اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی همدان:

تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیکی یک ضرورت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیکی را یک ضرورت دانست و گفت: بانک هویت اطلاعات ژنتیک در شناسایی مجرمان بسیار مؤثر است.

تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیکی یک ضرورت است

علی‌احسان صالح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار داشت: تمام سلول‌های انسانی به جز گلبول‌های قرمز بالغ حاوی DNA بوده و این مولکول‌های DNA از نظر خصوصیات تشخیص هویتی در هر فرد به جز در دوقلوهای همسان اختصاصی هستند.

وی در تعریف پروفایلینگ DNA گفت: پروفایلینگ به مجموعه روش‌هایی اطلاق می‌شود که در نهایت خصوصیات تشخیص هویت ژنتیکی فرد را مشخص می‌کند و دقت این روش در تشخیص هویت مجرمان و رفع اتهام از افراد بی‌گناه مورد توجه است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان در ادامه به کلیات تشکیل بانک اطلاعات هویت ژنتیکی اشاره کرد و تصریح کرد: اطلاعات پروفایل‌های ژنتیکی پس از نمونه‌گیری و ارزیابی قابل ذخیره‌سازی به صورت الکترونیکی و تطبیق با پروفایل نمونه‌های به دست آمده از صحنه جرم است.

وی در خصوص ضرورت تشکیل این بانک گفت: براساس مطالعات انجام شده بسیاری از مجرمان، جرائم خود را تکرار می‌کنند که با بررسی آثار به جا مانده از صحنه جرم (آثاری چون مو، لکه خون، تکه‌ای از پوست و...) می‌توان به راحتی مجرمان را شناسایی کرد.

صالح کمک به شناسایی متهمان، ایجاد ارتباط بین پروفایل‌های DNA تهیه شده از دو صحنه جرم و تشخیص هویت مجرمان سریالی را از محدوده فعالیت‌های این بانک دانست و افزود: به طور کلی کاهش جرائم از برکات تشکیل این بانک خواهد بود.

وی با بیان این موضوع که آزمایشات DNA بیشتر جنبه تاییدی دارند، تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی DNA تنها محدود به بانک هویت ژنتیکی نیست به عنوان مثال در برخی از موارد وجود DNA قربانی قتل از روی لکه‌های موجود بر روی لباس مجرمان منجر به شناسایی مجرمان می‌شود، به علاوه در بسیاری از موارد تجاوزات جنسی هویت فرد متجاوز مشخص می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اعلام کرد: در صورت اختصاص اعتبار لازم آزمایشگاه این بانک اطلاعاتی باید در فضایی مستقل و با ظرفیتی مناسب احداث شود و اداره کل پزشکی قانونی استان استانداردهای لازم برای تشکیل این آزمایشگاه ژنتیک قانونی را دارد.

وی در پایان یادآور شد: پروژه بانک اطلاعات هویت ژنتیک در صورت عملیاتی شدن در سه فاز مجرمان سابقه‌دار، افراد آسیب‌پذیر جامعه (مانند جمعیت هلال احمر، آتش‌نشانان، نیروهای نظامی و...) و در آخر تمام اقشار جامعه صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/صا20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول