اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی سنندج تاکید کرد

تعاونی‌های فرش دستباف کردستان قربانی جرایم بانکی شد

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: جرایم دیرکرد بانکی عامل اساسی رکود و تعطیلی تعاونی‌های فرش دستباف کردستان بود.

تعاونی‌های فرش دستباف کردستان قربانی جرایم بانکی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدسعید نقشی‌زادیان شنبه‌شب در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که با موضوع بررسی ارائه تسهیلات بانکی برای احداث کارگاه‌های تعاونی‌های فرش دستباف استان در سنندج برگزار شد، اظهار کرد:‌ ایجاد این میز زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات و موانع فرا روی توسعه صنعت فرش در استان خواهد بود.

وی در ادامه به تاریخچه تاسیس اتحادیه فرش دستباف در استان اشاره کرد و گفت: این اتحادیه در سال 73 با سرمایه‌ای بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار ریال تاسیس شده است.

نقشی‌زادیان افزود: اتحادیه فرش دستباف کردستان در همان سال یک فقره تسهیلات 50 میلیون تومانی در قالب تبصره چهار بانک کشاورزی دریافت کرد که مهلت یک ساله باز پرداخت آن با دوره تهیه، تولید، فروش و بازرگانی فرش که در بهترین شرایط 2.5 سال طول کشید در تعارض قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج خاطرنشان کرد:‌ ناتوانی در باز پرداخت وام اتحادیه را مشمول جریمه دیرکرد و سود مضاعف بانکی کرد و در نتیجه منجر به تعطیلی تعداد زیادی از تعاونی‌های عضو اتحادیه‌ فرش دستباف استان شد.

به گفته وی، با رکود بازار فرش، غیرمعقول بودن سود دیرکرد وام، کاستی‌های ناشی از تحریم‌ها، نوسانات ارزی، کاهش بی‌سابقه دست‌بافته‌ها بر اساس قیمت تمام شده آنها در بازارهای داخلی و خارجی اتحادیه فرش دستباف کردستان و بسیاری تعاونی‌های عضو آن تعطیل شدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال 78 اتحادیه فرش دستباف کردستان با ته مانده‌ای از فرش‌ها، مواد اولیه آسیب‌دیده و ساختمانی مخروبه به امید تغییر و تحولات دوباره بازگشایی شد و با تصویب بند «ز» تبصره 19 قانون بودجه سال 84 مبنی بر بخشودگی تمام جرائم دیرکرد سود وام و تقسیط 10 ساله اصل بدهی این اتحادیه توانست تمام بدهی خود را به بانک پرداخت کند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج، اتحادیه فرش دستباف استان تنها اتحادیه‌ای است که بدهی بانکی نداشته و این می‌تواند امتیازی مثبت برای آمادگی و پشتیبانی و احیای مجدد آن در طرحی نو و مجرب تلقی شود.

نقشی‌زادیان در پایان دریافت تسهیلات بانکی به منظور احداث کارگاه‌های فرش دستباف و آغاز بکار تعاونی‌های را درخواست‌ اتحادیه فرش دستباف استان از شواری گفت‌گوی دولت و بخش خصوصی ذکر کرد و خواستار توجه مسئولان استان به این موضوع مهم شد.

انتهای پیام/غ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول