اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه پزشکی مشهد:

مصرف بیش از دستور پزشک در برخی از داروها سبب مرگ می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مصرف بیش از دستور داده شده توسط پزشک در برخی از داروهای خاص می‌تواند مرگبار باشد.

مصرف بیش از دستور پزشک در برخی از داروها سبب مرگ می‌شود

سید احمد مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: به عنوان نمونه دووکسپین، وارفارین و یا بسیاری از داروهای دیگر اگر بیش از مقدار تشخیص داده شده توسط پزشک مصرف شود می‌تواند برای بیمار کشنده باشد.

وی با اشاره به اینکه مصرف زیاد داروها می‌تواند ریشه‌های زیادی داشته باشد، تصریح کرد: یکی از دلایلی که بیماران بیش از مجاز مصرف می‌کنند نوشتن دستور اشتباه بر روی جعبه‌ها توسط داروسازان است که به دلایلی مانند بدخط بودن نسخه اتفاق می‌افتد.

عضو مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این راستا ادامه داد: در برخی از موارد نیز زیاد مصرف‌کردن داروها بر اثر خوددرمانی بیماران اتفاق می‌افتد.

مهاجرانی تاکید کرد: کمترین عوارض مصرف بی‌رویه داروها ابتلا به مسمومیت دارویی، تکمیل‌ نشدن درمان و یا به وجود آمدن عوارض در بدن است.

وی عوارض مصرف بی‌رویه داروهای اعصاب را جبران‌ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد وابستگی یکی از عوارضی است که در پی مصرف بی‌رویه داروهای اعصاب به وجود می‌آید به عنوان مثال اگر فردی داروهای خواب‌آور را به صورت بی‌رویه مصرف کند در صورت مصرف ‌نکردن داروها به بی‌خوابی دچار می‌شود.

عضو مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این گروه از داروها اکثرا دارای مقادیری از مواد آرام‌بخش و خواب‌آور هستند، افزود: از این رو این داروها خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند و در مورد برخی از فعالیت‌های روزانه که نیاز به هوشیاری کامل دارند، می‌توانند حادثه‌آفرین شوند.

مهاجرانی در این راستا تاکید کرد: همچنین استفاده بیش از حد از داروها می‌تواند آفنه تنفسی و ایست تنفسی، سمیت‌های کبدی خطرناک و سمیت‌های قلبی خطرناک و سمیت‌های خونی خطرناک ایجاد کند.

انتهای پیام/آ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول