اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون علوم پزشکی همدان:

دیابت در زنان 2 برابر مردان است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در کشور ما سه تا پنج درصد بیماران را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که این بیماری در بانوان دو برابر آقایان است.

دیابت در زنان 2 برابر مردان است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدمهدی مجذوبی پیش از ظهر امروز در همایش روز جهانی دیابت در همدان با بیان اینکه بیماران دیابتی هم در مرگ و ‌میر و هم در بار بیماری پیشتاز هستند، افزود: بیش از 60 درصد مرگ و میر غیر واگیر است و ما این را به شکل ملموس در مراکز درمانی می‌بینیم.

وی سبک زندگی را عامل مؤثری در سلامت دانست و تصریح کرد: جمعیت‌های شهری به علت تغییر سبک زندگی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند و جمعیت روستایی کمتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: سالانه 4 میلیون نفر در جهان بر اثر دیابت فوت می‌کنند که 9 درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت زمینه را برای بسیاری از بیماری‌ها باز می‌کند، افزود: در کشور ما سه تا پنج درصد بیماران را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند که این بیماری در بانوان دو برابر آقایان است.

مجذوبی تصریح کرد: برخی از بیماران از دیابت خود اطلاع ندارند و هنگامی که به پزشک مراجعه کرده‌اند بیماری آنها پیشرفت زیادی کرده است.

وی اظهار کرد: بیماری دیابت بیماری خاموشی بوده که باید نسبت به علائم این بیماری حساسیت نشان دهیم و راه‌های پیشگیری از آن را به افراد جامعه اطلاع‌رسانی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: اگر بیماران به خوبی حساس‌سازی شوند و آموزش ببینند، می‌توانند دیابت خود را کنترل کنند.

وی اضافه کرد: بیماران دیابت اگر خواهان مراقبت باشند، می‌توانند مراقبت داشته باشند زیرا بخش‌های خصوصی و دولتی زیادی وجود دارد.

کارشناس مسئول گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر نیز گفت: افزایش قند خون بیش از حد طبیعی دیابت است که این بیماری درمان قطعی ندارد.

راضیه‌سادات میرمعینی افزود: دیابتی‌ها دو تا پنج درصد بیماران را شامل می‌شوند که در برخی کشورها 10 درصد مردم را در برمی‌گیرد.

وی اصلاح شیوه زندگی را در پیشگیری از بیماری دیابت مؤثر دانست و گفت: در بهترین سیستم بهداشت و درمان دو سوم بیماران دیابتی شناسایی می‌شوند.

کارشناس مسئول گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر به عوامل ابتلا به دیابت سخن و اظهار کرد: علل ژنتیکی، وجود فرد دیابتی در افراد درجه یک خانواده، شیوه سبک زندگی آسایش‌طلبانه و عدم تحرک، رژیم غذایی پر انرژی و بدون فیبر و پرخوری، بارداری، قند خون بالا، عفونت‌های ویروسی، استرس، مواد شیمیایی و ... از جمله این عوامل به شمار می‌‌رود.

وی در پایان به علائم بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: ضعف و بی‌حالی، پرادراری، پرنوشی و کاهش وزن از جمله علائم این بیماری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/89003/صا/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول