اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی فهرج خبر داد

مایه‌کوبی 5 هزار دام علیه بیماری قانقاریا در فهرج

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: 5 هزار راس دام سبک شهرستان فهرج علیه بیماری قانقاریا در دو بخش نگین کویر و بخش مرکزی این شهرستان واکسینه شدند.

مایه‌کوبی 5 هزار دام علیه بیماری قانقاریا در فهرج

مهدی بمان‌ دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: 5 هزار رأس دام سبک شهرستان فهرج علیه بیماری قانقرایا توسط بخش خصوصی در دو بخش نگین کویر و بخش مرکزی مایه‌کوبی شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: در دو ماه گذشته 150 نفر از دامداران و عشایر شهرستان فهرج در پنج کلاس آموزشی و در بخش‌های نگین کویر و بخش مرکزی با بیماری قانقرایای دام سبک آشنا شدند.

بمان‌دشتی برگزاری کلاس‌های آموزشی را برای بالا بردن آگاهی دامداران، آشنایی با بیماری دامی و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دام بیان کرد و افزود: بیماری قانقاریا و بیماری‌های انگلی دام در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های متوالی و کاهش پوشش گیاهی منطقه و به ویژه گیاهان با خاصیت ضد انگلی و ضد باکتریایی در دام‌های منطقه ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: جابه‌جایی دام غیر واکسینه از محیط آلوده به محیط غیر آلوده بر اثر استرس وارده طی حمل و نقل، بیماری در دام‌های وارد شده را ایجاد و به سایر دام‌های منطقه منتقل می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خاطرنشان کرد: دامپزشکی فهرج با هدف مبارزه با بیماری عفونت کبدی در صورت مراجعه دامداران با استفاده از توان بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون دام‌ها کرده است و تاکنون افزون بر 5 هزار راس دام سبک علیه بیماری قانقرایا واکسینه شدند.

وی ابراز داشت: این بیماری در گوسفندان دو تا چهار سال با تغذیه مناسب، در مناطقی با شیوع بالای بیماری انگلی در فصول تابستان و پاییز به دلیل فعالیت حلزون‌ها به عنوان میزبان واسط انگل کبدی مشاهده می‌شود و علوفه آلوده به لاشه دام تلف شده بر اثر بیماری عامل انتشار بیماری است.

بیماری سل در ریگان مشاهده نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از مهم‌ترین اهداف حرفه دامپزشکی برای تأمین و تضمین بهداشت عمومی جامعه  است.

حجت‌الله جعفری افزود: از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری سل گاوی اشاره کرد که با تمام کنترل و پیشگیری‌هایی که در زمینه این بیماری به عمل آمده و با توجه به پیشرفت‌هایی که در امر تشخیص و درمان آن انجام گرفته است، باز هم در عصر کنونی به صورت یک مشکل و معضل در بهداشت عمومی و یک بیماری عفونی مسری و خطرناک در اغلب نقاط دنیا تلقی می‌شود.

وی بیان داشت: این بیماری یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام و عامل آن در گاو مایکوباکتریوم بوسیس است، این باکتری با توجه به دارا بودن ساختار و دیواره سلولی ‌ضخیم ‌در برابر حرارت، ‌خشکی و اغلب ضد‌ عفونی کننده‌ها مقاوم است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خاطرنشان کرد: بیماری سل به دو صورت ریوی و خارج ریوی بروز می‌ِکند و میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه می‌تواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی و یا بر اثر مجاورت مستقیم به دیگر قسمت‌های بدن منتشر شود و دیگر اعضای محوطه بطنی، سیستم اسکلتی، عضلات و ... را درگیر کند.

جعفری گفت: از مهم‌ترین راه‌های کنترل و مبارزه با بیماری سل انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های راکتور و آلوده است؛ این تست بر پایه واکنش‌های ایمونولوژک دام استوار است و به عنوان تست توبرکولیناسیون و به صورت داخل جلدی در ناحیه پوست گردن دام ترزیق می‌شود.

وی تصریح کرد: به همین منظور شبکه دامپزشکی ریگان از ابتدای سال جاری تاکنون اقدام به تست 585 رأس گاو علیه این بیماری کرده و این تست‌ها‌ توسط دو اکیپ عملیاتی در شهرستان در دو بخش مرکزی و گنبکی انجام شده است.

جعفری عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ مورد دام مشکوک و راکتوری علیه‌ بیماری سل در شهرستان ریگان مشاهده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ضد ‌عفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول و ضوابط قرنطینه‌ای دام از جمله اقدامات کنترلی این بیماری مهم است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: محورهایی از قبیل رعایت مدیریت بهداشتی دامداری‌ها و بهسازی و نوسازی اماکن دامی را نباید در چرخه کنترلی این بیماری فراموش کرد.

جعفری از دامداران و عشایر شهرستان خواست در زمینه کنترل این بیماری خطرناک همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و قبل از خرید دام‌‌های جدید و ورود دام به فارم برای انجام تست مربوطه با این شبکه هماهنگی لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/ل10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول