اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

تغییر شیوه زندگی امکان درمان دیابت را فراهم می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغییر شیوه زندگی در افراد می‌تواند امکان درمان دیابت در مراحل اولیه بیماری و یا کم کردن عوارض آن را فراهم کند.

تغییر شیوه زندگی امکان درمان دیابت را فراهم می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد پروین لایق ظهر امروز در نشست علمی مطبوعاتی روز جهانی دیابت که در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: تغییر شیوه زندگی در افراد سالم نیز امری ضروری برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی غذایی نخستین گام موثر در تغییر الگوی زندگی است تصریح کرد: در تغذیه سالم، فرد باید از گرو‌ه‌های غذایی متفاوت به اندازه نیاز در بدن استفاده کند ولی کالری موجود در آنها را در نظر بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه سیر ابتلا به دیابت در افراد روبه افزایش است خاطرنشان کرد: متوسط شیوع این بیماری در ایران بین 9 تا 10 درصد است که در مناطق مختلف متفاوت است.

لایق ادامه داد: دیابت در شهرستان یزد نسبت به شهرهای دیگر ایران شیوع بیشتری دارد و بوشهر، تهران، مشهد، تبریز و شهرستان‌های استان مازندران در رتبه‌های بعدی به لحاظ شیوع دیابت قرار دارند.

وی دیابت را دومین عامل قطع اندام‌های تحتانی بعد از تصادفات عنوان کرد و متذکر شد: این بیماری عوارض جبران‌ناپذیر دیگری نیز مانند ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و کلیوی را نیز در پی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از 90 درصد افراد مبتلا به دیابت را افراد مبتلا به تیپ 2 تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: این نوع دیابت به راحتی با اصلاح نحوه تغذیه و تحرک به اندازه قابل پیشگیری است.

لایق در ارتباط با تعریف دیابت بیان کرد: دیابتی به افرادی که قند صبح ناشتا بالای 126 و یا قند 2 ساعت بعد از غذای بالای 140 داشته باشند اطلاق می‌شود.

وی افزود: ولی این لقب نمی‌تواند با انجام یک بار آزمایش به فردی داده شود و فقط باید در صورت تکرار چند‌باره آزمایش و گرفتن نتایج مشابه اعلام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به عواملی که ممکن است احتمال ابتلا به دیابت را بالا ببرد تاکید کرد: استعداد ژنتیک یکی از عوامل بسیار موثر در بالا بردن احتمال ابتلا به دیابت است.

لایق ادامه داد: ولی عوامل دیگری مانند افزایش وزن، کمبود تحرک ، سابقه تولد کودکان با وزن بالای 4 کیلوگرم در بانوان، مشکلات چربی خون و دیگر عواملی از این دست می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را در افراد بالا ببرد.

انتهای پیام/70002/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول