اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فوق تخصص غدد:

چاقی و استرس سبب بیماری دیابت می‌شود

خبرگزاری فارس: فوق تخصص غدد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بی‌تحرکی، زمینه فامیلی، تغییر عادت غذایی، استرس، چاقی و ... از علت‌های بروز بیماری دیابت نوع 2 است.

چاقی و استرس سبب بیماری دیابت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان محمدحسین گذشتی ظهر امروز در همایش همگانی روز جهانی دیابت و قلب در کرمان اظهار داشت: دیابت شامل دو گروه اصلی است که دیابت نوع یک افراد در سن پایین به آن مبتلا می‌شوند و به ندرت افراد در سن بالا را نیز مبتلا می‌کند.

وی بیان کرد: علائم بالینی بیماری دیابت نوع دو زمانی بروز می‌کند که قند افراد بالاتر از 200 باشد به همین دلیل 50 درصد افراد دیابتی نوع دو نمی‌دانند که مبتلا هستند، لذا بیماریابی در دیابت بسیار اهمیت دارد.

گذشتی افزود: بیماری دیابت به طور فزآینده‌ای در دنیا در حال شیوع است و در حال حاضر 330 میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و پیش‌بینی شده تا سال 2030 به 500 میلیون نفر افزایش یابد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به فاکتورهای خطر بیماری دیابت نوع دو ابراز داشت: بی‌تحرکی، زمینه فامیلی، تغییر عادت غذایی، استرس، چاقی و ... از علت‌های بروز این بیماری است و زمینه دیابت حاملگی در خانم‌ها نیز موجب ابتلا می‌شود، اما دیابت حاملگی اغلب بعد از زایمان رفع می‌شود و افراد مبتلا به آن باید کنترل کنند تا دوباره برگشت نکند.

وی تصریح کرد: قند خون نرمال کمتر از 100 است، بالاتر از این در محدوده طبیعی نیست و قند خون بیشتر از 126 دیابتی است و باید با ورزش کردن و رژیم غذایی وزن خود را کم کنند.

گذشتی با بیان اینکه دیابت نوع دو با ورزش کردن، کاهش وزن و رژیم غذایی مناسب قابل پیشگیری است، گفت: حدود 40 درصد افراد در معرض خطر و دارای علائم خفیف قابل کنترل هستند.

وی عنوان کرد: با گذشت پنج تا هشت سال از بروز دیابت، دیگر این بیماری تنها با مصرف قرص کنترل نمی‌شود و باید در نهایت از انسولین استفاده شود.

گذشتی بیان کرد: انسولین زدن زمان مناسب دارد و اگر به موقع آغاز شود شاید بیماری را کنترل کند، اما بعد از بروز عوارض بیماری، جواب نمی‌دهد و تنها روند آن را کاهش می‌دهد.

وی گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع یک باید همیشه انسولین استفاده کنند و نباید هرگز مصرف را قطع کنند، شاید در دوران درمان نیاز به انسولین کمتر شود، اما هرگز نباید قطع شود.

انتهای پیام/80019/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول