اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری:

تدوین برنامه توسعه راهکار برون‌رفت چهارمحال و بختیاری از محرومیت است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: تدوین برنامه عملیاتی توسعه یک ضرورت اساسی برای برون‌رفت این استان از محرومیت است.

تدوین برنامه توسعه راهکار برون‌رفت چهارمحال و بختیاری از محرومیت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، یکی از اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون رفع محرومیت از مناطق کمتر‌ توسعه‌یافته و یا به عبارت روشن‌تر محروم کشور بوده است. این مهم از دغدغه‌های اساسی دولت‌های پس از انقلاب به شمار رفته و در این زمینه گام‌های مهمی نیز برداشته شده است. این در حالی است که به رغم همه تلاش‌‌هایی که در این راستا انجام گرفته، هم‌اکنون گستره‌ای از استان‌های کشور که در زمره حوزه جغرافیایی بااهمیتی قرار دارند، به دلایلی از قبیل انزوای جغرافیایی، ناهماهنگی‌ها، عدم مدیریت موثر و کارآمد، عدم تخصیص اعتبارات لازم و عوامل محدودکننده امنیت در سرمایه‌گذاری از چرخه توسعه بازمانده‌اند.

چهارمحال و بختیاری یکی از این مناطق غیر برخوردار است که به رغم وجود قابلیت‌های فراوان، شاخص‌های توسعه در آن در سطوح مطلوبی قرار ندارد و ارتقای این شاخص‌ها تا سطح شاخص‌‌های میانگین ملی، اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را می‎طلبد.

برنامه‌ریزی‌های بخشی روشن‌ترین دلیل بر عدم توسعه‌یافتگی این استان بوده و اگر بخواهیم شاهد رشد و توسعه در این استان باشیم ضروری است که در این برنامه‌ریزی‌ها تجدید نظر شود.

ضرورت تدوین سند عملیاتی توسعه استان بر اساس جمعیت، امکانات، قابلیت‌ها، مزیت‌های نسبی و ظرفیت توسعه‌پذیری آن امری است که در این برهه از زمان بیش از هر زمان دیگری احساس می‎شود.

در این نوشتار سعی بر آن است تا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد، موانع توسعه‌نیافتگی این استان بررسی شود و اهمیت و ضرورت تدوین سند عملیاتی عمران این استان در راستای زدودن فقر و محرومیت از آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

*چهارمحال و بختیاری استانی با فرصت‌های استثنایی است

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری استانی است که از دیرزمان یعنی از دوران رژیم طاغوت پهلوی به دلایل مختلفی از امکانات کشور محروم ماند و اجازه رشد و توسعه به آن داده نشد.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نظامی که عدالت‌محوری یکی از شعارهای اساسی آن است، محرومیت‌زدایی و فقرزدایی از مناطق محروم کشور آغاز شد و این امر در راس امور قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برهمین اساس اقدامات مناسبی برای توسعه و عمران همه‌جانبه این استان آغاز شد و تاکنون در این زمینه برنامه‌های اثربخش و ارزشمندی انجام گرفته است.

نکونام با بیان اینکه وضعیت امروزی این استان به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته نیست، تصریح کرد: در طول گذشت 33 سال از عمر انقلاب اسلامی چهره این استان به طور قابل توجهی تغییر کرده و ما شاهد تحولات بسیار خوبی در این استان هستیم.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: این در حالی است که با وجود اقدامات عمرانی انجام گرفته در این استان به این دلیل که در گذشته با محرومیت بسیار شدیدی روبرو بوده هنوز فاصله بسیار زیادی بین این استان با استان‌های برخوردار کشور وجود دارد.

نکونام با بیان اینکه آثار محرومیت در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری به شدت محسوس و مشهود است، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی است که آن را به استانی با فرصت‌های بسیار تبدیل کرده و دستیابی به این میزان از رشد و توسعه شایسته چنین استانی نیست.

*مردم چهارمحال و بختیاری ایمان اعتقادی و سیاسی دارند

وی به شرایط سیاسی حاکم بر فضای این استان اشاره کرد و افزود: مردم این استان با بصیرت بالایی که دارند همواره در امور سیاسی نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند به گونه‌ای که مسائل سیاسی در این استان بدون هیچ‌گونه حاشیه و در مسیر درست و طبیعی آن جاری است.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مشکلات سیاسی که در استان‌های دیگر وجود دارد در این استان مشاهده نمی‎شود و این موضوع فرصت خوبی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد که به امور عمرانی و اقتصادی استان رسیدگی بیشتری داشته باشند.

نکونام با بیان اینکه مردم چهارمحال و بختیاری ایمان مبنایی دارند، بیان داشت: ایمان اعتقادی و ایمان سیاسی در این استان به نحو بارزی مشهود است و از این بابت مشکلی در این استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این موضوع وظیفه مسئولان این استان را سنگین می‌کند چراکه باید در حفظ این باورهای دینی و اعتقادی اهتمام ویژه‌ای به کار بگیرند تا از این سرمایه ارزشمند و گران‌بها به نحو مطلوب حراست شود.

* امور عمرانی چهارمحال و بختیاری در جایگاه مطلوبی قرار ندارند

امام جمعه شهرکرد با اشاره به عوامل توسعه‌نیافتگی این استان، گفت: هیچ‌یک از امور فرهنگی، بهداشتی، کشاورزی، صنعتی و عمرانی این استان در جای مناسبی قرار نگرفته و با جایگاه مطلوب و ایده‌آل خود فاصله بسیاری دارند.

نکونام، سوء مدیریت را از مهمترین معضلات و مشکلات فراروی این استان عنوان کرد و گفت: درست مدیریت نکردن منابع مالی و اعتبارات از سوی مدیران این استان سبب شده تا بسیاری از امور این استان به صورت سلیقه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه اقدامات مقطعی راهگشای مشکلات عمرانی این استان نیست، تصریح کرد: مشکلات و موانع فراروی عمران و آبادانی این استان باید به طور ریشه‌ای مرتفع شود و از انجام اقدامات مقطعی و بخشی جلوگیری کرد.

*با وحدت و همدلی می‌توان به اهداف متعالی خود دست یافت

نکونام، دغدغه اصلی خود در این استان را ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم عنوان کرد و گفت: با وحدت و یکپارچگی می‌توان به همه اهداف مورد نظر جامه عمل پوشاند و وظایف و رسالت‌های خود را به خوبی انجام داد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بعد از گذشت 33 سال از عمر انقلاب شایسته نیست که مردم این استان با قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالایی که دارند از محرومیت رنج ببرند.

نکونام بر ضرورت حفظ و تقویت وحدت مردم این استان تاکید کرد و بیان داشت: اگر بخواهیم شاهد رشد و توسعه همه‌جانبه این استان باشیم باید وحدت رویه خود را در همه امور حفظ کنیم و از اختلافات بپرهیزیم.

* تدوین برنامه عملیاتی توسعه راهکار برون‎رفت این استان از محرومیت است

وی تدوین برنامه توسعه و عمران این استان را مهم‌ترین راهکار برون رفت این استان از محرومیت دانست و گفت: باید یک برنامه جامع و مدون برای توسعه و آبادانی این استان تدوین شود تا با اجرای این برنامه آثار محرومیت از چهره شهرها و روستاهای این استان زدوده شود.

نکونام افزود: پیش‌بینی می‎شود با تدوین و اجرای این برنامه جامع و عملیاتی شاهد تحقق توسعه پایدار این استان باشیم.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: تدوین و اجرای این برنامه همکاری و تعامل همه مسئولان و مدیران بخش‌ها و حوزه‌های مختلف استان را می‎طلبد.

نکونام، همکاری و تعامل مدیران و مسئولان اثرگذار استان در تدوین برنامه عملیاتی توسعه استان را خواستار شد و افزود: اگر بخواهیم تا ظرف 10 سال آینده ریشه‌های فقر و محرومیت را از این استان ریشه‌کن کنیم تدوین و اجرای این برنامه یک ضرورت اساسی است.

......................................

گفت‌و‌گو از خاطره حسین‌زاده

......................................

انتهای پیام/68004/ی/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول