اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول موزه سیرجان:

5 سکه‌ 1400 ساله در سیرجان کشف شد

خبرگزاری فارس: مسئول موزه سیرجان گفت: 5 سکه ضرب سیرجان و دیوارنگاری در منزل تخریب شده قدیمی روستای محمودآباد این شهرستان کشف شد.

5 سکه‌ 1400 ساله در سیرجان کشف شد

محسن اسدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سیرجان از کشف پنج سکه ضرب سیرجان خبر داد و اظهار داشت: این سکه‌ها تحویل موزه واقع در دارالقرآن سیرجان شد تا این موزه گویای قدمت سیرجان به عنوان ایالت شرقی ایران باشد.

وی افزود: در موزه سیرجان بیش از یک‌هزار سکه از دوران‌های مختلف قاجاریه، صفویه و اشکانیان وجود دارد و با تحویل پنج سکه دیگر که مربوط به سال 37 هجری و نام سیرجان روی آن حک شده است، مشخص شد یک‌هزار و 400 سال پیش سکه در این شهر ضرب می‌شده و یکی از ولایت‌های مهم ایران بوده است.

اسدی با بیان اینکه این سکه‌ها هم مربوط به قبل از اسلام و هم مربوط به بعد از اسلام است، تصریح کرد: همچنین دیروز در خانه‌ای قدیمی که در روستای محمودآباد سادات سیرجان وجود دارد در آن دیوارنگاری مربوط به 200 سال پیش دوران قاجاریه کشف شد.

مسئول موزه سیرجان گفت: این خانه که تخریب شده است، منزل مسکونی فردی تاجر در منطقه بوده که نقاش این دیوار فردی به نام علی‌اکبر است و در نقوش دیوارنگاری مضامین رزمی و بزمی است.

اسدی افزود: روستای محمود‌آباد سادات در سیرجان قدمت 400 ساله دارد و در آن بادگیرها و یخدان‌هایی است که اخیرا میراث فرهنگی استان اقدام به مرمت و تعمیر بادگیر قدیمی آن کرده است.

انتهای پیام/ع20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول