اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم بروجن در مجلس:

تحقق توسعه پایدار در چهارمحال و بختیاری مستلزم رفع مسئله آب است

خبرگزاری فارس: نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که مسئله آب این استان برطرف نشود، نمی‌توان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در راستای دستیابی به توسعه پایدار بهره گرفت.

تحقق توسعه پایدار در چهارمحال و بختیاری مستلزم رفع مسئله آب است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، آب یک منبع حیاتی است که معمولا از محدودیت خاصی برخوردار بوده به طوری که آب شیرین موجود در محدوده جغرافیایی خاصی تقریبا ثابت و جوابگوی جمعیت محدودی است.

از سوی دیگر یکی از راه‌های توسعه هر منطقه و حرکت آن به سوی تمدن و رفاه عمومی، استفاده بهینه و کارا از منابع طبیعی و خدادادی است و اگر جوامع بخواهند با کاروان تمدن و توسعه علمی حرکت کنند به ناچار باید از منابع طبیعی خود استفاده لازم و مطلوب را داشته باشند. یکی از این منابع بسیار مهم و حیاتی که در زندگی روزمره انسان‌ها و کشورها و تداوم تولیدات نقش فوق‌العاده مهمی دارد، منابع آبی است. اگر از این ماده حیاتی که در اختیار انسان‌ها قرار داده شده، استفاده مطلوب شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

برهمین اساس کارشناسان معتقدند آب یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در جهان است و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای جوامع به وجود آورد.

در این میان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مهم در حوزه منابع آبی کشور است و براساس آمار دارای 10 درصد منابع آب کشور است و سالانه حدود 10 میلیارد مترمکعب آب از این استان خارج می‌شود این در حالی است که تنها یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان به علت ماهیت کوهستانی مرتفع در مسیر بادهای مرطوب سیستم‌های مدیترانه‌ای قرار داشته و موجب صعود و تخلیه بار این سامانه‌ها می‌شود.

ریزش‌های جوی برف و باران در کوه‌های این استان منشاء معروف‌ترین رودخانه‌های دائمی جنوب‌غربی و مرکزی ایران یعنی کارون و زاینده‌رود است و آبخیزهای این دو رودخانه را به ترتیب 13 هزار و 800 و 2 هزار و 720 کیلومتر مربع شامل می‌شود.

اما طی چهار سال گذشته، میزان بارندگی در این استان 15 درصد کاهش پیدا کرده و به همین میزان آب‌های سطحی کاهش یافته و بسیاری از سفره‌های آب زیرزمینی نیز خشک شده به گونه‌ای که این استان در سال‌های اخیر برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی خود با مشکلات بسیاری روبرو شده است.

استانی که یکی از منابع مهم آبی کشور به شمار می‌رود و در واقع با عنوان یک استان آبخیز در کشور شناخته شده امروز مردم آن با بحران بی‌آبی و کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی این استان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

برهمین اساس در بررسی عوامل توسعه‌نیافتگی این استان، بحران آب از اهمیت بالایی برخوردار است و در اولویت مباحث قرار می‌گیرد.

در همین راستا گفت‌و‌گویی با امیرعباس سلطانی نماینده مردم بروجن در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ترتیب داده شده تا با بررسی موانع توسعه‌نیافتگی استان چهارمحال و بختیاری به نقش و تاثیری که بحران آب در روند توسعه‌نیافتگی این استان دارد، پرداخته شود.

* چهارمحال و بختیاری مستحق دستیابی به توسعه پایدار است   

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار داشت: توسعه‌نیافتگی و یا به عبارت دیگر عقب‌ ماندن از روند توسعه دلایل متعددی دارد که بسته به هر منطقه و استانی می‌توان عوامل دخیل در آن را جست‌و‌جو کرد.

امیرعباس سلطانی با اشاره به پیشرفت‌های چهارمحال و بختیاری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: چهارمحال و بختیاری از استان‌های مستعد کشور به شمار می‎رود که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از رشد و جهش خوبی برخوردار شده اما برخورداری از این میزان رشد، نتوانسته تحول چشمگیری در این استان به وجود آورد و توانمندی‌های بالقوه آن را بالفعل کند.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت این استان آن گونه که شایسته آن است نتوانسته به مراحل بالایی از رشد و توسعه دست پیدا کند و پیشرفت‌های آن در مرحله گذار متوقف شده است.

* شناسایی ریشه‌های ناکامی تحقق توسعه در استان یک ضرورت است

سلطانی با تاکید بر ضرورت ریشه‌یابی عوامل توسعه‌نیافتگی این استان، تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد رشد و توسعه این استان باشیم باید در ابتدا عوامل و ریشه‌های ناکامی این استان در رسیدن به توسعه پایدار را شناسایی کرد و سپس برای برون‌رفت از آن راهکارهای کارشناسی و منطقی ارائه داد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، عدم ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در این استان را از مهم‌ترین عوامل عدم توفیق این استان در رسیدن به توسعه پایدار برشمرد و اظهار داشت: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از طرح‌های تولیدی در این استان به شکل اساسی شکل نگرفته است.

* آبخیزترین استان کشور با بحران آب روبرو است

سلطانی افزود: علت عدم شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم، نبود آب کافی است و این موضوع اگرچه در ابتدا بسیار عجیب به نظر می‌رسد اما حقیقتی است که نمی‌توان چشم خود را بر روی آن بست.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های آبخیز کشور به شمار می‎رود، گفت: این در حالی است که آبخیزترین استان کشور امروز با مشکل بحران آب روبرو است و این مشکل بر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی آن سایه افکنده است.

سلطانی افزود: مشکل کم‎آبی به دنبال بروز خشکسالی‌های اخیر شکل گرفته و مسئولان و مدیران این استان را به فکر چاره‌جویی در این رابطه انداخته است.

وی، شکل‌گیری مطالعات انتقال آب را یکی از راه‌های برون رفت از بحران کم‎آبی این استان دانست و بیان داشت: در سال‌های اخیر پروژه‌های انتقال آب سبزه‌کوه، بازفت، بن- بروجن، سد ونک و بسیاری از طرح‌های دیگر مطرح شده تا بتوان از این طریق مشکلات کم‎آبی استان را برطرف کرد.

*اجرای پروژه‌های انتقال آب استان تسریع شود

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، معطل ماندن پروژه‌های انتقال آب را عامل مهمی در تشدید آثار خشکسالی‌های این استان برشمرد و اظهار داشت: در حالی که اجرای پروژه‌های انتقال آب از ضرورت‌های مهم این استان به شمار می‌رود اما این طرح‌ها هنوز در مرحله مطالعه قرار دارند و تعدادی از آن‌ها نیز که کلنگ‌زنی شده کمتر از پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

سلطانی، عدم تخصیص اعتبارات لازم را دلیل معطل ماندن پروژه‌های انتقال آب این استان دانست و گفت: متاسفانه اعتباراتی که به این پروژه‌ها تخصیص داده شده بسیار اندک و محدود بوده و جوابگوی اجرا و تکمیل این پروژه‌ها نیست.

وی افزود: برهمین اساس تاخیر در اجرای پروژه‌های انتقال آب علاوه‌ بر اینکه مردم را با مشکل کمبود آب شرب روبرو کرده بلکه چالش‌های بسیاری را برای بخش‌های صنعت و کشاورزی این استان ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برهمین اساس تا زمانی که پروژه‌های انتقال آب استان تکمیل و اجرایی نشود، نمی‌توان شاهد شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های این استان در بخش‌های صنعت و کشاورزی باشیم و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار به تاخیر می‌افتد.

*جاده‌های چهارمحال و بختیاری استاندارد نیست

سلطانی در ادامه با اشاره به وضعیت راه‌ها و جاده‌های این استان، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری از معدود استان‌های کشور است که در حوزه راه‌ها دارای کمترین میزان توسعه‌یافتگی است.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در حوزه راه‌های ارتباطی دارای معضلات بسیاری است، افزود: بسیاری از جاده‌های این استان از استاندارد لازم برخوردار نبوده و سالانه تلفات بسیاری را به بار می‎آورند.

سلطانی بر ضرورت چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی این استان تاکید کرد و گفت: با چهارخطه کردن محورهای ارتباطی استان نه تنها امنیت و ایمنی مسافران را می‌توان موجب شد بلکه بستر لازم را برای رشد و پیشرفت استان می‌توان به وجود آورد.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جاده یکی از زیرساخت‌های توسعه به شمار می‎رود چراکه اگر جاده‌ای وجود نداشته باشد صنعت، گردشگری و کشاورزی آن منطقه نیز اهمیت خود را از دست می‌‎دهد.

سلطانی، توسعه صنعت را یکی از شاخص‌های مهم دست یافتن به رشد و توسعه اقتصادی برشمرد و گفت: صنعت این استان اگرچه در سال‌های اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده اما هنوز با مشکلات و معضلات بسیاری روبرو است که کمبود اعتبارات یکی از این مشکلات است.

* مدیریت استان پویا و کارآمد شود

وی در ادامه به نقش مدیریت و نحوه عملکرد مدیران اجرایی این استان در مسیر دستیابی به توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران این استان در استفاده از فرصت‌های موجود نتوانسته‌اند به درستی بهره بگیرند و همین موضوع عامل مهمی در توسعه‌نیافتگی این استان به شمار می‎رود.

سلطانی افزود: متاسفانه به دنبال فرصت‌سوزی‌هایی که از سوی برخی از مدیران استان انجام گرفته، روند رسیدن به توسعه پایدار در این استان به تاخیر افتاده است.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مدیریت ناکارآمد امور استان را تحت‌الشعاع خود قرار داده و عاملی شده تا فرصت‌ها و موقعیت‌های مناسب این استان از دست برود.

سلطانی بر ضرورت ایجاد تحرک و پویایی در مدیریت استان تاکید کرد و گفت: نمایندگان استان این آمادگی را دارند تا مدیران استان را در جذب اعتبارات و برقراری تعامل با مسئولان کشور یاری دهند و مدیران باید از این فرصت به نحو مطلوبی بهره بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مسئله آب استان برطرف نشود و نوعی تحول و پویایی در مدیریت استان شکل نگیرد نمی‌توان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در راستای دستیابی به توسعه پایدار بهره گرفت.

.....................................

گفت‌و‌گو از خاطره حسین‌زاده

.....................................

انتهای پیام/68004/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول