اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار تهران

یادواره روحانی شهید «عیسی توسلی» برگزار شد

خبرگزاری فارس: یادواره روحانی و خطیب جمعه شهید، «عیسی توسلی» با حضور استاندار تهران در بخش مرکزی تهران برگزار شد.

یادواره روحانی شهید «عیسی توسلی» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، یادواره روحانی و خطیب جمعه شهید حجت‌‏الاسلام والمسلمین عیسی توسلی با حضور استاندار تهران، فرماندار شهرستان تهران و برخی دیگر از مسئولان محلی در مسجد جامع بومهن برگزار شد.

شهید عیسی توسلی در سال 1331 در خانواده‏ای مذهبی در روستای «خرم‏آباد» از توابع «تربت‏ جام» استان خراسان وقت چشم به جهان گشود.

وی در سن شش سالگی به عتبات عالیات رفت و در نجف اشرف و سپس سامرا مشغول فراگیری علوم اسلامی از محضر اساتیدی نظیر حجج اسلام محمدی، مقدسی، فاضل، رفیعی، هادی معرفت، روشنی‌‏گرگانی، اشرفی‏‌شاهرودی، فیاضی، شیخ مجتبی لنکرانی و مرحوم پدر بزرگوارش شد.

شهید حجت‌‏الاسلام والمسلمین عیسی توسلی به دلیل نبوغ ذاتی و استعداد فراوان در مدت زمانی کوتاه دروس سطح حوزه را به پایان برد.

وی پس از این مرحله به مدت سه سال در نجف اشرف در دانش خارج فقه نزد مکتب درس امام راحل(ره) و در درس خارج اصول نزد مرحوم آیت‏‌الله خوئینی و شهید سیدمحمدباقر صدر حاضر شد.

فضای حوزه علمیه نجف اشرف مملو از فلسفه و عرفان بود؛ از این رو، شهید توسلی به این بخش علاقه‌‏مند شد و در کلاس درس اساتیدی همچون قوچانی، ملاصدرا و اوحدی شرکت کرد.

شهید حجت‌‏الاسلام والمسلمین عیسی توسلی در بخشی از خاطرات خود آورده است که «در همین زمان علاقه شدیدی به فلسفه و عرفان در خود احساس کردم ... به مسائل عمیق فلسفی و عرفان بر می‏خوردم که چه بسا جواب‏های استادم مرا قانع نمی‏کرد... مرادم را در شخصیت امام خمینی(ره) نهفته می‏دیدم، لذا ظهر، بعد از نماز جماعت از مسجد شیخ انصاری تا در منزل محل سکونت معظم‏‌له، سئوال‏هایم را مطرح می‏کردم، فرشته ملکوت الهی زبان می‏گشود، با کمال مهربانی به سئوال‏هایم در مسائل فلسفی و عرفانی و احیاناً مسائل دیگر پاسخ می‏فرمود».

وی علاوه بر تحصیل علم به تدریس علومی نظیر ادبیات عربی، منطق، شرح لعمه، قوانین و رسائل، مکاسب، کفایه و شرح منظومه در نجف و قم نیز مشغول بودند.

حمایت از مرجعیت امام راحل(ره) پس از وفات آیت‌‏الله حکیم، تظاهرات علیه جشن‏های 2500 ساله شاهنشاهی، برپایی مراسم شهید «سعیدی»، همراه داشتن کتب و حوالجات امام راحل (ره) به هنگام بازگشت به ایران، دو بار دستگیری توسط ساواک، اسارت در زندان شاهنشاهی، تبلیغ ارزش‏های انقلاب اسلامی در نقاطی مانند بم، کاشان و مازندران، انتصاب به عنوان امام جمعه «فرخ‏شهر» از توابع استان چهار محال و بختیاری از سوی امام راحل (ره)، حاکم شرع هیئت هفت نفره زمین استان چهار محال و بختیاری و مسئول ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ و سرکشی مرتب به رزمندگان در مناطق عملیاتی از جمله فعالیت‏های این روحانی شهید قبل و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی شمرده می‏شود.

شهید حجت‌‏الاسلام والمسلمین عیسی توسلی، نهم آبان ماه 1364 در کردستان (حدفاصل پاوه و نودشه) در کمین کومله گرفتار و به همراه چهار تن از همراهانش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/ش30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول