اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان اوقاف:

40 هزار هکتار از اراضی کشور به وقفیت برگشت

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بعد از عقد تفاهمنامه مشترک بین اوقاف و منابع‌ طبیعی، تاکنون نزدیک 40 هزار هکتار از اراضی منابع‌ طبیعی به وقفیت برگشتند.

40 هزار هکتار از اراضی کشور به وقفیت برگشت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی پیش‌ازظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در سنندج، با بیان اینکه در دوره پهلوی اموال وقفی مورد ظلم و تاراج زیادی واقع شدند، تصریح کرد: امام خمینی(ره) که برای مبارزه با ظلم و ستم در کشور اقدام به پایه‌گذاری حکومت اسلامی کرد حدود سه ماه بعد از پیروزی انقلاب در اقدامی شجاعانه فتوایی در رابطه با اموال وقفی صادر فرمود.

وی تصریح کرد: از نزدیکان امام(ره) در آن زمان بسیار خواستند که امام را از این فرمان و فتوا منصرف کنند که امام فرمودند مگر می‌شود از حکم شرعی و اسلامی کوتاه بیایم ما نظام را براساس احکام الهی پایه‌ریزی کردیم و در این راستا نیز باید گام برداریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 13 میلیون ایرانی روزانه با وقف در ارتباط هستند، عنوان کرد: علما و روحانیون ما در مدارس وقفی به عرصه و جایگاه علمی و دینی دست‌ یافته‌اند و هم‌اکنون بخش زیادی از کتابخانه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و بیمارستان‌ها جزو اموال وقفی هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: افزایش چهار تا پنج برابری درآمد موقوفات در چند سال اخیر نتیجه تلاش و همت مسئولان و همکاری مردم بوده است ولی باز هم جای فعالیت و کار برای دستیابی به نقطه مطلوب وجود دارد.

حجت‌الاسلام شرفخانی اظهار داشت: در رابطه با ترویج احکام وقف در بین مردم در این سال‌ها کوتاهی شده و این عرصه نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری است.

وی به اختلاف 30 ساله سازمان اوقاف و منابع‌ طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر اسنادی مبنی بر اینکه  صدها هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی جزو موقوفات هستند، وجود دارد.

وی ادامه داد: بعد از عقد تفاهمنامه همکاری مابین سازمان اوقاف و منابع‌ طبیعی، تاکنون نزدیک 40 هزار هکتار از اراضی منابع‌ طبیعی به وقفیت برگشتند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه منابع‌ طبیعی و وقف هر دو جزو شئونات ولی‌فقیه هستند، افزود: ما به عنوان امانتداران اموال وقفی باید به دنبال ارتقای بهره‌وری موقوفات باشیم.

به گفته شرفخانی، تا پایان سال‌جاری هم کار ثبتی بخش عمده‌ای از موقوفات انجام می‌شود و پرونده‌های مربوط به موقوفات نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

وی به متوسط وقف جدید از اوایل انقلاب تاکنون در کشور اشاره کرد و گفت: از اوایل انقلاب تا سال 88 متوسط وقف در کشور 198 وقف جدید بود که این رقم در سال 89 به یک‌هزار وقف رسید.

وی یادآور شد: در سال 90 نیز تعداد وقف‌های جدید 1300 وقف بود و تا پایان سال‌جاری هم با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از 2 هزار وقف جدید وجود خواهد داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه بر عدم نگاه سنتی به وقف تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری وقف نباید محدود به یک امر شود و در عرصه‌های علمی، فناوری و پژوهش و سایر حوزه‌ها نیز می‌توان وقف کرد.

انتهای پیام/صا/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول