اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر گیلانی:

توسعه کارآفرینی مشکل اشتغال را برطرف می‌کند

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر گیلانی گفت: گسترش و توسعه فرهنگ کارآفرینی مشکل اشتغال جوانان را در جامعه برطرف می‌کند.

توسعه کارآفرینی مشکل اشتغال را برطرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسین متقی‌طلب در جمع فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی با اشاره به مشکل اشتغال پس از دوران فارغ‌التحصیلی اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان معتقد هستند در شرایط فعلی کشور بهترین روش ایجاد اشتغال و برطرف کردن بیکاری توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است.

وی با بیان اینکه توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه یکی از دلایل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشور است، افزود: قشر بزرگی از جوانان و فارغ‌التحصیلان به دنبال کار در پیکره بخش دولتی هستند تا بتوانند از این طریق برای خود کسب و کاری ایجاد کنند.

استاد دانشگاه علمی‌کاربردی گیلان، فراگیری علم نظری در دانشگاه‌ها را یکی از عواملی دانست که موجب می‌شود جوانان آمادگی لازم برای ابتکار و ایجاد کسب و کار جدید را نداشته باشند و ادامه داد: نبود حمایت‌های مالی لازم از طرف دولت در اعطای تسهیلات مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار جدید در رونق نیافتن کارآفرینی تاثیر دارد.

وی تقویت و افزایش بخش تولیدی از طریق توسعه بنگاه‌های کوچک اقتصادی در راستای اشتغالزایی جوانان را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: از طریق این بنگاه‌ها بخشی از سرمایه‌های ملی مانند نفت به جای اینکه صرف حقوق و دستمزد نیروی انسانی جدید شود، در راه عمران و آبادی کشور استفاده می‌شود.

متقی‌طلب به اجرای طرح «کاراد» (توسعه کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور) اشاره کرد و گفت: این طرح برای بارور شدن خلاقیت‌ها، تولید ثروت، ایجاد و به‌کارگیری تکنولوژی، رشد اعتماد به‌نفس بین دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و آگاه‌سازی جامعه دانشگاهی از پیامد کارآفرینی و نقش‌آفرینان در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و رفاه در دانشگاه‌های کشور اجرا شده است.

وی ادامه داد: طرح مذکور که به منظور آشنایی دانشجویان نسبت به مسایل کسب و کار و تربیت و تقویت روحیه کارآفرینان اجرا می‌شود سبب آماده سازی روحی و روانی فارغ‌التحصیلان برای ورود به عرصه‌های اقتصادی است.

مخترع و ایده‌پرداز گیلانی، کارآفرینی را یک خصیصه ذاتی ندانست و یادآور شد: این امر از طریق آموزش‌های مناسب در زمینه‌های زیرکی در کسب و کار مهارت‌های خاص و تغییر نگرش و ایجاد انگیزه در افراد می‌تواند منجر به تربیت افراد کارآفرین شود.

وی با بیان اینکه توسعه کارآفرینی بر توسعه پایدار اقتصادی موثر است اذعان کرد: کسب و کارهای کوچک بر توسعه اقتصادی کشور تاثیر دارند.

متقی‌طلب با اشاره به واژه اقتصاد مقاومتی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این راستا در برابر فشار و ضربه‌های اقتصادی از طرف دشمنان نظام، اظهار کرد: برای رسیدن به آرمان‌هایی که جامعه خواستار دستیابی به آنهاست تنها کارآفرینان هستند که توانایی رویارویی با این تهدیدها را دارند و می‌توانند تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

وی توسعه فرهنگ کارآفرینی در کشور را در اقتصاد کشور موجب گردآوری پس‌اندازهای عمومی و بهبود سرمایه داخلی، اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولیدات داخلی عنوان کرد.

این پژوهشگر گیلانی، خاطرنشان کرد: کارآفرینی، مهارت‌های بدون استفاده و سرگردان جامعه را به تحرک موثر وا می‌دارد و کاهش تمرکز اقتصادی، افزایش سود اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی را فراهم می‌کند.

به گفته وی، کارآفرین کسی است که فرصتی را کشف و برای پیگیری و تحقق آن ساز و کار مناسبی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/84002/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول