اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای پذیرایی از عزاداران حسینی

ارمغانخانه شهری که درهای آن روز عاشورا بسته نمی‌شود

خبرگزاری فارس: در شهر ارمغانخانه درهای خانه‌ها روز عاشورا برای پذیرایی از عزاداران اباعبدالله الحسین باز و دری در این شهر بسته نمی‌شود.

ارمغانخانه شهری که درهای آن روز عاشورا بسته نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فارس از زنجان، همزمان با ماه محرم هر کس در جای این کره خاکی به نوعی عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان می‌دهند.

عاشقان امام حسین(ع) در کشورمان آئین‌ها و رسوم خاصی دارند که برخی از آنها نادر و بسیار جالب است.

یکی از این رسومات مردم ایران در شهر ارمغانخانه استان زنجان باز گذاشتن در خانه برای پذیرایی از عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) است.

مردم این دیدار حسینی همزمان با روز عاشورا به دلیل ورود زائران حسینی برای بازدید از تعزیه معروف این شهر اقدام به پخت نهار و پذیرایی از زائران می‌کنند.

مردم این دیار از روزهای قبل با آماده کردن امکانات مختلف و پخت انواع غذاها زمینه پذیرایی از عزاداران حسینی را فراهم می‌کنند.

مردم این دیار همزمان با ساعات اولیه روز عاشورا در خانه‌های خود را به روی میهمانان باز می‌کنند تا از ده‌ها هزار زائر حسینی که در روز عاشورا به این شهر سفر می‌کنند با احسان نهار پذیرایی کنند.

مردم این دیار با غذاهایی همچون آبگوشت، قیمه و قورمه و با هر آنچه که در توان دارند از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

*ارمغانخانه

ارمغانخانه شهری است جدیدالتاسیس در بخش قره‌پشتلو در شهرستان زنجان که فاصله‌ آن از مرکز استان41 کیلومتر و ارتفاع از سطح دریا یک‌هزار و 953 متر است.

وجه تسمیه این شهر از آن لحاظ است که به علت آبادانی و بزرگی این شهر از قدیم‌الایام مرکز سکونت و حکومت و تفرجگاه سلاطین و خوانین بوده‌ است که مدعوین را تحفه‌ای از سوی آنها داده می‌شده و کسی دست خالی از آنجا بر نمی‌گشته پس به همین سبب به ارمغانخانه معروف و مشهور شده ‌است.

همه ساله هزاران نفر در داخل حسینیه و هزاران نفر بیرون از آن از طریق بلندگو از مراسم تغزیه‌خوانی این مجموعه استفاده می‌کنند.

این مراسم به صورت سنتی با اجرای تعزیه‌خوانی از اول تا چهاردهم محرم همه روزه از ساعت 14 آغاز و تا ساعت 17 پایان می‌یابد.

*اجرای مراسم تعزیه در ارمغانخانه بیش از 400 سال قدمت دارد

اجرای مراسم تعزیه‌خوانی ویژه و سنتی در شهر ارمغانخانه ریشه‌ای است و بیش از 400 سال قدمت دارد.

تکیه حسینی ارمغانخانه یکی از مراکز مشهور کشور در اجرای مراسم تعزیه است که سالانه هزاران نفر از عاشقان اباعبدالله(ع) را به خود جلب می‌کند.

تکیه حسینی در شهر تاریخی ارمغانخانه یکی از مشهورترین، قدیمی‌ترین و بزرگترین تکیه‌های شمال‌غرب کشور است که اجرای مراسم تعزیه در آن به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/2308/ی/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول