اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان خبر داد

ایجاد بانک ژن محصولات باغی در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان از ایجاد بانک ژن زیتون، فندق و گلابی وحشی در این استان خبر داد.

ایجاد بانک ژن محصولات باغی در گیلان

محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به راه‌اندازی مرکز ژن گیاهی و جانوری در گیلان اظهار کرد: ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری با اعتبار 60 میلیارد ریال از مصوبات سفر هیئت دولت به گیلان است.

این مسئول ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری را جزو پروژه‌های مهر ماندگار عنوان کرد و افزود: بانک مذکور با اعتبارات استانی راه‌اندازی شده است.

بهمنی از انتقال ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین به گیلان خبر داد و تصریح کرد: نخستین مجتمع نگهداری اسب کاسپین در استان ایجاد شده است.

دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان اینکه بانک ژن گیاهی در ایستگاه تحقیقاتی لاهیجان راه‌اندازی شده، خاطرنشان کرد: ذخایر ژنتیکی گاو بومی در استان وجود دارد.

وی به برگزاری اجلاس دانشگاه‌های دولتی کشورهای حاشیه خزر در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: مرجعیت بانک ژن گیاهی و جانوری مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گیلان در بند پنجم مصوبات اجلاس مذکور به تصویب رسید.

بهمنی نگهداری نمونه‌های ژن جانوری و گیاهی کشورهای حاشیه دریای خزر را به عهده بانک ژن مرکز تحقیقات و منابع طبیعی گیلان دانست و ابراز کرد: افق‌های بلندی می‌توانیم برای بانک ژن گیاهی و جانوری در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان تنوع زیستی را نخستین هدف از ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری نامید و عنوان کرد: ذخایر ژنتیکی ممکن است در حال نابودی نباشند، اما وظیفه داریم ذخایر ژنتیکی موجود در طبیعت را حفظ کنیم.

وی بر ضرورت حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری در معرض انقراض تاکید کرد و یادآور شد: بانک ژن ارقام زیتون و فندق در گیلان ایجاد شده ضمن اینکه کلکسیون‌های باغی محصول خوج یا گلابی وحشی در ایستگاه لاهیجان ایجاد شده است.

بهمنی بانک ژن را از اجزای مختلف خواند و اذعان داشت: بانک ژن گیاهی و جانوری باید در شرایط مناسب حفظ شده و توسعه داده شود.

دانشیار پژوهشی موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به وجود تجهیزات نگهداری ژن گیاهی و جانوری در گیلان، گفت: بانک اسپرم منجمد آبزیان در استان ایجاد شده و برای بانک ژن بافت، دی‌ای‌ان و ژنوم نیازمند اختصاص اعتبار هستیم.

انتهای پیام/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول