بارزترین مطالبه مردم از مسئولان در استان مازندران معطوف به کیفیت فعالیت کشتارگاه‌هایی است که وظیفه عرضه مواد گوشتی به‌ویژه گوشت قرمز را برعهده دارند.

مسئله‌ای که سابقه برنامه‌ریزی برای بهینه‌سازی آن به بیش از 10 سال می‌رسد. با عنایت به فعالیت گسترده کشتارگاه‌های غیرمجاز و غیربهداشتی در استان مازندران از سال‌های قبل تصمیم بر این گرفته شد که کشتارگاه‌های سنتی در تمامی شهرهای استان تعطیل و به‌جای آن کشتارگاه‌های صنعتی با رعایت موازین زیست محیطی و استانداردهای لازم در مناطق مختلف استان و با مکان‌گزینی مناسب احداث شوند که کشتارگاه صنعتی ساری نمونه بارز این سیاست بود.

با این وجود آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید، با وجود تذکرات و پیگیری‌های مسئولان ذیربط هنوز این معضل یعنی فعالیت کشتارگاه‌های سنتی و غیرمجاز که اقدام به کشتار غیربهداشتی احشام می‌کنند در مناطق مختلفی از استان تداوم دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مسئله اساساً از آنجا ناشی می‌شود که در برخی از نقاط که کشتارگاه‌های سنتی با دخالت مراکز ذی‌صلاح پلمپ می‌شوند، بدون حل مشکلات قبلی و تغییر وضعیت بهداشتی با وساطت برخی افراد ذی‌نفوذ بازگشایی می‌شوند که این مسئله خود جای بسی تأسف است که عده‌ای به خود اجازه می‌دهند با تغذیه و بهداشت عمومی جامعه هم در راستای کسب سود بیشتر مسامحه و به تعبیری معامله کنند و این درحالی است که تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و غیرمجاز همواره یکی از مصوبات و تأکیدات مباحث مطروحه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان بوده و مسئولان دامپزشکی استان نیز بارها در این باره اعلام خطر کرده‌اند.

ساخت کشتارگاه صنعتی در استان بدون نیازسنجی

استاندار مازندران در جلسه کارگرو تخصصی امنیت و سلامت غذایی مازندران با تاکید بر اینکه تصمیم‌های دستگاه‌های اجرایی باید منطبق بر واقعیت جامعه باشد، گفت: اینکه فقط مجوز موافقت اصولی یا پروانه بهره‌برداری صادر کنیم، صحیح نیست.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از تصمیم‌های گرفته شده منطبق بر واقعیت نیست و طرح‌ها قابلیت اجرایی ندارند.

نماینده عالی دولت در مازندران به ضعف مشاوره صحیح به سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد مشاوره‌هایی که به سرمایه‌گذاران استان ارائه می‌شود منطبق با واقعیت نیست و سرگردانی آنان را به دنبال دارد.

سید علی اکبرطاهایی به ساخت کشتارگاه صنعتی در استان بدون نیازسنجی اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود خالی بودن ظرفیت کشتارگاه‌های صنعتی همچنان شاهد ذبح دام‌های سبک و سنگین به صورت غیربهداشتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مجوزهای ساخت کشتارگاه‌های صنعتی در شهرهای مختلف استان کارشناسی نبوده است، افزود: البته فرهنگ مصرف دام و طیور زنده در استان همچنان ادامه دارد که این مسئله خود بر دامنه مشکلات می‌افزاید.

استاندار از فرمانداران خواست تا نسبت به کشتار بهداشتی دام و طیور نظارت بیشتری داشته باشند.

هیچگونه همکاری وجود ندارد

فرماندار ساری نیز در این کارگروه به وجود کشتارگاه صنعتی ساری اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای کشتارگاه، این واحد صنعتی رونق ندارد.

سید عباس حسینی‌نژاد افزود: کشتارگاه صنعتی ساری آماده ارائه هرگونه خدمات نگهداری و حمل و نقل به موقع دام سبک و سنگین برای تامین گوشت قرمز شهروندان شهر‌های همجوار شامل نکا، سوادکوه، قائمشهر و جویبار است اما هیچگونه همکاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

فرماندار ساری گفت: این کشتارگاه علاوه بر ساری برای ارائه خدمات به شهرهای همجوار ظرفیت‌سنجی شده بود، ولی کشتار دام در این شهرستان‌ها همچنان به صورت غیرصنعتی و غیربهداشتی انجام می‌شود.

وی نیز از فرمانداران خواست تا برای رونق کشتارگاه صنعتی ساری، نظارت بیشتری بر فعالیت قصابان داشته باشند.

فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی استان زیر 40 درصد ظرفیت

 

مجید مختاری مدیرکل دامپزشکی استان مازندران نیز با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان می‌گوید: بر اساس تفاهمنامه مشترک امضا شده میان وزارتخانه‌های کشور و جهاد کشاورزی در سال 80 در تمامی استان‌ها کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دامی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در آن مقطع برای استان مازندران دو کشتارگاه صنعتی مصوب شد که سپس به چهار کشتارگاه افزایش یافت، یادآور شد: هر کشتارگاه صنعتی سالانه ظرفیت کشتار 45 هزار راس دام سنگین و 300 هزار راس دام سبک را دارد.

مختاری با اشاره به اینکه از 24 کشتارگاه سنتی فعال در مازندران در سال 80 تاکنون 17 کشتارگاه تعطیل شده است، گفت: فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی استان با کمتر از 40 درصد ظرفیت سبب شده تا توجیه اقتصادی و جود این کشتارگاه‌ها زیر سئوال برود.

وی افزود: هم‌اکنون کشتارگاه‌های ساری با 35 درصد ظرفیت و کشتارگاه بابل با 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت است که بهره‌گیری مطلوب و کامل از این واحدها در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و ارتقای بهداشت عمومی بسیار موثر است.

طرح چند سوال

با این وجود، سؤال اساسی این است که آیا استمرار این روند و فعالیت کشتارگاه‌های سنتی که در زمینه تهیه و توزیع عمومی‌ترین غذای مردم یعنی گوشت قرمز و فرآورده‌های آن فعالیت می‌کنند به معنای تهدید بهداشت عمومی نیست؟

شهروندان تا چه زمانی باید هزینه اغماض، مسامحه و یا معامله برخی مسئولان استان و سودجویان را با سلامتی خود بپردازند؟

آیا آثار مخرب فعالیت کشتارگاه‌های سنتی و غیرمجاز بر محیط زیست مازندران تاکنون احصا شده است؟

مسئولیت تهدید بهداشت عمومی و تضمین سلامت تغذیه شهروندان برعهده چه سازمانی است؟

به هر تقدیر آنچه مسلم است با عنایت به ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی استان مازندران به ویژه بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و با توجه به اینکه اغلب کشتارگاه‌های سنتی علاوه بر عدم رعایت بهداشت کشتار دام، فاقد تصفیه‌خانه است و خون آبه‌های ناشی از کشتار احشام را در محیط زیست رها می‌سازند، ضروری است از همه ابزارها و اهرم‌های اجرایی برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و غیرمجاز در استان استفاده کرد که در این راستا انتظار می‌رود ساز و کار منسجم‌تر و مؤثرتری برای عملیاتی ساختن این مطالبه شهروندان اتخاذ شود تا از هزینه‌هایی که از رهگذر این فعالیت‌های سودجویانه بر مردم تحمیل می‌شود، جلوگیری شود.

===================

گزارش از کوروش غفاری چراتی

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول