اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خورشید بر نیزه ـ 30

عرفان: هدف قیام امام حسین(ع) آگاهی‌بخشی به انسان‏ها بود

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه قم گفت: هدف قیام امام حسین(ع)، ایجاد آگاهی و رشد بین انسان‌ها بود و این راه باید ادامه یابد.

عرفان: هدف قیام امام حسین(ع) آگاهی‌بخشی به انسان‏ها بود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام حسن عرفان عصر امروز در چهارمین روز از دهه محرم در مراسمی که پیرامون موضوع «آفات جهل» در استان سمنان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از آفت‌هایی که بشریت در آن فرو رفته، آفت جهل است.

وی با بیان اینکه طبق روایات بزرگ‌ترین مرگ، مرگی است که در جهل رخ دهد، افزود: جهل امری نسبی و تشکیکی بوده؛ همان‏طور که علم نسبی و تشکیکی است.

این استاد حوزه و دانشگاه قم بیان داشت: جهل در افراد نیز با یکدیگر متفاوت بوده و عده‌ای جهلشان کم و عده‌ای بیشتر است.

عرفان گفت: جهل محدود به رشته و موضوع خاصی نیست و قلمروهای گوناگون را در برمی‌گیرد؛ آنچه مهم بوده و باید بدانیم، این است که جهل در هر امری که باشد، خطرناک است.

وی افزود: بعضی از متخصصان در رشته‌ خاص خود گمان می‌کنند چون در رشته‏ای متخصص هستند، از کسب علم در رشته‌های دیگر بی‌نیازند و همه چیز را می‌دانند.

این استاد حوزه و دانشگاه قم تصریح کرد: یکی از وظایف و مأموریت‌های مهم پیامبران، زدودن جهل و نادانی انسان‌ها بوده است.

عرفان افزود: خود بشر می‌تواند به بسیاری از آموزش‌ها دست یابد؛ ولی آموزش‌هایی نیز هست که تنها راه امکان دستیابی به آنها از طریق پیغمبران است؛ مانند علم نسبت به عالم مجردات، عالم برزخ و اینکه هدف از زندگی چیست.

وی ادامه داد:‌ اینها علومی است که انسان در هیچ دانشگاهی نمی‌توانست به آن دست یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه قم تأکید کرد: همان‏طور که در زیارت عرفه آمده است، امام حسین(ع) خون و جانش را داد تا بشریت را از جهالت، سردرگمی و ضلالت نجات دهند.

عرفان با اشاره به اینکه مشکل بزرگی که بشر در حال حاضر به آن دچار شده مشکل غفلت است، گفت: غفلت یعنی بی‌توجهی به آنچه می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: جهل مقابل علم است؛ اما غفلت برابر علم نیست و اصطلاحاً غفلت در مقابل بیداری و ذکر است.

این استاد حوزه و دانشگاه قم بیان داشت: کسی که غافل باشد، فرقی نمی‌کند دانشمند باشد یا جاهل؛ بدین صورت که ممکن است یک دانشمند غافل باشد یا یک جاهل غافل و باید به این امر توجه شود.

عرفان افزود: مردم در غفلت هستند؛ این مطلبی است که قرآن به آن اشاره کرده و البته نگفته است مردم در جهل هستند بلکه می‌گوید مردم در غفلت نسبت به حساب و کتاب به سر می‌برند.

وی گفت: غفلت دیگری که به ویژه ما مسلمانان به آن دچاریم، غفلت نسبت به حضور خداوند متعال و حضور امام عصر (عج) است.

این استاد حوزه و دانشگاه قم ادامه داد: حضرت امام تعبیر زیبایی در این زمینه فرموده‌اند و آن، این است که عالم محضر خداست، در محضر خدا گناه نکنیم؛ البته اگر ما غافل نبودیم، هرگز گناه نمی‏کردیم.

عرفان خطاب به جوانان گفت: قدر جوانیتان را بدانید؛ چراکه جوانی سرمایه بزرگ زندگی است و نباید از این سرمایه بزرگ غافل شد.

انتهای پیام/74007/ش/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول