اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد

ضرورت حفظ قرآن توسط قاریان از نگاه حافظ بین‌المللی

خبرگزاری فارس:حافظ کل قرآن‌کریم با بیان اینکه فراگیری حفظ قرآن‌ برای قاریان قرآن یک ضرورت است، تاکید کرد: حفظ قرآن، قاری را در انتقال مفاهیم کتاب الهی توانمند می‌کند.

ضرورت حفظ قرآن توسط قاریان از نگاه حافظ بین‌المللی

«شجاع زویدات» حافظ کل قرآن‌کریم و مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، با بیان اینکه فراگیری حفظ قرآن‌کریم برای قاریان قرآن به ‌عنوان یک اصل ضروری است، اظهار داشت: یک مسئله اساسی که قاریان کشورهای اسلامی دیگر به خصوص قاریان کشور مصر به آن توجه می‌‌کنند این است که اغلب قاریان قرآن در سنین خردسالی و نوجوانی، قرآن را حفظ و پس از آن به موضوع قرائت می‌پردازند.

*تکیه برخی از مسابقات بین‌المللی فقط بر روی رشته حفظ است

حافظ کل قرآن‌کریم با اشاره به اهمیت موضوع حفظ در کشورهای اسلامی دیگر گفت: در واقع مسابقات قرآنی بین‌المللی زیادی در کشورهایی همچون مصر، الجزایر، یمن، تونس، لیبی، امارات، کویت و مالزی برگزار می‌شود که تمام این مسابقات، مخصوص به حفظ قرآن‌کریم است و در برخی از این کشورها به هیچ عنوان مسابقات قرائت برگزار نمی‌شود و این موضوع نشانگر توجه به جایگاه حفظ به‌ عنوان یک اصل در کشور‌های اسلامی است.

وی در این باره افزود: برخی از کشورهای اسلامی نیز در فن قرائت ایراد و انتقاد داشته و عنوان می‌کنند که قرائت «ترجیع» و «غنا» دارد و به این دلیل به قرائت توجه خاصی ندارند.

زویدات با بیان اینکه در کشور ایران ناملایماتی در موضوع حفظ وجود دارد، گفت: اصل در فراگیری حفظ قرآن‌کریم است و باید فرهنگ و جایگاه اصلی حفظ قرآن در جامعه نهادینه شود.

*حفظ قرآن توسط قاریان یک ضرورت است

مسئول دارالقرآن‌الکریم شهر آبادان، موضوع حفظ قرآن را برای قاریان بین‌المللی یک ضرورت دانست و گفت: قاریان کشورمان اگر می‌خواهند بین‌المللی و همگام با دنیا قدم بردارند، می‌بایستی حافظان قرآن و انتقال دهندگان مفاهیم الهی نیز باشند.

وی با اشاره به مسابقات حفظ در کشور کویت، تصریح کرد: در کشور کویت دو نوع مسابقات حفظ برگزار می‌شود که اولین بخش مسابقات بر مبنای حفظ کل قرآن‌کریم و بخشی دیگر حفظ کل قرآن به همراه شناخت روایات معصومان(ع) است و با توجه به اینکه تعداد متقاضیان در مسابقاتشان به نسبت کشورمان بسیار اندک است، اما این موضوع سبب‌شده است تا موضوع حفظ قرآن در آن کشور رواج یابد.

*قاری غیر حافظ در انتقال پیام آیات ضعیف خواهد بود

زویدات در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفاوت قاریان حافظ با قاریان غیرحافظ، گفت: حافظ کل قرآن احاطه کامل بر آیات الهی دارد، اما قاریان غیرحافظ بر آیات تسلط کامل ندارند و ممکن است در انتقال آیات و مفاهیم الهی با مشکلاتی روبرو شوند.

وی افزود: اگر قاری به واسطه حفظ قرآن، آیات را لمس کند در انتقال مفاهیم  موفق و در غیر اینصورت اندوخته خود را در کتابی به همراه داشته و درون خود محفوظاتی برای ارائه به مردم ندارد.

انتهای پیام/م.خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول