اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست منابع طبیعی الیگودرز:

نداشتن تجهیزات حفاظت از جنگل‌ها را با مشکل مواجه کرده است

خبرگزاری فارس: سرپرست منابع طبیعی شهرستان الیگودرز گفت: کمبود نیروی انسانی و عدم دسترسی به تجهیزات و دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز حفاظت از جنگل‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

نداشتن تجهیزات حفاظت از جنگل‌ها را با مشکل مواجه کرده است

مهراد رضائی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در الیگودرز گفت: شهرستان الیگودرز قبل از تفکیک دوره چگنی از خرم‌آباد رتبه دوم جنگل استان را دارا بود که بعد از تفکیک رتبه اول در پوشش جنگلی را در سطح لرستان به خود اختصاص داده است.

رضائی یادآورشد: 17 درصد مراتع لرستان متعلق به شهرستان الیگودرز است و به طور کلی 145هزار هکتار مراتع و 280 هزار هکتار جنگل در الیگودرز وجود دارد.

وی افزود: هرچند مناطقی از جنگل‌ها رو به نابودی است که در این راستا لرگ پاچنار با وسعت 1.5 هکتار، اُرس کیگوران 900 هکتار، ارژن گایکان با وسعتی 226 هکتار، گردوی دورک 100 هکتار از ذخایر ارزشمند به شمار می‌روند که باید در حفظ و نگهداری از آنها تلاش شود.

رضائی اذعان داشت: همچنین از نقاط دیدنی در خصوص جذب سرمایه‌گذاری می‌توان به آبشار برنجه، بیشه دورک، آبشار ورگ ،جنگل‌های زوزوم ماهرود، آبشار چکان، منطقه کیگوران، منطقه قالی‌کوه و غار شاهرود و دشت لاله‌های واژگون دریاچه گهر و... اشاره کرد که در جذب توریست باید سرمایه‌گذاری پایداری صورت گیرد که واگذاری آبشار آب سفید به بخش خصوصی از نمونه مهمی در این راستا به شمار می‌رود.

وی فقدان امکانات لازم در جهت حفظ جنگل‌ها را یکی از مشکلات مهم برشمرد و افزود: متاسفانه جنگل‌ها با دخالت انسان برای کسب منافع روبه نابودی است و در این شرایط امکانات مورد نیاز و حتی یک هلیکوپتر در سطح استان برای گشت‌زنی وجود ندارد، از سوی دیگر کمبود نیروی انسانی و عدم دسترسی به تجهیزات و دستگاه‌ها و ماشین آلات مورد نیاز ورود ما را به جنگل‌ها با مشکلات فراوانی همراه ساخته است و حفاظت از جنگل‌ها را با مشکل مواجه کرده است

رضائی تصریح کرد: اسکان عشایر و جنگل‌نشینان را داریم که اگر در این زمینه امکانات اولیه مانند سوخت که پس از هدفمندی یارانه‌ها با مشکل جدی روبه‌رو شد، در اختیار آنها قرار گیرد، قطعا آسیبی به جنگل‌ها وارد نمی‌شود و عشایر به جای استفاده از چوب در تامین آتش به سوخت مناسب روی می‌آورند و ما در این زمینه آمادگی لازم را برای ایجاد جایگاه سوخت‌رسانی در حفظ جنگل و دعوت از سرمایه‌گذاران را داریم که با حمایت آنها در راستای تامین سوخت ارزان و به موقع برای عشایر اقدام نمائیم.

وی در ادامه با درخواست از مردم و مسئولان در جهت همراهی به منظور حفاظت از درختان خاطرنشان کرد: اگر همه مردم در کنار مسئولان در جهت حفظ این نعمت‌های با ارزش تلاش کنند، دیگر برای اجرای قانون نیاز به برخورد شدید نیست و همه با در نظر گرفتن وظیفه خود در برابر نعمات خدادادی ما را در این مسیر دشوار یاری می‌کنند.

الیگودرز از توابع استان لرستان با توجه به وجود جنگل‌ها و مراتع فراوان جایگاه ویژه‌ای را در صنعت گردشگری دارد.

این شهرستان  ناحیه‌ای کوهستانی با ارتفاع متوسط 1998 متر از سطح دریا است که در شرق استان لرستان قرار گرفته است.

الیگودرز در حال حاضر دارای جمعیتی بالغ بر 140هزار نفر است که 85 هزار نفر آن را شهرنشینان تشکیل می‌دهند و مابقی در روستاهای حومه ساکن هستند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول