اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

مصری‌ها بر خلاف ایرانی‌ها به حفظ قرآن توجه ویژه دارند / حفظ قرآن زیربنای تلاوت

خبرگزاری فارس: یک قاری ممتاز قرآن کریم با اشاره به زیرساخت‌های صحیح مصری‌ها در تربیت قاریان برجسته گفت: ایران فاقد این زیر ساخت‌هاست و آموزش و پرورش در این زمینه گام مؤثری بر نمی‌دارد.

مصری‌ها بر خلاف ایرانی‌ها به حفظ قرآن توجه ویژه دارند / حفظ قرآن زیربنای تلاوت

«محمدهادی صلح‌جو» استاد و قاری ممتاز قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به اینکه در ایران قاریان در مشاغل مختلفی مشغول هستند، گفت: در کشور مصر قاریان شغل‌شان قرائت است در حالی که در ایران قاریان قرآن در مشاغل مختلفی مشغولند و شرایط حفظ قرآن برای آنها به خوبی فراهم نیست؛ پس اگر همان نکات ویژه و داستان‌های قرآن را حفظ کنند کافی است.

 

*مهم‌ترین عامل موفقیت در حفظ قرآن تلاش است

 

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی تربیت افراد با رفتار و منش قرآنی است و نه فقط تربیت حافظ و قاری قرآن گفت: حفظ قرآن بستگی به همت و استعداد افراد دارد و نیاز به تدوین برنامه خاصی برای قاریان نیست.

این قاری قرآن کریم با عنوان مثالی در این باره افزود: فردی مانند کریم منصوری صبح‌ها بعد از نماز صبح نمی‌خوابید و قرآن حفظ را می‌کرد، و به همین صورت توانست کل قرآن را حفظ کند.

صلح‌جو در خصوص ضرورت حفظ قرآن از سوی قاری قرآن گفت: حفظ قرآن علاوه بر ایجاد انس با آن، موجب آشنایی ببشتر قاری با کلمات و صفحات قرآن می‌شود و چون در این صورت قاری بر روی انتقال مفاهیم و معانی متمرکز می‌شود به همین سبب تلاوت او اثرگذارتر می‌شود؛ پس مطلوب است قاری حداقل بخش‌هایی را که می‌خواهد تلاوت کند حفظ باشد.

وی با بیان اینکه قاریان مصری حافظ کل قرآن هستند، افزود: در ایران  زیرساختی جهت حفظ قرآن برای نوآموزان وجود ندارد در حالی که در کشور مصر شروع کار برای قاری حفظ کل قرآن است که ما با این ایده‌ال فاصله زیادی داریم.

 این کارشناس تلاوت قرآن کریم گام‌های آموزش و پرورش را در زمینه تربیت اصولی قاری قرآن مؤثر ندانست و با اشاره به اینکه اغلب قاریان برجسته کشور در جلسات سنتی قرآن تربیت می‌شوند، اظهار داشت : این جلسات توان کشیدن بار آموزش و پرورش را ندارند.

 

*بودجه قرآنی نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح است

 

این استاد قرائت قرآن کریم بودجه فعالیت‌های قرآنی را بسیار مطلوب دانست و در این خصوص گفت: موضوعی که از بودجه مهم‌تر است برنامه‌ریزی دقیق برای بودجه است چرا که  این بودجه همواره در تصویب و  توزیع و رساندن به فعالیت‌های قرآنی با تأخیر مواجه است.

صلح‌جو از عدم وجود نگاه صحیح به فعالیت‌های قرآنی و موضوع قرآن انتقاد کرد و با اشاره به اینکه قرآن مخصوص یک قشر خاص نیست، گفت: باید توده مردم را با قرآن مأنوس کرد تا مردم نیاز به قرآن را در زندگی حس کنند.

وی در این باره افزود: باید ابتدا افراد متخصص و متعهد را تربیت و سپس اختیار امور قرآنی کشور را به آنها بسپاریم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول