اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر علیه بیماری آبله صورت گرفت

مایه‌کوبی 100 هزار رأس دام سبک در بافت

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت: بیش از 100 هزار رأس گوسفند و بز در شهرستان بافت علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

مایه‌کوبی 100 هزار رأس دام سبک در بافت

سمیه صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بافت اظهار داشت: آبله گوسفندی و بز دو بیماری ویروسی هستند که هر یک میزبان اختصاصی خود را درگیر می‌کنند.

وی بیان داشت: عامل این بیماری بسیار واگیردار است و غالبا سن‌های پایین‌تر را درگیر می‌کند و میزان تلفات در بره‌ها و بزغاله‌های زیر چهار ماه که سابقه واکسیناسیون ندارند تا 100 درصد نیز گزارش شده است.

صادقی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون فعالیت‌های مختلفی به منظور مقابله با این بیماری در سطح شهرستان صورت گرفته که شامل مایه‌کوبی 53 هزار و 700 رأس گوسفند و 47 هزار و 738 رأس بز است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت موازین بهداشتی قرنطینه‌ای به ویژه در کانون‌های بروز بیماری، ضدعفونی آغل و ابزارهای آلوده، مایه‌کوبی به موقع دام‌ها که ترجیحا سه ماه بعد از زایش صورت گیرد.

صادقی ابراز داشت: گوسفند و بز عشایر قبل از آغاز کوچ باید واکسینه شوند و به دامداران هشدار داده می‌شود تا در صورت مشاهده علائمی مانند تاول بر روی نقاط کم موی بدن دام مانند دهان، صورت و پستان، ندول‌های زیرپوستی، ضایعات جلدی، سقط جنین و مرگ و میر بره‌ها و بزغاله‌های تازه به دنیا آمده مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

انتهای پیام/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول