اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف گیلان خبر داد

کمک 152 میلیون تومانی وقف به نیازمندان گیلان / ثبت 20 وقف جدید در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به برکات وقف در جامعه، گفت: امسال بالغ بر 152 میلیون تومان از محل وقف به نیازمندان استان کمک شده است.

کمک 152 میلیون تومانی وقف به نیازمندان گیلان / ثبت 20 وقف جدید در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، حجت‌الاسلام ولی عادلی در نشست هم‌اندیشی وقف و رسانه در دفتر مدیریت حرم مطهر سید جلال‌الدین اشرف این شهرستان با تسلیت فرا رسیدن ایام ماه محرم کسب رتبه دوم اوقاف گیلان از رتبه بیست‌ و هشتم، در عمل به برنامه ابلاغی سال 90 و تحقق اهداف سازمانی در بین 31 استان کشور را جهش چشمگیر این نهاد عنوان کرد.

وی در تعریف و اهمیت وقف افزود: وقف در فقه اسلامی به معنای حبس کردن اصل مال و آزاد کردن منفعت آن است.

این مسئول با بیان اینکه درآمد وقف باید هزینه نیات واقف شود، گفت: وقف شامل انتفاع و منفعتی است و در وقف انتفاعی هر آنچه واقف بخواهد وقف کند آورده مالی ندارد اما وقف منفعتی دارای آورده مالی است.

وی وقف مشاع و سهام در بورس را از دیگر وقف‌ها ذکر کرد و یادآور شد: درباره وقف ریشه‌یابی نشده اما وقف یک ارزش و اثر تا ابد ماندگار است.

عادلی با اشاره به اینکه هنوز عده‌ای وقف را ضد ارزش می‌دانند و از نزدیک شدن به مال وقف فاصله می‌گیرند، تصریح کرد: مال وقفی حلال‌ترین مال دنیاست.

وی صدور سند مالکیت برای اراضی نسق و موقوفه را از برنامه‌های اوقاف عنوان کرد و افزود: اوقاف دارای برنامه مدون و 20 ساله چشم‌انداز است.

مدیر کل اوقاف گیلان با بیان اینکه تمام برنامه‌های اوقاف طبق برش سالانه پنج و 20 ساله نوشته شده است، خاطرنشان کرد: در تمام برنامه‌های اوقاف مراسم‌های مختلف لحاظ شده که از جمله در بحث شبهات، کودکان و... است.

وی در ادامه از فعالیت هزار و 500 خدام در بقعه متبرکه سید جلال‌الدین اشرف آستانه‌اشرفیه خبر داد و ابراز کرد: به دنبال کیفیت کار در امر ترویج وقف هستیم.

عادلی با بیان اینکه هر ساله در هفته وقف همایش‌هایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس درباره مسایل وقف بی‌اطلاع هستند و حتی نسبت به قوانین گذشته وقف که در مجلس تصویب شده است، آگاهی ندارند.

وی ضرورت ترویج فرهنگ‌سازی وقف را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: در مدت فعالیت بنده در اداره کل اوقاف استان شفاف‌سازی انجام می‌دهیم و هیچ موضوع مالی مبهمی در این اداره وجود ندارد.

مدیر کل اوقاف گیلان با اشاره به فعالیت سه دستگاه نظارتی در این اداره کل اذعان کرد: حراست اوقاف و اداره تحقیق اسناد هزینه‌ها را بررسی می‌کنند.

وی عمل کردن به نیات واقف را مهم‌ترین مسئله دانست و یادآور شد: برخی از علما انتظار دارند از محل پول موقوفات کمک کنیم در حالی که ما ملک میلیاردی داریم اما پول آن ریالی است.

عادلی درآمد مجموع موقوفات آستانه‌اشرفیه را فراتر از 50 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: در سال 88 تنها هشت مورد وقف در استان وجود داشت و در نیمه نخست امسال 20 مورد وقف جدید در استان صورت گرفته است.

وی از وجود 20 هزار روقبه در گیلان خبر داد و بیان کرد: روقبه‌های زیادی در استان وجود دارد که باید شناسایی شوند.

عادلی استفاده از ظرفیت‌ها برای وقف را مهم دانست و ابراز کرد: برخی افراد نگاه سلیقه‌ای نسبت به وقف دارند.

وی وقف را احسان ماندگار نامید و گفت: امسال از محل وقف به بیماران خاص یک میلیون تومان کمک شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال از محل وقف در مجموع بالغ بر 152 میلیون تومان به فقرا و نیازمندان استان کمک شده و این از برکات وقف است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ موقوفه‌ای در استان به فروش نمی‌رود، یادآور شد: نیات ازدواج جوانان، کمک به ایتام، کمک به کارگران بیکار شده، کمک به دانشجویان بی‌بضاعت و... جزو برنامه‌های جدید اوقاف در وقف است.

انتهای پیام/84001/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول