اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل:

مداحان، شعرا و علما‌ به بیان معارف اصیل عاشورایی همت کنند‌

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: ‌مداحان، شعرا، نوحه‌خوانان و علمای ما باید به بیان معارف اصیل عاشورایی همت کنند.

مداحان، شعرا و علما‌ به بیان معارف اصیل عاشورایی همت کنند‌

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده عصر امروز در نشست بایسته‌های عزاداری از منظر دینی در اردبیل اظهار داشت: آنچه در عزاداری لازم است مراعات شود به دو صورت شکلی و ظاهری و محتوایی است که مداحان، شعرا، نوحه‌خوانان و علمای ما باید به بیان معارف اصیل عاشورایی همت کنند.

وی تصریح کرد: ‌در هر کجا شأن و شوکت و عظمت اهل بیت (ع) و شکل و ادب عزاداری مراعات شود و حس مظلومیت امام مظلوم بیان شود، می‌تواند در عزاداری سیدالشهدا جایگاهی ارزنده و مستحکم داشته باشد.

وی دین‌مداری، رعایت مسایل دینی و احکام اسلامی با تکیه بر مفاهیم قرآنی و قول و فعل و سیره معصومین را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در این باب عقلانیت، عشق،‌ محبت و علاقه به عظمت و ابهت عزاداری می‌افزاید و تأثیرگذاری آن را چندین برابر می‌کند که در این مورد آداب و رسوم عزاداری اردبیل و این استان جایگاه ویژه‌ای دارد.

ستوده اضافه کرد: نباید فراموش کرد که مراعات و دقت در محتوای عزاداری برای همگان لازم و ضروری است و هدف از آن نیز شناساندن اصل هدف تعزیه است.

این مسئول با یادآوری این موضوع که سیره معصومین (ع) باید همه‌جانبه معرفی شود، بیان کرد: آن که رسول اکرم (ص) و معصومین (ع) در همه امور اسوه هستند پس طرح یک‌جانبه سیره معصومین صحیح نیست.

وی تمام شرکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران عزاداری را به پرهیز از بدعت و غلو دعوت کرد و ادامه داد: در طرح و معرفی معصومین (ع) طرح مسایل غلوآمیز در عزاداری‌ها درست نیست چرا که مکتب تشیع یک مکتب عقلانی است و از طرفی عزاداری و نوع آن نباید طوری باشد که ذلت‌آمیز نمود پیدا کند.

‌مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اعلام اینکه ائمه هدی خود را ابد خالص الهی معرفی می‌کنند و مولا علی (ع) نیز اعلام کردند «عزت من در این است که خدایا برای تو ابد باشم» طرح سست معارف اسلامی و ورود خواب در عرصه معارف با علوم اسلامی زیاد سازگاری ندارد.

ستوده گفت: استدلال و برهان به عنوان منطق شیعه است و رویای صادقانه از مقبولیات شیعه، اسلام و انبیا است و مکاشفه یا رویای صادقانه مورد دقت همگان است.

عضو شورای اداری استان با بیان اینکه در اسلام دین و سیاست باید همراه هم باشد و از هم تفکیک نشوند، افزود: نباید نسبت به بعضی از اضافات انفعالی برخورد کنیم و یا نگاه تغافل به خود بگیریم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: عزاداری و تعزیه از دوران رسول اکرم (ص) شروع شده است و تشیع با نگاه علمی، دینی و قلبی ورود به آن کرده است و این مسئله عوام‌زدگی نیست چرا که نگاه عوام‌زدگی از طاعون هم بدتر است.

انتهای پیام/2122/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول