اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی تاکید کرد

استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برای افزایش فرهنگ مطالعه

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: برای افزایش فرهنگ مطالعه باید از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم استفاده کرد تا گام‌هایی در این راستا در استان برداشته شود.

استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برای افزایش فرهنگ مطالعه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، نقش والا و حساس مطالعه در تکامل فردی و اجتماعی که در نهایت به پرورش ابعاد کمال‌آفرین و آسمانی روح بشر نیل می‌کند، انکارناشدنی است.

تصریحات مؤکد و مکرر مقام معظم رهبری در باب افزایش مطالعه و کتابخوانی همواره بیانگر اهمیت اساسی این ارزش فرهنگی در جامعه ما بوده و ضرورت توجه بیشتر به آن را نشان می‌دهد.

در روزگار ما که رسانه‌های گوناگون برای تصرف سرمایه فکر و اندیشه انسان، گوی سبقت از یکدیگر می‌ربایند، وظیفه‌ای خطیر بر عهده دستگاه‌های فرهنگی مربوط به حوزه مطالعه قرار دارد و بدون شک ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه مفید در کشور، در گرو حمایت همه جانبه سازمان‌ها و نهادهای نظام و توجه خاص مسئولان به این امر است.

در راستای اطلاع از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در بزرگداشت هفته کتاب و همچنین راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در استان به سراغ حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رفتیم تا نظرات وی را در این باب جویا شویم:

فارس: لطفا در زمینه روش‌های افزایش میزان مطالعه توضیحاتی را ارائه کنید؟

اختصاص ساعت مطالعه مفید در برنامه هفتگی و درسی دانش‌آموزان، طراحی و اجرای برنامه‌های متنوع رادیو و تلویزیونی به منظور افزایش انگیزه مطالعه، تأمین منابع کتابخانه‌های دانشجویی و ایجاد کتابخانه در خوابگاه‌های دانشجویی، توسعه نمایشگاه‌های ثابت و سیار عرضه متون مکتوب و توجه به معرفی و تبلیغ متون مکتوب و محتوای آن در رسانه‌های عمومی از جمله روش‌های تشویقی مطالعه در بین مردم می‌تواند باشد.

فارس: آیا میزان سرانه مطالعه ویژه کتاب است؟

مطالعه صرفا ویژه کتاب نبوده بلکه شامل رسانه‌های مکتوب از جمله روزنامه‌ها و نشریات نیز می‌شود و باید برای افزایش مطالعه کتب و نشریات در تمام بخش‌ها از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم استفاده کرد تا گام‌هایی در راستای افزایش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در استان برداشته شود.

فارس: لطفا از برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در بزرگداشت هفته کتاب توضیح دهید؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که از جمله دستگاه‌های فرهنگی است برنامه‌های متنوعی را برای گرامیداشت هفته کتاب برنامه‌ریزی کرده است که همزمان در 15 شهرستان و همچنین مرکز استان اجرا می‌شود.

از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری نمایشگاه سراسری کتاب امسال در میاندوآب اشاره کرد که با حضور بیش از 100 ناشر کشوری برگزار می‌شود‌‌، این نمایشگاه همه ساله در ارومیه مرکز استان برپا می‌شد ولی به دلیل ظرفیت‌های ویژه شهرستان میاندوآب از لحاظ فرهنگی مقرر شد این نمایشگاه در این شهرستان برگزار شود که از 20 تا 27 آبان ماه به منظور بازدید علاقه‌مندان دایر است.

فارس: آیا در سایر شهرستان‌های استان نیز این امکان فراهم است؟

در هفته کتاب سال جاری در 15 شهرستان آذربایجان‌غربی نمایشگاه کتاب به همراه ویژه برنامه‌های مختلف اجرا می‌شود تا گامی در راستای تحقق فرهنگ مطالعه صحیح و ارتقای سطح کتابخوانی باشد.

از این برنامه‌ها می‌توان به اجرای نمایشنامه و قصه‌گویی‌های عروسکی ویژه کودکان نام برد که در شهرستان‌های مختلف ویژه قشر خاصی از کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

فارس: به نظر شما برگزاری برنامه‌های هفته کتاب در شهرستان‌های مختلف چه تأثیری بر ارتقای فرهنگ مطالعه می‌تواند داشته باشد؟

برنامه‌های هفته کتاب سال 91 به دلیل درگیر بودن تمام شهرستان‌ها دارای تنوع خاصی است که دلیل آن نیز امکان یافتن تمام مردم برای حضور در نمایشگاه‌ها برنامه‌ها و بهره‌مندی از این خدمات است در کنار این توضیح لازم و ضروری است که در سال جاری تلاش شده تا نمایشگاه‌های برگزار شده دارای جذابیت بوده و از کلیشه‌ای بودن آن‌ها خودداری شود.

فارس: نمایشگاه کتاب ارومیه به عنوان مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی استان در حوزه کتاب در چه شرایطی است و آیا در آینده‌‍‌ای نزدیک می‌توان شاهد بهره‌برداری از این سالن بود؟

محل جدید نمایشگاه کتاب ارومیه در حال حاضر اقدامات نهایی خود را پشت سر می‌گذارد و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

فارس: با توجه به وجود نشریات متعدد و همچنین انتشار اولین روزنامه در استان، استقبال مردم از مطبوعات را چطور ارزیابی می‌کنید و برای افزایش این استقبال چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

متأسفانه سرانه مطالعه در تمام بخش‌ها پایین بوده و در بخش نشریات نیز این امر مستثنی نمی‌شود اما با اجرای طرح‌های مختلف می‌توان این استقبال را افزایش داد به عنوان مثال با استفاده از ایجاد ایستگاه‌های توزیع کتاب و نشریات در اماکن عمومی و حتی وسایل نقلیه عمومی می‌توان رغبت مردم نسبت به این اقدام را بیشتر کرد.

فارس: لطفا نظر خود در زمینه ایجاد انجمن‌های خیران در زمینه کتاب و نشریات به منظور افزایش کارآیی کتابخانه‌ها را بفرمایید؟

این عمل فی نفسه خوب و قابل تحسین است و باید تلاش‌های بیشتری توسط مسئولان برای جذب خیران به این سمت انجام گیرد. به عنوان مثال باید تلاش برای جذب اعتبارات بخش خصوصی و دولتی برای این امر افزایش یافته و همچنین خیران بخش مدرسه و سایر زمینه‌ها را نیز به این سو سوق داد تا شاهد بهبود وضعیت کتابداری و کتابخوانی در جامعه باشیم.

حال با توجه به سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی مبنی بر استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف جامعه در زمینه ارتقای سطح مطالعه باید منتظر اقدامات ادارات و نهادها برای دستیابی به فرهنگ مطالعه مفید باشیم.

---------------------------------------

گفت‌و‌‌گو: فاطمه جعفرنژاد

---------------------------------------

انتهای پیام/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول