اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

اطلاعات دقیقی از معادن کشور در دست نیست/اکتشاف چوپانی معدن در ایران

خبرگزاری فارس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اطلاعات دقیقی از معادن موجود در کشور در دست نیست.

اطلاعات دقیقی از معادن کشور در دست نیست/اکتشاف چوپانی معدن در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وجیه‌الله جعفری عصر امروز در نشست مشترک شورای عالی معادن کشور، کمیسیون تخصصی معادن اتاق ایران و کمیسیون تخصصی صنعت و معدن اتاق زنجان اظهار داشت: اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی نیاز به سیاست‎گذاری‎های زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید در بخش اکتشاف عملکرد خوبی ارائه شود تا ادامه فرایند بهره‎برداری با مشکلاتی مواجه نشود، خاطرنشان کرد: بخش اکتشاف معادن نیازمند یک حرکت جدی در سطح کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عدم اطلاعات دقیق از معادن کشور سبب اشتباه در سیاست‏گذاری‎های این حوزه می‏شود، اضافه کرد: با برنامه‎ریزی‏های صورت گرفته دولت سعی داشته تا حدودی این منابع را در کشور شناسایی کند.

وی با اشاره به اینکه شفاف کردن روند اکتشافی و حذف بروکراسی‎های اداری در قوانین جدید اعمال شده است، تصریح کرد: متاسفانه هنوز این قوانین به صورت کامل اجرا نمی‏شود.

جعفری با تاکید بر اینکه اکتشاف معدن در سال‎های گذشته به شیوه سنتی و چوپانی بوده است، یادآور شد: در قانون اصلاحی این مسئله حذف شده و فقط افراد مجاز و ذی‏صلاح حق اکتشاف معادن را دارند.

*زمینه حضور بخش خصوصی در معادن فراهم می‏شود

وی با بیان اینکه زمینه حضور بخش خصوصی را در حوزه معدن فراهم می‏کنیم، ادامه داد: حقوق دولتی نیز به عنوان پشتوانه بخش معدن در بودجه پیش‎بینی می‎شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه محدوده‎های بزرگی برای شناسایی و اکتشاف معادن در کشور در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این محدوده‎ها در اختیار سرمایه‎گذاران قرار می‏گیرد.

وی با اشاره به اینکه خروجی اقدامات صورت گرفته در محدوده‎های بزرگ، اکتشاف معادن و استخراج مواد معدنی است، ادامه داد: بخش خصوصی در اولویت نخست واگذاری این محدوده‎ها قرار دارد.

جعفری با تاکید بر اینکه باید همه تلاش‎ها در حول محور تولید باشد، تصریح کرد: دستگاه‎های مربوط نیز باید در این زمینه همکاری‏های خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی و با تاکید بر اینکه باید همه شرایط کنونی را درک کنند، اضافه کرد: اگر تولید کاهش پیدا کند، اشتغال و سرمایه‏گذاری نیز زیر سوال رفته و در تامین مواد اولیه دچار مشکلات زیادی می‏شویم.

*استفاده از فناوری روز در بهره‏برداری از معادن

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در زمینه بهره‏برداری از معادن استفاده از روش‎ها و فناوری روز از اهمیت زیادی برخوردار است، یادآور شد: استفاده از روش‎های جدید سبب کاهش هزینه‏ها و افزایش سود بهره‎بردار می‏شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‏ها و افزایش سود به نفع بهره‎بردارن معدنی است، تصریح کرد: با استفاده از فناوری جدید مسائل مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی نیز مدیریت می‏شود.

جعفری استفاده از نیروی علمی و تجربه متخصصان و فارغ‏التحصیلان بخش معدنی را در مراحل اکتشاف و بهره‎برداری ضروری دانست و افزود: بیشتر معادن کشور امروز خصوصی می‏شود.

وی در زمینه حقوق دولتی بخش معدنی با تاکید بر اینکه 65 درصد از آن به بخش اکتشاف و سایر مراحل معدن اختصاص دارد، ادامه داد: 12 درصد به بخش منابع طبیعی، 3 درصد به نظام مهندسی و 15 درصد نیز به زیرساخت‎های اطراف معدن اختصاص می‎یابد.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه برای استفاده از منابع موجود در کشور باید سیاست و برنامه‏ریزی دقیقی داشت، خاطرنشان کرد: امروز در بخش سنگ آهن اکتشافات خوبی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: مواد استخراج شده از معادن سنگ آهن باید به ارزش افزوده تبدیل شود.

انتهای پیام/73006/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول