اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان کرمان:

دادسرا مدافع جامعه در برابر جرم است

خبرگزاری فارس: دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: جرم یک پدیده اجتماعی است و عواقب و تبعات اجتماعی را به دنبال دارد و دادسرا به عنوان مدافع جامعه در برابر جرم و تبعات آن انجام وظیفه می‌کند.

دادسرا مدافع جامعه در برابر جرم است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یدالله موحد در جمع دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: احیا و حفظ حقوق عامه، دفاع از آزادی‌های مشروع و نظارت بر حسن اجرای قوانین از وظایف دادسرا است.

وی افزود: بر اساس اصل 165 قانون اساسی وظایف قوه قضائیه در پنج محور تعریف و تبیین شده که نقش دادسرا در بندهای سه، چهار و پنج آن بارز و اساسی است.

موحد مدعی‌العموم جرم را یک پدیده اجتماعی معرفی کرد و بیان داشت: جرم یک پدیده اجتماعی است و عواقب و تبعات اجتماعی را به دنبال دارد و دادسرا به عنوان مدافع جامعه در برابر جرم و تبعات آن انجام وظیفه می‌کند.

وی تصریح کرد: در قانون اصول تشکیلات عدلیه در بندهای 49 و 50 دادستان و دادسرا به عنوان نماینده جامعه و مدعی‌العموم مکلف به دفاع از حقوق جامعه و حفظ نظم عمومی در عین حفظ و صیانت از حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان معرفی شده است.

موحدی عنوان کرد: به لحاظ وظایف ذکر شده نهاد دادسرا نقش مهم و اثرگذاری را در امنیت جامعه و ارتقای آن ایفا می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان کشف جرم، تحقیق و جمع‌آوری ادله جرم و اخذ تأمین به منظور دسترسی به مجرمان را نیز از وظایف دادسرا ذکر کرد و بیان داشت: وظیفه تعقیب مجرم و جمع‌آوری ادله جرم له یا علیه مجرم نیز بر عهده ضابطان دادسرا است که در سایه تصمیمات و نظارت دادسرا انجام می‌پذیرد.

موحد حفظ حقوق اشخاصی که توانائی اداره اموال خود را ندارند را نیز از دیگر وظایف دادسرا دانست و خاطرنشان کرد: حفظ حقوق افراد مفقودالاثر، اموال مجهول‌المالک و هر فردی که توانایی حفظ و اداره اموال خود را نداشته نیز بر عهده دادسرا است.

وی با اشاره به نقش دادسرا در پنج مرحله دادرسی محاکم جزایی گفت: دادسرا در چهار مرحله دادرسی در این محاکم نقش مهم و اساسی دارد و در یک مرحله باقیمانده نیز نقش نظارتی ایفا می‌کند.

موحد تصریح کرد: در زمان صدور حکم محاکم نیز چنانچه دادستان رأی صادره را بر خلاف قوانین بداند به عنوان مدعی‌العموم و نماینده جامعه حق اعتراض داشته و در خواست تجدید نظرخواهی می‌دهد.

انتهای پیام/80020/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول