اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اختصاصی فارس/ پس از 12 ساعت بی‌خبری

سرمایه‌گذار تله‌کابین هراز از جنگل‌های مازندران نجات یافت

خبرگزاری فارس: پس از حدود 12 ساعت بی‌خبری یکی از سرمایه‌گذاران تله‌کابین محور هراز که برای جانمایی سایت‌های تله‌کابین به جنگل‌های الیمستان رفته بود بامداد پنجشنبه از جنگل‌های انبوه این منطقه جان سالم به در برد.

سرمایه‌گذار تله‌کابین هراز از جنگل‌های مازندران نجات یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس آمل، منطقه امامزاده عبدالله(ع) این شهرستان یکی از مناطق بکر و خوش آب و هوای شمال کشور محسوب می‌شود که در بیشتر روزهای سال از شهرهای مختلف کشور و استان مازندران برای گردش و تفریح به این منطقه می‌آیند.

داشتن جنگل‌های انبوه و درختان جنگلی و در کنار هم بودن کوه و صخره بر زیبایی این منطقه بیش از گذشته افزوده است.

گذشته از دارا بودن مناطق زیبا و تماشایی، بی‌توجهی خانواده‌ها و گردشگران در برخی موارد خاطراتی تلخ و ناگوار را برای گردشگران به بار می‌آورد که یک عمر افراد را از کرده‌شان پشیمان می‌سازد.

وجود رود‌خانه‌های خروشان و پرآب این منطقه که بیشتر آنها به رودخانه هراز متصل می‌شود بر مخاطرات طبیعت منطقه بیش از گذشته می‌افزاید تا جایی که سال گذشته بیش از سه نفر بر اثر غرق شدن در رودخانه‌های منطقه چلاو امامزاده عبدالله(ع) جان باخته و حتی برخی جسدها نیز هنوز ناپدید مانده است.

روز گذشته گروهی شش نفره متشکل از سرمایه‌گذاران تله‌کابین محور هراز، کارشناسان اداره محیط زیست و راهنمای محلی برای جانمایی سایت‌های تله‌کابین محور هراز به منطقه چلاو و جنگل‌های الیمستان بخش امامزاده عبدالله(ع) این شهرستان سفر داشتند به یک‌باره متوجه شدند که یکی از افراد گروه‌شان مفقود شده است.

* یکی از سرمایه‌گذاران تله‌کابین محور هراز از جنگل‌های انبوه الیمستان جان سال به در برد

سید عباس قاسم‌زاده یکی از افراد این گروه شش نفره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان بیان داشت: برای پیگیری تله‌کابین محور هراز، مکان‌یابی و جانمایی سایت شماره 2 آن به همراه کارشناسان اداره محیط زیست آمل، سرمایه‌گذاران و راهنمای محلی ساعت 7 صبح روز گذشته به سمت امامزاده قاسم(ع) بالاتر از منطقه لهاش و الیمستان عزیمت کردیم که از یک سو مشرف به منطقه چلاو بوده و از سوی دیگر به محور مواصلاتی هراز منتهی می‌شد.

وی افزود: حدود ساعت 15 روز گذشته در حال برگشت از مسیر بودیم که به دو راهی که از یک سو به الیمستان رفته و از سوی دیگر به جنگل‌های پاشاکلا می‌رسد برخوردیم در این حین داوود احمدی یکی از سرمایه‌گذاران پروژه تله‌کابین از جمع ما عقب ماند و به خاطر وجود برگ درختان در فصل پاییز او مسیر حرکت را گم کرد و به جای آنکه به سمت الیمستان بازگردد راه جنگل‌های پاشاکلا را در پیش گرفت.

قاسم‌زاده با اشاره به اینکه چون احمدی با سرعت و شتاب زیادی مسیر حرکت را طی می‌کرد به علت سراشیبی مسیر به پایین دست جنگل پرتاب شد، تصریح کرد: با این وجود او دوباره به حرکت خود ادامه داده و به یک محل نگهداری گاو و گوسفند که در زیان محلی به "تلارسر" معروف است رسید و شب را آنجا ماند.

وی اذعان داشت: وقتی از مفقود شدن این سرمایه‌گذار تله‌کابین هراز باخبر شدیم به همراه چند راهنمای محلی وارد جنگل شده و پس از آن با فرمانداری، بخشداری امامزاده عبدالله(ع)، روسای ادارات محیط زیست و منایع طبیعی، پاسگاه انتظامی چلاو، پلیس 110 و جمعیت هلال احمر شهرستان تماس گرفتیم.

* عدم همکاری رئیس جمعیت هلال احمر آمل 

قاسم‌زاده با گلایه از رئیس جمعیت هلال احمر آمل، عدم همکاری این مسئول را مایه تاسف دانست و بیان داشت: این مسئول با حرف‌های خود که نشان از عدم همکاری داشت ما را دلسرد کرد و تنها گفت تا فردا منتظر باشید تا هوا روشن شده و نیروی امدادی را به محل حادثه اعزام کنیم.

وی با تقدیر از حرکت شجاعانه بخشدار منطقه، فرماندار شهرستان و روسای ادارات محیط زیست و منابع طبیعی یادآور شد: پس از حدود 12 ساعت ساعت 2 بامداد پنجشنبه این فرد از جنگل‌های انبوه بخش چلاو جان سالم به در برد.

بخشدار امامزاده عبدالله(ع) آمل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان ابراز داشت: از 45 روز گذشته تاکنون چهار اتفاق مفقودی افراد در جنگل‌های منطقه چلاو اتفاق افتاد که همگی ناشی از حرکت خودسرانه به سمت جنگل‌های انبوه این منطقه بود.

* بیشتر گروه‌ها بدون اطلاعات و خودسرانه به جنگل‌های چلاو می‌روند

یحیی عسگری‌پور با اعلام اینکه در این چهار اتفاق در جنگل‌های چلاو هیچ تلفاتی نداشتیم و افراد از خطر مرگ نجات یافتند، بیان داشت: البته این سفر کاری بوده و برای جانمایی تله‌کابین انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گروه‌های کوهنوردی و گردشگری که به این منطقه می‌آیند بدون اطلاعات، نقشه و راهنمای محل خودسرانه به جنگل‌ها می‌روند، افزود: عدم هماهنگی لازم با مسئولان مربوطه، نبود مجوزهای لازم از سوی هیئت کوهنوردی، جمعیت هلال احمر و دیگر نهادها خسارات جانی غیرقابل بازگشت را به بار می‌آورد.

عسگری‌پور تصریح کرد: بسیاری از گروه‌های کوهنوردی و گردشگری امکانات لازم و کافی را برای صعود ندارند و به لحاظ اینکه در اکثر نقاط این منطقه جنگل‌های شیب‌دار و صخره‌ای در کنار دره‌های عمیق مشاهده می‌شود ایجاد خطر دور از انتظار نیست.

* فرد مفقود شده ساعت 2 بامداد امروز پیدا شد

وی با اشاره به اینکه عصر دیروز متوجه مفقود شدن یکی از سرمایه‌گذاران پروژه تله‌کابین هراز شدیم، گفت: بلافاصله با اعزام اکیپ‌هایی از هیئت کوهنوردی شهرستان، بخشداری با هماهنگی دهیاران و استفاده از مردم روستاهای مجاور برای یافتن فرد گم‌شده اقدام کردیم که با تلاش و همکاری گروه‌های امدادی احمدی در ساعت 2 بامداد امروز جان سالم به در برد.

به گزارش فارس، گروه‌های کوهنوردی و گردشگری که برای استفاده از مواهب طبیعی، جنگل و کوهستان به این منطقه عزیمت می‌کنند باید در درجه اول احتیاط را در دستور کار قرار داده و با رعایت نکات کوهنوردی با نقشه محل و راهنمای محلی حرکت خود را آغاز کرده و از حرکت‌های خودسرانه به شدت پرهیز کنند.

-------------------------

گزارش از قربانعلی مسافر

انتهای پیام/ی10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول