اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی:

روند رشد بیماری دیابت در استان مرکزی نگران‌کننده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی روند رشد بیماری دیابت در استان را به شدت نگران‌کننده دانست.

روند رشد بیماری دیابت در استان مرکزی نگران‌کننده است

غلامرضا فتح‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت 23 آبان ماه روز جهانی دیابت اظهار داشت: بیماری دیابت که با نام بیماری قند نیز شناخته می‌شود، اختلال در تنظیم خودکار قند خون توسط متابولیسم بدن است، در واقع میزان تولید انسولین در بیماران مبتلا به دیابت منجر به کاهش یا افزایش مفرط گلوکز در خون می‌شود در صورت افزایش غیرمعمول میزان گلوکز در خون ممکن است بیمار به کما رفته یا فوت کند.

وی افزود: برابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، سوءتغذیه، اضافه وزن و کم تحرکی از علل مهم این بیماری است که زمینه افزایش این بیماری را روزبه‌روز گسترش داده است، به طوری که هر ساله 10 میلیون نفر به دیابت مبتلا می‌شوند و هر 10 ثانیه یک نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهد و دو نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و هر 30 ثانیه در دنیا یک پا به علت دیابت قطع می‌شود و 5 درصد مرگ و میرهایی که هر ساله در جهان اتفاق می‌افتد بر اثر دیابت است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه 385 میلیون دیابتی در جهان زندگی می‌کنند که تا سال 2030 به 438 میلیون نفر افزایش می‌یابد گفت: در ایران آمار این گروه از بیماران حدود 6 میلیون نفر است و بر اساس برآورد هزینه‌های درمان این بیماری در کشور رقمی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان می‌باشد که نشان‌دهنده این است که سونامی دیابت در پیش است.

دبیر کمیته حمایت از بیماران خاص استان خاطر نشان ساخت: طی دوره‌های مختلف غربالگری که در استان انجام شده شیوع این بیماری در استان 5/2 درصد رشد داشته و حدود 8 درصد مردم استان به بیماری دیابت مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در مرکز استان در کلینیک امام رضا(ع) واحد دیابت فعال شده و در 8 بیمارستان در شهرهای مختلف استان نیز این بخش مشغول به فعالیت است تصریح کرد: با حضور پزشک متخصص و همچنین کارشناس تغذیه، خدماتی چون مشاوره تغذیه، آموزش برنامه‌ریزی غذایی و ورزش منظم به منظور تثبیت قند خون، کنترل تغییرات وزن ارائه و در زمینه تحویل رایگان سرنگ انسولین و... نیز با بیماران نیازمند مساعدت می‌شود.

فتح‌آبادی اظهار داشت: نقش مردم در کنترل و مدیریت دیابت باید جدی گرفته شود که با توجه به بستر‌سازی و حمایت‌های استانداری، انجمن دیابت برای حمایت از این بیماران در استان تاسیس شده و تا پایان آبان‌ ماه رسما فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری هزار چهره است گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ در دنیاست که دیابت نیز از عوامل خطر این گروه از بیماری‌ها محسوب شده و با تنظیم الگوی مناسب غذایی، تحرک کافی و ورزش، کاهش استرس، همچنین انجام آزمایشات دوره‌ای و بهره‌گیری از مشاورین تغذیه و کسب شناخت کافی از متابولیسم بدن می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرده و یا روند آن را تحت کنترل قرار داد.

انتهای پیام/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول