اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خراسان جنوبی:

امامزادگان میزبان "جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی" هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: جشن بزرگ "ولایت علوی، اکمال دین نبوی" همزمان با دهه ولایت در بقاع متبرکه خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

امامزادگان میزبان "جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی" هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمد ‌طاهر گرایلی اظهار کرد: جشن بزرگ "ولایت علوی، اکمال دین نبوی" همزمان با دهه ولایت در بقاع متبرکه استان برگزار می‌شود.

وی، هدف از اجرای این جشن را تعمیق اعتقادات و ارتقای سطح معرفتی عموم مردم نسبت به موضوع ولایت و امامت، ترویج فرهنگ وقف براساس اجرای نیات واقفین، تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تقویت باورهای دینی و ایجاد فضای معنوی، بهره‌مندی مردم از ایام مبارک عید قربان تا عید غدیر و معرفی شخصیت والای امام علی (ع) به عنوان الگوی حقیقی و عملی انسان کامل دانست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: معرفی جایگاه ولایت مطلقه فقیه به عنوان ادامه ولایت ائمه معصوم(ع)، فراهم کردن بصیرت و افزایش تفکر ولایی و بینش سیاسی اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان و گسترش اعتماد مردم به امر وقف و اوقاف از دیگر اهداف برگزاری این جشن است.

گرایلی گفت: یکی از کار ویژه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور، برپایی این جشن بزرگ است و در این برنامه‌ها شخصیت والای امیرمومنان علی (ع) به عنوان الگوی حقیقی و عملی انسان کامل در قالب جلسات وعظ و مدیحه‌سرایی، برپایی نمایشگاه‌ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی و توزیع کتابچه خطبه غدیر به نسل جوان و عموم مردم معرفی می‌شود.

وی، قرائت قرآن، سخنرانی، شعرخوانی شاعران آیینی قرائت خطبه غدیر و تجلیل از سادات نیز از دیگر برنامه‌های این جشن عنوان کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: این جشن بزرگ در تمامی امامزادگان و اماکن مذهبی به صورت عمومی برپا می‌شود ولی امامزادگان خراسان جنوبی به صورت ویژه میزبان برگزاری"جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی" هستند.

*136 حکم قضایی به نفع موقوفه در خراسان جنوبی صادر شد

گرایلی افزود: وقف قبل از اسلام بوده و اسلام به آن تأکید کرده است بنابراین وقف یکی از سنت‌های پیامبر (ص) است که امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار(ع) وقف انجام می‌دادند و در زمان غیبت، علمای بزرگ و مبارز وقف داشته‌اند.

وی اظهار کرد: زمینه‌های هزینه کردن درآمد وقف شامل کمک به فقرا و یتیمان، استفاده برای تبلیغ سیره اهل بیت (ع) و استفاده برای اقامه عزای ائمه(ع) می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی یادآور شد: ضمن اینکه وقف ارزشی است که کسی مال شخصی خود را از خصوصی بودن درمی‌آورد و در اختیار دیگران قرار می‌دهد ولی این ارزش به ضد ارزش تبدیل شده است و از آن بد استفاده شده است.

گرایلی تصریح کرد: یکی از اقدامات دستگاه طاغوت بنابر اظهارات امام خمینی (ره) این بود که پشتوانه اقتصادی دین و حوزه‌های علمیه را از بین ببرند بنابراین در زمان رضاخان وقف را از علما گرفتند و اصلاحات ارضی انجام دادند و اموال وقف که سند رسمی داشت را به عنوان ملک شخصی فروختند.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات امام خمینی (ره) احیای وقف در ایران بود، افزود: اگر امام (ره) قیام نمی‌کرد و انقلاب اسلامی پیش نمی‌آمد، وقف از بین می‌رفت و امام خمینی(ره) 70 روز پس از پیروزی انقلاب فرمودند"موقوفات باید به حالت وقفیت بماند و باید به وقف توجه شود" بنابراین چهارم اردیبهشت سال 58 شورای انقلاب چهار ماده برای وقف را تعیین کرد و بعد از امام (ره) نیز مقام معظم رهبری به این موضوع توجه داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به وظایف متولی شرعی وقف اظهار کرد: متولی وظیفه دارد طبق وقف‌نامه به نیت واقف عمل کرده و برای ادای نیت آن تلاش کند.

گرایلی به ضرورت احیای فرهنگ وقف در جامعه و همکاری همه جانبه تمام دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: همگان باید برای احیای وقف و موقوفات کمک کنند تا این چشمه جاری بجوشید و همگان از منفعت خود بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه 136 رای به نفع موقوفات از طریق محاکم قضایی از سال گذشته تا کنون صادر شده است، تصریح کرد: 39 فقره پرونده قضایی وقف در محاکم  در حال رسیدگی است و 51  پرونده‌های قضایی مربوط به سال‌های  گذشته مختومه شده است.

انتهای پیام/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول