اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

بحرالعلوم در گفت‌وگو با فارس:

مهم‌ترین اقدام قرآنی سال ۹۱ فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ قرآن است

خبرگزاری فارس: یک استاد حفظ قرآن کریم درباره بهترین استفاده‌ای که از بودجه نیم‌درصد قرآنی می توان کرد گفت: مهم‌ترین اقدام قرآنی سال ۹۱ فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ قرآن است.

مهم‌ترین اقدام قرآنی سال ۹۱ فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ قرآن است

«مهدی بحرالعلوم» حافظ کل و استاد حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه فارس در رابطه با بهترین استفاده‌ای که از بودجه نیم درصد در زمینه حفظ قرآن می‌توان کرد، گفت: مهم‌ترین فعالیت فرهنگ‌سازی و ایجاد زمینه‌های مساعد برای حفظ قرآن کریم توسط افراد است.

وی با اشاره به اینکه ابهت حفظ قرآن کریم از این که جهت مشکل است و نمی‌توان وارد آن شد باید شکسته شود، گفت: با توجه به اینکه میزان بودجه نیم درصد قرآنی سال 91 نسبت به کل جمعیت کشور زیاد نیست؛ ایجاد زمینه‌های حفظ و برداشتن یک قدم توسط افراد علاقمند در این راه مهم‌ترین اقدام در سال 91 است.

این استاد حفظ قرآن کریم، چشیدن مزه حفظ قرآن را توسط افراد سبب علاقمند شدن آنها به این رشته قرآنی دانست و در این باره افزود: پس از ایجاد علاقمندی، افراد به صورت خودکار ادامه مسیر حفظ را خواهند پیمود.

*توقعات خارق‌العاده در زمینه حفظ ایجاد نکنیم

بحرالعلوم با نادرست خواندن ایجاد توقعات خارق‌العاده برای مردم در زمینه حفظ، زیر سایه بودجه نیم‌درصد قرآن، در این باره گفت: چنانچه وعده‌های داده شده محقق نشود، نتیجه‌ آن ظرفیت‌سوزی خواهد بود؛ چرا که نتیجه گرفتن در مسئله حفظ قرآن یک روند چند‌ ده ساله می‌طلبد.

*با کمبود بودجه و استاد مجرب در رشته حفظ مواجهیم

بحرالعلوم بودجه‌های موجود برای تربیت 10 ‌میلیون حافظ قرآن کریم را ناکافی دانست و در این رابطه با اشاره به اینکه اساتید مجرب این رشته نیز در کشور انگشت‌شمارند گفت: برخی از مربیان حفظ از اصول فنی اولیه کار نیز بی‌بهره‌اند؛ به گونه‌ای که در برخی از کلاس‌ها که مربیان حفظ قرآن کریم مخاطب ما هستند، دیده  می‌شود که بسیاری از مطالب را برای اولین بار می‌شنوند و تا قبل از آن، از این مطالب بی‌بهره بوده‌اند.

وی علت این مسئله را با سابقه نبودن تجربه حفظ به معنای حرفه‌ای آن در ایران و عدم استفاده درست از چهره‌های حرفه‌ای این رشته در کشور دانست و در این باره افزود: این جانب خود بیش از 20 استاد طراز اول حفظ در کشور نمی‌شناسم.

*گردآوری و تدوین تجارب اساتید حفظ ضروری است

بحرالعلوم داشته‌های حفظ قرآن کشور را نتایج تجارب حافظان قرآن دانست و در این باره افزود: این تجارب تا کنون سینه‌ به سینه و از اساتید به شاگردان منتقل شده است و در ادامه راه نیازمند گردآوری و تدوین این تجربه‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه با بی توجهی روبرو هستیم گفت:‌ کاری که در این زمینه انجام شده بسیار اندک است.

این استاد حفظ قرآن کریم در انتها وسعت بخشیدن به دایره علاقمندان به حفظ قرآن کریم و سپس هدایت این جو  به نقطه نهایی مورد نظر را به عنوان بهترین راهبرد در ابتدای مسیر عنوان کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول