اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با عوامل تئاتر گروه مولانا در نوشهر مطرح شد

تئاتر جایی برای انسان شدن و آدم ماندن

خبرگزاری فارس: گروه تئاتر جایی است برای انسان شدن و انسان ماندن و اینجا می‌تواند بهترین تجربه زندگی یک هنرمند برای حضور در یک محیط هنرمندانه باشد.

تئاتر جایی برای انسان شدن و آدم ماندن

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر، تئاتر «کلفت‌ها» نوشته «ژان ژنه» به کارگردانی «میثم زندی» کاری از گروه هنری تئاتر مولانا از گروه‌های استقرار یافته زیر پوشش انجمن هنرهای نمایشی ایران با بازی فاطمه زندی در نقش سولانژ، نیلوفر ترک در نقش کلر و آیدا حکیمی در نقش خانم در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوشهر بعد از 20 اجرای موفق به کار خود پایان داد.

جلسه نقد و بررسی این اثر نیز با حضور هنرمندان تئاتر و تعدادی از مخاطبان علاقمند، توسط هنرمند پیشکسوت و برجسته تئاتر استان مازندران مسعود اجدادیان انجام شد و حضور هنرمندان شاخصی همچون صمد جواهری‌پور، حسن کریمی الیزه‌ای، ایمان جواهری‌پور، حسین جمارانی و... به تخصصی شدن مباحث و تجزیه و تحلیل و آنالیز عناصر این نمایش رونق خاصی بخشید.

از موارد قابل اهمیت در اجرای این نمایش اینکه به مدت 20 شب اجرای عمومی انجام شد که برای اولین بار و در تاریخ تئاتر صورت گرفت و نشان داد در صورت تداوم اجرای برنامه‌های هنری و نمایشی، مخاطبان استقبال بسیار گرم و درخور توجهی خواهند داشت که به رونق فضای هنر کمک می‌شود.

گروه تئاتر مولانا تاکنون نمایش‌هایی همچون یک شب غیرعادی، مهتاب در انتظار، اسید، انتظار با بوی نرگس، گنبد تن، غلغل روح، ترانه دخترشاه پریون، خاکستر برگ پاییز، ضیافت، مجلس شبیه رستم و سهراب، من نمی‌خواهم بمیرم، تثلیث، زاویه، ابوذر، باشه ساکت می‌شم، عاشورا بود و عاشورا هست، هزاران سال است در اینجا وقتی خورشید طلوع می‌کند صبح می‌شود، کلفت‌ها و ... را به روی صحنه برده است.

نمایش‌های آینده این گروه برای تمرین و اجرای عمومی نمایش «افرا» نوشته بهرام بیضایی و نمایش «خرده جنایت‌های زن و شوهری» نوشته اریک امانوئل اشمیت به شیوه محیطی است.

گفت‌وگوی فارس با عوامل و هنرمندان تئاتر «کلفت‌ها » نوشته «ژان ژنه» فرانسوی را در زیر می‌خوانید:

میثم زندی مدرس دانشگاه و کارگردان نمایش کلفت‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این اثر گفت: در این نمایش هر سه شخصیت به ویژه دو کلفت به یکدیگر و به خودشان عشق و نفرت می‌ورزند و کِلِر از خانم نفرت دارد ‌و چون به شمایل او در می‌آید نشان می‌دهد که از سولانژ به وساطت خانم و از خودش به وساطت سولانژ متنفر است و بدین ترتیب چرخه نمودها ما را به سرگیجه دچار می‌سازند.

وی افزود: دو کلفت به یک تعبیر «خود» ندارند و هر یک از آن دو به قول ژان پل سارتر باید « دیگری باشد و برای دیگری باشد و به جای دیگری باشد» آمیزش خود با دیگری در نمایش ژنه، نمودی همجنس‌خواهانه می‌یابد و گویی خانم رابطه‌ای منحرف با کِلِر دارد و از همین رو است که کِلِر می‌تواند به قالب او درآید و گویی این قالب درآمدن جنبه‌ عاشقانه‌ کِلِر به خانم را می‌رساند اما کِلِر به عنوان یک وجود فرودست از آن که چهره‌ خانم دست‌نیافتنی است و او تنها می‌تواند تمثیلی از او باشد، از او متنفر است و سولانژ نیز در آن واحد هم به کِلِر عشق می‌ورزد و هم از او متنفر است زیرا او را محبوب خانم می‌پندارد و بنابراین او می‌خواهد خانم را بکشد، اما ترسو است ، پس در بازی می‌کوشد خانم را در وجود کِلِر به طور واقعی بکشد و حیثیت انسانی خود را به دست آورد و در جهان محترم پذیرفته شود.

وی ادامه داد: بدین طریق هم سولانژ، کِلِر را کشته است و کِلِر را رها کرده است و هم کِلِر با ترغیب او به کشتن خود، خانم خود را از خانم رهانیده است و اکنون کِلِر از وجود خانم به وجود سولانژ درآمده و به صورت یک « زوج جانی و قدیس » دیگر همواره همراه اوست.

زندی اظهار کرد: چرخش سرگیجه‌آور چرخه‌ها را بنگرید که کِلِر  در عین حال که از خانم انتقام می‌گیرد، از خودش نیز انتقام گرفته است و سولانژ نیز از خانم و در همان حال از کل انتقام گرفته است و در عین حال خود او نیز مورد انتقام خودش و کِلِر قرار می‌گیرد پس بازشناسی این موقعیت دشوار است.

وی بیان کرد: بعد از بیش از یک دهه، امروز در گروه تئاتر مولانا هنرمندان خوبی تربیت یافتند که برای به صحنه درآوردن اندیشه‌های بزرگ احساس کاستی نداریم و اندیشه‌های بزرگ و آثار ارزشمند محصول یک گروه بزرگ و صاحب ایده می‌باشد.

وی عنوان کرد: به شاگردانم در طول تمامی این سالیان توصیه کردم که هنر راهی برای سلوک و عروج ماست که در نهایت می‌تواند به تعالی جامعه و محیط اطراف ما منتج شود بنابراین از زشتی‌ها و پلیدی‌ها باید اجتناب شود و به زیبایی‌ها و اشاعه آن پناه آوریم. ذات حق متعال متجلی خواهد شد و ما هستیم که با کمیت‌های خود و با استفاده از عنصر کمیتی زمان، جاهلانه و غیرعالمانه خود را به اضمحلال می‌رسانیم و ناآگاه از این فرایند در طول این مسیر چه خود را خوشبخت و قادر می‌پنداریم.

کارگردان نمایش کلفت‌ها ابراز کرد: امیدوارم در گروه تئاتر مولانا و با تمسک به اندیشه اندیشمندان بتوانیم بیاموزیم و بدانیم که یک مخلوق برای خالق خود باشیم.

این مدرس دانشگاه اذعان کرد: از اجرای این نمایش و استقبال خوب و واکنش مخاطبان بسیار خرسندم و نتیجه این اجراهای متوالی در طول این بیش از یک دهه را برای گروه تئاتر مولانا با توجه به حضور و واکنش مخاطبان مثبت ارزیابی کنم.

مریم زندی سرپرست اجرای این نمایش و مدیر کانون بسیج هنرمندان نوشهر نیز به فارس گفت: در طول این سال‌های متمادی نزدیک به 20 اثر نمایشی را به همراه استاد زندی به روی صحنه بردیم اما کلفت‌ها با تمامی آثار نمایشی که این کارگردان ارزشمند خلق کرده اند متفاوت بوده و این نمایش فرانسوی با درون‌مایه کینه و حسد که از صفات مبتلا به جامعه ما بوده می‌تواند رویکردی انسان‌محورانه و اخلاق‌مدارانه برای تعالی صفات انسانی در افراد ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به مشکلات و رویکرد جامعه، تئاتر در سبد اقتصادی عموم مردم جایگاهی ندارد، مسئولان باید برای رونق مسئله هنر، تفکر و ارائه راهکار کند.

فاطمه زندی بازیگر نقش سولانژ که با بازی درخشان خود در تمامی شب‌های اجرا، تحسین تماشاگران را برانگیخت در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: از اینکه یک زندگی را با یک شخصیت دیگر آغاز کرده و اکنون به پایان می‌رسانم بسیار خرسندم و تجزیه و تحلیل صفات انسانی و غیرانسانی در این کاراکتر و تعارض‌های آن با شخصیت خودم از عوامل سازنده کار محسوب می‌شود.

وی افزود: با پایان این تئاتر از یک سری عادات و صفات فارغ و یک سری دیگر بر من مضاف می‌شود اما تقطیع از این مشی سالکانه که عروج صفات انسانی‌ام را متکی به آن می‌دانم صحنه تئاتر برایم ناخرسند است.

وی بیان کرد: امروز بیشتر مردم دارای دغدغه‌های معیشتی هستند و این دغدغه‌ها هم با رویکرد فرهنگی هیچ انطباقی نداشته بلکه با ابزار سیاست بررسی شود و در حال جریان است یعنی می‌شود جامعه‌ای داشت که به لحاظ اقتصادی گرسنه و یا محتاج بوده ولی هنوز مسائل فرهنگی و یا نگاه فرهنگ‌مدارانه جریان داشته باشد ولی اکثریت جامعه ما امروزه دچار هر دو گونه فقر هستند.

بازیگر نقش سولانژ در تئاتر "کلفت‌ها" تصریح کرد: تا زمانی که رویکرد فرهنگ‌مدارانه در کشور به یک دغدغه تبدیل نشود ابزار آن، رسانه‌ها، تئاتر، سینما و موسیقی با هیچ فروغی روبرو نخواهند شد.

نیلوفر ترک بازیگر نقش کِلِر که بازی هنرمندانه و تکنیکی او در طول اجرا مورد پسند تماشاگران واقع شده بود، خاطرنشان کرد: کینه، حسد، دروغ، عشق، نفرت، انتقام و ... داستان تلخ خواهرانی که در حسرت زندگی کردند و با حسرت نابود شدند نماد انسان‌هایی است که در تمام طول عمرشان در حسرت نداشته‌های‌شان می‌سوزند و هزار بار در وجودشان از دیگران انتقام می‌گیرند و در رویاهای‌شان زندگی جاودانه دارند ولی در واقعیت پوچ هستند و هرگز توان انتقام گرفتن را ندارند.

این هنرمند تئاتر افزود: مسولان و مردم به تمامی نبایدها و روزمرگی‌ها توجه می‌کنند و اما به بایدهای عرصه فرهنگ و هنر توجهی ندارند.

وی گفت: ضروری است از میثم زندی که شعله هنر را در این شهرستان زنده نگه داشته است، تشکر کنم و من که از سال 1385 در خدمت او به عنوان شاگرد هستم و در اجراها همکاری می‌کنم باید اذعان کنم که او بدون هیچ چشمداشت مادی و با هزینه‌های شخصی به ما هنرجویان تمام دانشی را که در عرصه تئاتر و بازیگری داشته‌اند انتقال داده و می‌دهند.

ترک بیان کرد: وی مسیر زندگی و انسان شدن و بهتر زیستن را به ما آموخته است و علاوه بر فنون بازیگری، راه انسان شدن و درست زندگی کردن را به ما آموخت و به نظر من که بیش از شش سال در مکتب او آموختم باید بیش از این قدر این تلاشگر عرصه فرهنگی عصر خود را بدانیم.

از نقاط قوت و تاثیرگذار و ارزشمند تئاتر کلفت‌ها که هم در طول شب‌های اجرا و هم در جلسه نقد و بررسی به درخشندگی آن تاکید شد طراحی صحنه و گریم این تئاتر بود که حاصل اندیشه هنرمند خوش ذوق خانم الهام نوری بود.

وی به خبرنگار فارس در نوشهر گفت: فارغ‌التحصیل رشته گرافیک در مقطع کارشناسی هستم و از دانشجویان آقای میثم زندی بودم که در اوایل سال 91 با نظر مساعد او به گروه تئاتر مولانا پیوستم و همفکری و مشورت او در طراحی‌های این نمایش به فعالیت و همکاری پرداخته و خوشحالم که کارم با واکنش‌های خوب و مثبت مردم و منتقدان روبرو شود.

نوری افزود: تصویرسازی از فعالیت‌های اصلی‌ام بوده که محصول آن جمع‌آوری دو کتاب با مضامین داستانی کهن و دینی است که برای چاپ آماده شده‌اند و در حال حاضر مشغول جمع کردن و کامل کردن آثار تجسمی خود هستم تا بتوانم در زمستان 91 نمایشگاهی از آثار هنری خود را در معرض دید عموم علاقمندان قرار دهم.

این هنرمند تجسمی درباره نخستین کار هنری خود اظهار کرد: نخستین فعالیت حرفه‌ای خودم را در گروه تئاتر تجربه کردم و از نکات قابل توجه در این گروه و روش کار تئوری و عملی زندی، پرورش روحی و روانی هنرجویان، هنرمندان و سایر همکاران برای یک زندگی سالم و انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: گروه تئاتر مولانا جایی است برای انسان شدن و انسان ماندن و اینجا می‌تواند بهترین تجربه زندگی یک هنرمند برای حضور در یک محیط هنرمندانه باشد که امیدوارم پایدار بماند.

در اجرای تئاتر «کلفت‌ها» موسسه فرهنگی هنری نیما شورای اسلامی و شهرداری نوشهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوشهر مساعدت و پشتیبانی لازم را از گروه تئاتر مولانا به عمل آمد.

انتهای پیام/2296/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول