اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان:

غارشناسی از مهم‌ترین جاذبه‌های حوزه گردشگری است

خبرگزاری فارس: مدیر کل اداره میراث فرهنگی اصفهان گفت: استفاده از قابلیت‌های میراث طبیعی همانند غارهای زیبای استان اصفهان و کشور برای توسعه گردشگری ضروری است.

غارشناسی از مهم‌ترین جاذبه‌های حوزه گردشگری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محسن مصلحی در همایش توسعه طبیعت‌گردی با موضوع نمایشگاه عکس غارهای ایران اظهار کرد: به علت وفور منابع طبیعی در کشور هم‌اکنون طبیعت‌گردی بسیار مورد توجه سازمان میراث فرهنگی است و غارشناسی نیز از جمله گونه‌های بسیار مهم جاذبه گردشگری در حوزه طبیعت‌گردی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه عکاسی در مسیر غارها با زحمات بسیاری همراه است، اداره میراث فرهنگی استان اصفهان سعی کرده که در حد توان خود از این گونه اقدامات بیشترین حمایت مادی و معنوی را به عمل بیاورد، هر چند که این حمایت‌ها به علت ضوابط خاص و دست و پاگیر بودجه و هزینه زیاد این‌ فعالیت‌ها ناچیز محسوب می‌شوند.

مدیر اداره میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه که کارهایی مانند معرفی غارهای ایران بدون افزایش ظرفیت فرهنگی جامعه آسیب‌رسان است، اضافه کرد: اگرچه افرادی زمان‌های طولانی برای ثبت صحنه‌های غارها زیبای ایران زحمت کشیده و تا اعماق زمین نفوذ کرده‌اند، به دلیل عدم فرهنگ‌سازی مناسب این نگرانی وجود دارد که زمانی که پای انسان به این نقاط برسد حکاکی کردن، یادگاری‌نوشتن و در نتیجه تخریب طبیعت را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: منابع موجود در طبیعت تجدید ناپذیر هستند، اما برخی سازمان‌ها با صدور مجوزهای بی‌رویه راه و ساختمان و معدن‌سازی به تخریب جدی طبیعت می‌پردازند.

مصلحی، طبیعت کوهستان را به انسان زیبایی تشبیه کرد که به دلیل عدم مدیریت و کج‌سلیقگی برخی سازمان‌ها صورت زیبایش دگرگون می‌شود، تصریح کرد: این مسئله نگران‌کننده‌ای است که چرا برخی سازمان‌ها به راحتی مجوز راه‌سازی در کوهستان را صادر و بخشی از جاذبه‌های طبیعی را تخریب می‌کنند در حالیکه ا‌ین آسیب‌ها به هیچ عنوان اصلاح شدنی نیست.

وی تاکید کرد: یکی از فعالیت‌های سازمان در کارگروه گردشگری این است که با تمام توان مجوزهای ساخت و ساز در مناطقی با جاذبه‌های گردشگری را محدود کند، چرا که حفاظت از منابع طبیعی در هر کجای زمین رسالت انسانی است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه خداوند در 16 آیه در قرآن کریم به صراحت از گردشگری در زمین و عبرت‌گرفتن از تمدن‌های گذشته اشاره شده است، اظهار کرد: لازم است در حوزه گردشگری علاوه بر میراث فرهنگی به میراث طبیعی خود توجه بیشتری داشته باشیم و به نسل‌های آینده نیز در این زمینه برنامه دهیم.

وی با اشاره به اهداف توسعه پایدار در هر کشور تصریح کرد: کشورهای صنعتی 60 تا 70 سال پیش مسیر توسعه را آغاز کردند، اما خیلی سریع متوجه شدند که در کنار این توسعه پایداری منابع بسیار مهم است.

مصلحی افزود: محافظت از منابع طبیعی از اهداف توسعه پایدار است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر پاسخگویی به نسل امروز برای آیندگان نیز از این میراث چیزی به امانت بگذاریم.

انتهای پیام/ش20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول