اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیته نخبگان وزارت دفاع:

اقتصاد مقاومتی اقتصاد کوپنی نیست / یک دید بلند راهبردی است

خبرگزاری فارس: عضو کمیته نخبگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته، منفعل، جنگی و کوپنی نیست بلکه یک دید بلند راهبردی است.

اقتصاد مقاومتی اقتصاد کوپنی نیست / یک دید بلند راهبردی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا صابرفرد در یازدهمین جشنواره دانشجویان مبتکر و ممتاز بسیجی گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به مبحث اقتصاد مقاومتی و تاکیدات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: جنگ روایت‌ها یکی از دکترین‌های راهبردی آمریکا برای مقابله با دیگر کشورهاست از این‌رو با در پیش گرفتن این راهبرد قصد اعمال جنگ روانی و بحرانی نشان دادن اوضاع اقتصادی کشور را دارد.

وی با بیان اینکه موضوع کوتاه آمدن ایران در مذاکرات 1+5 در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور از دیگر روایت‌گری‌های آمریکا است، افزود: دشمن روی تمام فرصت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ما به صورت علمی برنامه‌ریزی می‌کند تا از هر طریق کشور را با بحران مواجه کند.

عضو کمیته نخبگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به وضعیت اقتصادی کشور قبل از بحران به وجود آمده اخیر اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود، میزان وابستگی کالای مصرفی ما به گونه‌ای است که نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی کشور پیش از نیز مطلوب نبود زیرا به طور مثال برای بسیاری از تولیدات داخلی مانند روغن خام، کره، کنجاله سویا، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر، چای، ذرت و ... به واردات وابسته بودیم.

وی ادامه داد: بررسی روند واردات در ایران به ویژه از کشور چین حتی در واردات جزئی‌ترین کالا نشان می‌دهد که در دهه 90 به طور مرتب افزایش داشته است.

صابرفرد، به میزان کسری بودجه دولت در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: روش جبران کسری بودجه دولت از طریق کاهش هزینه‌های جاری در بخش‌های عمرانی و... جبران شده که به نفع اقتصاد کشور نبوده است.

وی با انتقاد از فرهنگ مصرف در ایران اذعان کرد: افزایش مصرف بنزین با توجه به رشد تعداد خودروها در کشور، وجود تعداد افراد مستمری بگیر و بیمه شده بحران در صندوق بازنشستگی و واردات بی‌رویه به‌ویژه از کشورهایی مانند چین از جمله مواردی است که بر اقتصاد ایران تاثیر سو داشته است.

این مسئول، مردمی کردن اقتصاد با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ثروت، ترجیح تولید بر واردات و تولید ثروت را از الزامات اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اصلاح الگوی مصرف نیز از دیگر الزامات اقتصاد مقاومتی در حوزه مصرف است.

عضو کمیته نخبگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: بسیاری از مردم با دست خود تعادل بازار را برهم می‌زنند و با هجوم به طرف بازارهای طلا و ارز، تقاضا در این مبحث را بدون در نظر گرفتن عرضه برهم زدند.

وی با بیان اینکه دولت با استخدام هر یک نفر به اندازه 70 سال متحمل هزینه‌های او می‌شود افزود: عدم تعدیل نرخ ارز و انتقال هزینه‌های آن به نسل آینده، بدهکاری سنگین دولت به بخش خصوصی که منجر به تمایل نداشتن بخش خصوصی برای ورود به سرمایه‌گذاری مولد شده، استخدام رسمی دولتی و افزایش پرداخت‌های بازنشستگی مانند یک ماه حقوق...، از جمله مشکلات واقعی در اقتصاد ما هستند.

صابرفرد انگاره‌های غلط حاکم بر ذائقه‌های مردم و ذهن سیاست‌گذاران را از جمله قاتلان اقتصادی خواند و یادآور شد: بحران شدید بیکاری نیز در این راستا تاثیر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه دشمن برای تغییر ذائقه مردم و سوق دادن آنها به طرف مصرف و تجمل‌گرایی زمینه‌سازی می‌کند خاطرنشان کرد: جوانان به ویژه نخبگان بسیجی همواره و در هر زمان گوش به فرمان رهبری باشند.

این مسئول حرکت برنامه‌ای را یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز کرد: این درست نیست که هر جا قانون مانع پیشرفت شد، قانون را دست‌کاری کنیم.

وی بسیاری از معضلات اقتصادی کشور را نشٱت گرفته از بسترهای نامناسب فرهنگی، تفکر و نبود اعتماد مردم به تولید ملی خواند و متذکر شد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته و منفعل، منزوی، جنگی و کوپنی، تک محصولی، دولتی و دیپلماسی نیست، بلکه یک دید بلند راهبردی است.

صابرفرد با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی پذیرای بی‌قید و شرط نظم بین‌المللی نیست، اذعان کرد: اگر اقتصاد مقاومتی اتفاق بیفتد، دشمن دیگر تحریم‌ها را یک سلاح کارآمد بر نمی‌شمرد.

وی با تاکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی باید بر قابلیت‌ها و داشته‌ها استوار بود، افزود: اقتصاد مقاومتی فرآیند توانمندسازی و قابلیت‌سازی بلند مدت است و در این اقتصاد باید طبق دیدگاه قابلیت‌محور، نه تهدید محور حرکت کنیم.

این عضو کمیته مهندسی پرتاب ماهواره امید، توافق و گفت‌وگو بنیان حرکت به طرف اقتصاد مقاومتی و مهار هزینه‌های دولت، اصلاح اقتصاد سیاسی کشور، تدوین سیاست‌های بلندمدت و مهندسی فرهنگی، از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.

انتهای پیام/84002/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول