اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:

دیابت در حال گسترش است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه دیابت در حال گسترش است، گفت: سرعت تخریب سلول‎ها پانکراس در کودکان بیشتر از بزرگسالان است، به صورتی که 95 درصد مبتلایان به این بیماری کمتر از 25 سال دارند.

دیابت در حال گسترش است

فاطمه حیدری در حاشیه دوازدهمین کنگره تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: دیابت نوع یک اختلالی ناشی از تخریب سلول‎های پانکراس است و سرعت تخریب این سلول‎ها در کودکان بیشتر از بزرگسالان است، به صورتی که 95 درصد از مبتلایان به این بیماری کمتر از 25 سال دارند که افراد مبتلا برای کنترل بیماری خود مجبور به استفاده از انسولین تا پایان عمر هستند.

وی افزود: 10 تا 15 درصد دیابت‎ها از نوع یک است که این بیماری مرگ و میر و عوارض بسیار زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: دیابت یک نوع بیماری خود ایمنی است که در طی تحقیقات در ساکنان قاره‎های آفریقا و آسیا بیشتر دیده شده است و عوارض حادی مانند هایپرلیپیدمی (بالابودن‌ غلظت‌ چربی‌ خون‌) و  هایپرگلایسمی (اختلال در سطوح چربی سرم بدن) دارد و کاهش وزن نیز یکی از عوارض مزمن آن است.

وی ادامه داد: اختلال در سطوح چربی سرم بدن موجب افزایش تولید رادیکال‎های آزاد و در نتیجه افزایش استرس اکسیداتیو می‌شود و در طی این روند قدرت بدن در ترمیم آثار مخرب کاهش پیدا می‎کند که این امر اختلال در ترشح انسولین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: دیابت درحال گسترش است و شناسایی عواملی که نقش کنترلی و تنظیمی در درمان این بیماری مزمن دارند، ضروری است.

وی گفت: در سال‎های اخیر برای درمان دیابت سعی شده که ترکیبات طبیعی و داروهای گیاهی استفاده شود چرا که براساس تحقیقات انجام شده زیره، چای سبز، کرفس، برگ انجیر، دارچین، شنبلیله و شوید اثرات مطلوبی در تخفیف عوارض این بیماری دارند.

حیدری درباره اثرات ضد التهابی پیاز و سیب در درمان بیماری‌ها تاکید کرد:  منابع گیاهی حاوی ترکیبات آلی درون این مواد غذایی قادر به مهار فعالیت آنزیم‎های نیتریک اکسید است و منابع گیاهی موجود در پوست انگور قرمز و شراب قرمز منجر به کاهش بیماری‎های قلبی می‎شود.

وی ادامه داد: منابع گیاهی موجود در پوست انگور قرمز توانایی سیستم بیولوژیک بدن برای سم‌زدایی و ترمیم آثار مخرب را افزایش می‎دهد و باعث کاهش التهاب می‎شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: همچنین زیره سیاه یک گیاه دارویی است که اثرات آنتی دیابتیک دارد.

انتهای پیام/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول