اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بنیاد پژوهش‌های آستان‌ قدس رضوی:

دانشنامه بزرگ امام حسین(ع) رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر بنیاد پژوهش‌های آستان‌ قدس رضوی گفت: مراسم رونمایی از دانشنامه امام حسین(ع)، فردا مصادف با هفتم محرم برگزار می‌شود.

دانشنامه بزرگ امام حسین(ع) رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر الهی خراسانی ظهر امروز در نشستی خبری در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی ضمن تسلیت به‌مناسبت شهادت امام‌حسین(ع) اظهار کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی مفتخر است برای نخستین‌بار دانشنامه چندرسانه‌ای امام حسین(ع) را به‌عموم مردم عرضه کند.

وی ادامه داد: تکیه بر پژوهش‌های بنیادی، نیازسنجی و شناسایی قالب‌های نو و سرعت انتقال با رعایت اختصار از تلاش‌هایی است که بنیاد پژوهش‌های اسلامی در راستای انتشار این دانشنامه انجام داده است.

مدیر بنیاد پژوهش‌های آستان‌ قدس رضوی بیان کرد: دانشنامه امام حسین(ع) علاوه بر 3هزار مدخل و بخش‌های مختلف در راستای تسهیل امر رابط کاربر تلاش کرده از دو روش ساختاری موضوعی و درختی در این نرم‌افزار استفاده کند.

الهی خراسانی عنوان کرد: این نرم‌افزار علاوه بر قابلیت چاپ و یادداشت‌‌برداری از جستجوی بسیار سریع برخوردار است تا در زمانی کوتاه مخاطب را به مطلب مورد نظر رهنمون کند و همچنین پس از عرضه عمومی این نرم‌افزار کار ترجمه آن به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش‌های اصلی این دانشنامه به‌صورت موضوعات زندگی، عاشورا، سخنان امام حسین(ع)، رجال، حرم مطهر، کلام، فقه، اشعار، جغرافی، شجره‌نامه، فرهنگ‌نامه، مقالات برگزیده، کتاب‌شناسی، مقاله‌شناسی و گالری عکس‌ و فیلم‌ است و هرکدام از این بخش‌ها در چند سطح مختلف بررسی شده است.

مدیر بنیاد پژوهش‌های آستان‌ قدس رضوی با اشاره به طرح فروغ ولایت که در ارتباط با زندگی امام رضا(ع) بود خاطرنشان کرد: موفقیت طرح فروغ ولایت1 در سال 1380 و استقبال خوبی که از این طرح به‌عمل آمد و همچنین فروش 80هزار نسخه از آن، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس طرح فروغ ولایت 2 را آغاز کرد.

الهی خراسانی افزود: با ظرفیت و تلاشی که گروه کامپیوتر در ارتباط با طرح دانشنامه امام حسین(ع) انجام دادند این طرح با فروغ ولایت 1 بسیار متفاوت است و از تکنولوژی بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به موفقیت‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس، تاکید کرد: هیچ روشی برای رسیدن به تعالی و پیشرفت در تمامی زمینه‌های علمی تاریخی اجتماعی و اسلامی بهتر از تحقیق و پژوهش نیست و در این راستا و با توجه به نیازهای گسترده پژوهشی در قلمرو فرهنگ و تمدن اسلامی مرکز علمی و پژوهشی آستان قدس در سال 1363 تاسیس شد.

مدیربنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: مهم‌ترین رسالت بنیاد پژوهش‌های اسلامی تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی است و به‌همین منظور در این بنیاد بالغ بر 15 گروه تخصصی که شامل نخبگان، فرزانگان و دانشمندان علوم اسلامی و تخصصی هستند تشکیل شده است.

الهی خراسانی ابراز کرد: تمامی تحقیق‌ها و پژوهش‌های اسلامی که در این بنیاد انجام می‌شود در قالب کتاب‌هایی به چاپ می‌رسد و تا به حال بیش از 2هزار و هفتصد و 70 جلد کتاب در این بنیاد منتشر شده که 72 عنوان کتاب آن در محافل علمی و دانشگاهی و حوزوی برگزیده شناخته شده است.

وی اظهار کرد: محور اصلی فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس در راستای توسعه فرهنگ اسلامی و عمق بخشیدن به باورهای دینی و همچنین گسترش معارف شیعه، نشر علوم اسلامی و معارف حقه جعفری در پرتو پژوهش‌های بنیادی، احیا و نشر ذخایر و نفایس علمی اسلامی، ارتقای سطح علمی نیروهای پژوهشی در حوزه علوم اسلامی است.

مدیربنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: یکی از موفقیت‌هایی که در سال جاری مفتخر به انجام آن شده‌ایم دائره‌المعارف قرآنی است که تا به حال انتشار 22 جلد آن انجام شده و تا پایان این پروژه 20جلد دیگر نیز اضافه می‌شود و این طرح در تاریخ اسلام برای نخستین‌بار به انجام رسیده است.

انتهای پیام/ 70005/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول