اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی:

احکام شرعی وقف نیازمند تبیین و ترویج در جامعه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اداره اوقاف و امور‌خیریه خراسان‌رضوی گفت: احکام شرعی وقف و دامنه وظایف متولیان اوقاف نیازمند تبیین و ترویج بیشتر در جامعه است.

احکام شرعی وقف نیازمند تبیین و ترویج در جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد ظهر امروز در دومین همایش متولیان اوقاف در جمع متولیان اوقاف سراسر کشور در محل سالن اجتماعات هتل مشهد، اظهار کرد: متولیان اوقاف باید امانتداری و مدیریت صحیح را در راس امور خود قرار دهند.

وی افزود: امانتداری به‌منزله اجرای تمام و کمال موقوفات براساس متن وقف‌نامه و فتوای فقها و موازین شرعی است.

گنابادی‌نژاد با تشریح جایگاه موقوفات نسبت به متولیان آن خاطرنشان کرد: در احکام شرعی مال موقوفه به منزله اجنبی برای وقف‌کننده و متولی توصیف می‌شود؛ به این معنی‌ که مال موقوفه پس از وقف نسبت به مالک و متولی بیگانه شده و فقط براساس دو سند متون فقهی و متن وقف‌نامه دخل و تصرف در مال موقوفه امکان‌‌پذیر است.

وی تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه متولی موقوفاتی است که متولی مشخصی ندارند و به ‌عبارتی فاقد تولیت هستند، با این تعریف دامنه اختیارات اداره اوقاف بسیار محدود و حساسیت از حیث امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری بالا است.

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی ادامه داد: مدیران اوقاف با عنوان متولیان موقوفات فاقد تولیت، وجه تمایز برجسته‌ای از حیث امانتداری و محدودیت اختیار عملکردی دارند.

وی افزود: مدیریت مدیران اوقاف باید براساس مستندات و موازین شرعی و متن وقف‌نامه باشد و دامنه اختیارات فقط در موارد محدودی که تصمیم‌گیری به‌ عهده متولی واگذار شده خلاصه‌ می‌شود.

گنابادی‌نژاد با اشاره به حوز‌ه‌های نقش‌آفرینی متولیان اوقاف یادآور شد: تنظیم بودجه قبلی برای مدیریت صحیح، اعتلای مسیر انقلابی متولیان اوقاف، اجرای نیت وقف کننده، تنظیم گواهی وقف مبنی بر اینکه موقوفه براساس دو سند متون فقهی و متن وقف‌نامه هدایت شده از حوزه‌های نقش‌آفرینی متولیان اوقاف محسوب می‌شود.

وی با ابراز نارضایتی از خیانت‌های پهلوی در برابر موقوفات گفت: در دوره پهلوی خیانت‌های بزرگی در برابر موقوفات صورت گرفت و قانون اصلاحی ارضی در راس خیانت‌های موقوفات نسبت به خروج اموال موقوفه از حالت وقف بود.

گنابادی‌نژاد یادآور شد: در زمان پهلوی 20 درصد اراضی کشور موقوفه بوده اما با تنظیم قانون اصلاحی ارضی، موقوفات از وقف خارج و با ارائه سند به مردم داده شد.

وی افزود: در این راستا با اعتراض شدید امام و فقهای کشور مبنی بر ابطال این قانون، در اردیبهشت 58 قانون ابطال اصلاحی ارضی اعلام، اسناد موقوفات باطل و حق تملک آنها بازپس گرفته شد.

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه در چهار سال اخیر سانتی‌متری از موقوفات واگذاری نشده، اظهار کرد: اهدا حق تملک و واگذاری موقوفات از شئون اوقاف نبوده و در چهار سال اخیر هیچ واگذاری و حق تملک به فردی یا سازمانی داده نشده است.

وی تصریح کرد: اهدا حق تملک و واگذاری زمین‌های موقوفه، اعطای حق سرقفلی در اماکن اداری و تبدیل موقوفه به احسن از شرح وظایف اوقاف و متولیان اوقاف خارج است و تصمیم‌گیری در این موارد فقط با ادن حاکم شرع و نماینده ولی فقیه صورت می‌گیرد.

گنابادی‌نژاد افزود: در سنوات گذشته 50 تا 70 درصد موقوفات به شکل واگذاری زمین به درآمد تبدیل شده بود که این خود امری ناپسند بوده و امانت‌داری اوقاف را زیر سئوال می‌برد.

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه خراسان‌رضوی قطب موقوفات کشور است اظهار کرد: با توجه به اهمیت استان از حیث ظرفیت عظیم موقوفات باید احکام شرعی وقف و شرح وظایف متولیان موقوفه را در جامعه به شکل جدی‌تر تبیین و ترویج کنیم.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول