اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی‌ ریگان اعلام کرد

رشد 10 درصدی بیماری آنتروتوکسمی در ریگان

خبرگزاری فارس: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: بیماری آنتروتوکسمی در شهرستان ریگان با رشد 10 درصدی روبه‌رو است.

رشد 10 درصدی بیماری آنتروتوکسمی در ریگان

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت:‌ آنتروتوکسمی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی دام است، این بیماری توسط باکتری کلستریدیوم پرفرنژنس رخ می‌دهد و عامل آن یک باکتری میله‌ای شکل‌ و‌ باکتری بی‌هوازی است.

وی افزود: این باکتری به عنوان فلور طبیعی در بافت روده دام زیست می‌کند و در شرایطی بالاخص شرایط بی‌هوازی به صورت یک عامل فرصت‌طلب عمل کرده و مراحل تکثیر خود را در بافت روده طی می‌کند.

جعفری تصریح کرد: عواملی از جمله مصرف بیش از حد شیر و یا غذای دانه‌ای، ‌غلات توسط بره‌ها و بزغاله‌ها، ‌در دوران نقاهت بیماری و یا استرس‌ به دنبال ابتلای شدید به انگل‌های دستگاه گوارش از قبیل نماتودها و کوکسیدیا، تغذیه با جیره غذایی سرشار از غلات و ماده خشک کم‌ و ‌هنگام بروز شرایط یا بیماری که منجر به کاهش حرکات دستگاه گوارش شود.

وی عنوان کرد: توکسیت تولید شده از این باکتری قادر است از طریق سیستم عروقی خود را به بافت‌های کبد، ریه‌، مغز، بافت کلیه و ... دام رسانده و با تاثیر برعروق خونی بافت‌های مذکور موجب پرخونی و نکروز در این بافت‌ها می‌شود و در نهایت سبب مرگ دام می‌شود.

جعفری ابراز داشت: این بیماری با شروع تغییرات فصلی بروز می‌کند به همین دلیل در اوایل پاییز ماه با توجه به تغییر در جیره دام میزان ابتلا به این بیماری افزایش یافته است، لذا از دامداران و عشایر شهرستان تقاضا می‌شود با مراجعه به مرکز ما‌یه‌کوبی بخش خصوصی شهرستان نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه این بیماری مهم اقدام کنند.

جعفری گفت‌: ‌طی دو ماهه گذشته پنج مورد کلاس آموزشی ویژه دامداران و عشایر شهرستان د‌ر این مورد برگزار شده است.

وی افزود: ‌بروز این بیماری در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد بالا رفته‌ و دلیل آن غفلت دامدارن و عشایر شهرستان در مورد عدم واکسیناسیون دام‌های سبک خود علیه این بیماری بوده است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول