اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله ری‌شهری:/1

حوزه‌های علمیه در تمسک به قرآن و عترت پیشتاز باشند

خبرگزاری فارس: تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با اشاره به نقش مهم حوزه‌های علمیه در پیوند بین قرآن و عترت گفت: حوزه‌های علمیه در تمسک به قرآن و عترت پیشتاز باشند.

حوزه‌های علمیه در تمسک به قرآن و عترت پیشتاز باشند

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران،‌ آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه که در تالار شیخ صدوق (ره) آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، با بیان اینکه بر اساس حدیث متواتر ثقلین، قرآن و عترت دو امانت گران‌بها و به هم پیوسته‌ای است که رسول مکرم اسلام (ص) به امت سپرده است، گفت: پیامبر (ص) همچنین خواسته است تا دامنه قیامت از این امانت پاسداری کنند و این بدان معنا است که سرنوشت قرآن که کتاب هدایت و سعادت بشری است، کتاب تکامل انسان است و عترت که پاسداران سنت و پاسداران حقیقی و کامل قرآن هستند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) اظهار داشت: سرنوشت این دو امانت به هم پیوسته است و نمی‌توان سرنوشت قرآن را از عترت جدا کرد و سرنوشت عترت را از قرآن گسست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مساله مهمی که برای همه پیروان پیامبر (ص) در همه اعصار قابل توجه است این است که از این دو امانت چگونه باید پاسداری کرد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه حدیث ثقلین را بسیار خوانده‌ایم ولی شاید به این نکته کمتر فکر شده است که باید چگونه از این دو امانت پاسداری کرد، بیان داشت: همه باید فکر کنند و حوزه‌های علمیه و مربیان و اساتید حوزه علمیه باید بیش از دیگران فکر کنند که پاسداری از این دو امانت چگونه است، گذشتگان چه کردند و ما چه باید بکنیم.

الفاظ قرآن دست نخورده اما حقایق آن تحریف شده است

آیت‌الله ری‌شهری با تاکید بر تفکر در ارتباط با اینکه چه کار کنیم که این سفارش و توصیه پیامبر مورد عمل قرار بگیرد، بیان داشت: باید بیندیشیم که پاسداری از این دو امانت یعنی چه و چگونه می‌توان از این دو امانت گران‌بها آن هم در کنار هم حفاظت کرد.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) افزود: یک نگاه کوتاه به گذشته اسلام بیندازیم، می‌بینیم که اصناف مسلمین خوب امانت‌داری نکردند. هر چند که الفاظ قرآن دست نخورده باقی‌ ماند اما حقایق قرآن تحریف شد.

وی ادامه داد: امانت دوم که اهل بیت علیهم‌السلام بودند با آن همه توصیه‌های پیامبر گرامی (ص) یکی پس از دیگری شهید شدند و آخرین آنها به ‌دلیل اینکه زمینه حضور نداشت و ندارد غایب شد و هنوز هم در غیبت بسر می‌برند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با تاکید بر اینکه این دو امانت چنین سرنوشتی در تاریخ اسلام داشت و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، اظهار داشت: این مهم وظیفه حوزه علمیه را سنگین‌تر می‌کند که چه کنیم که این دو امانت به هم پیوند بخورد و زمینه ظهور منجی عالم بشریت حضرت بقیة‌الله اعظم (عج) فراهم شود.

آیت‌الله ری‌شهری تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید برای این مهم پاسخ داشته باشند.

حوزه‌های علمیه باید در تمسک به قرآن و عترت پیشتاز باشند

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم با اشاره به سخنی از بزرگان در این ارتباط بیان داشت: آیت‌الله بهجت (ره) از امام راحل و ایشان هم از آیت‌الله حائری، موسس حوزه علمیه قم نقل می‌کنند که «عامه عترت را کنار گذاشتند و خاصه قرآن را» و معنای این سخن این است که هر دو هر دو را کنار گذاشتند چون این دو امانت باهم پیوسته است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث تاکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی در این نقطه از جهان باید کاری کنیم که این پیوستگی ایجاد شود و حوزه‌های علمیه باید در تمسک به قرآن و تمسک به عترت پیشتاز باشند.

وی در ادامه برگزاری مسابقات قرآن و حدیث را نخستین گام در این راه دانست و خاطرنشان کرد: نخستین گام آشنایی با ظواهر قرآن و حدیث و گام دوم آشنایی با معارف قرآن و حدیث و مهم‌تر از آن پیاده کردن آن در زندگی شخصی، اجتماعی، سیاسی و سایر ابعاد زندگی جامعه است.

آیت‌الله ری‌شهری گفت: نکته مهم این است که قرآن و حدیث در کنار هم قرار بگیرند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان این دانشگاه که در آن زمان دانشکده علوم و حدیث بود،‌ یادآور شد: چند سال پیش هم خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودیم و چون این دانشگاه وابسته به موسسه  علمی ‌ـ فرهنگی دارالحدیث است، عرض کردم دارالحدیث دارالقرآن است و دارالقرآن هم دارالحدیث است و ایشان هم این را تائید کردند و فرمودند «این حرف درستی است.»

انتهای پیام/خ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول