اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بلاتکلیفی روزنامه‌های محلی اصفهان بر سر چاپ در پنج‌شنبه‌ها

خبرگزاری فارس: پس از تصویب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، روزنامه‌های محلی نیز که چاپ و توزیع روزنامه در روز پنج‌شنبه را داشتند، با از دست دادن بخشی از مخاطبان خود به رغم همه مشکلات مالی، بر سر دوراهی برای چاپ و توزیع در این روز مانده‌اند.

بلاتکلیفی روزنامه‌های محلی اصفهان بر سر چاپ در پنج‌شنبه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها حرف و حدیثی است که این روزها در بین محافل مردم خاص و عام اصفهانی موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را در برداشته است.

داستان آلودگی هوای اصفهان و تعطیلی روزها و طرح زوج و فرد و پدیده اینورژن، به طور تقریبی به آذرماه دو سال پیش برمی‌گردد، به روزهایی که شدت آلایندگی هوا به قدری زیاد بود که تا چند کیلومتری در اصفهان مردم مشکل دید پیدا کرده بودند.

همان روزها بود که مدارس اصفهان برای نخستین بار و برای آلودگی هوا تعطیل شد، اما به گفته مسئولان امر ظاهراً این پدیده گرد و غبار ناشی از آلایندگی و گرد و غبار به همان سال ختم نشد و گاه گداری همانند مهمانی ناخوانده در طی این دو سال خاطر مردم اصفهان را مکدر و تا به امروز مهمان هوای اصفهان شده است.

افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها، مشکلات تنفسی و انواع حساسیت‌ها، افزایش میزان غلظت آلایندگی ناشی از سوخت کارخانه و کارگاه‌ها، دود خودروهای سطح شهر، افزایش صنایع ،خشکی زاینده‌رود و پراکنده شدن شن‌های کف رودخانه و تالاب زاینده رود، وارونگی دما در فصل پاییز همه و همه دلایلی هستند که مسئولان و مدیران استانی را بر آن داشت که طرح پیشگیری را در سال جاری با عنوان طرح تعطیلی پنج شنبه‌ها مطرح کنند.

دانش آموزان دبستانی یکی سالی هست که طعم تعطیلی پنج شنبه‌ها را تجربه می‌کنند، اما با رای اکثریت مسئولان و مدیران عضو ستاد مدیریت بحران، این تعطیلی به ادارات هم کشیده و در راستای کاهش مصرف انرژی و نیز کاهش آلایندگی در هوای اصفهان، پنج‌شنبه‌ها  تعطیل می‌شود.

دو روز از موافقت تصویب طرح تعطیلی ادارات در روز پنج‌شنبه می‌گذرد، اما در این حین مخالفینی همچون شهرداری‌ها و برخی نمایندگان مجلس را هم داشته است.

از طرفی مسئولان استانی خواهان تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بوده و از طرف دیگر مسئولان شهری با طرح تعطیلی مخالف و ضرر و زیان یک روز تعطیل را بیش از منفعت آن در کاهش آلودگی‌ها و کاهش حامل‌های انرژی در اصفهان می‌بینند.

مسئولان شهری به لحاظ نوع خدمات مردمی که دارند، در چنین شرایطی تعطیلی یک روز کاری را به لحاظ پاسخگویی به ارباب رجوع صلاح نمی‌دانند.

مسئولان استانی نیز با طرح مسائلی همچون در کنار خانواده بودن، ایجاد صمیمیت و تأثیرگذاری در کاهش مصرف حامل‌های انرژی بیشتر، بعد معنوی و خانوادگی این قضیه را جدای از ضرر و زیان‌های تعطیلی یک روز کاری در شهر توریستی و دو روز تعطیل در یک شهر نگاه می‌کنند.

با تعطیلی پنج‌شنبه به طور یقین در دراز مدت، تغییر و تحولاتی در ساختار شهر اصفهان رخ می‌دهد که یکی از آنها به تعلیق درآمدن وضعیت مطبوعات محلی برای چاپ و توزیع در روز پنج‌شنبه‌ها است.

بخشی از مخاطبان روزنامه‌های محلی، سازمان‌ها و ادارات هستند که در روز پنج‌شنبه روزنامه درآنها پخش و توزیع شده و تعامل رسانه‌ای با یکدیگر برقرار می‌کنند که با تعطیلی پنج‌‌شنبه‌ها، به طور معمول یک روز کاری خود را از دست می‌دهند.

نشست‌ها و برنامه‌های خبری، وقایع و رویدادهای مهم روز پنج‌شنبه‌ای که پیش از این برگزار می‌شد از این پس به واسطه تعطیلی موجود دو روز عقب افتاده و به روز شنبه موکول می‌شود که در عمل در انعکاس اخبار داغ کمی تعلل ایجاد می‌کند و به همان نسبت نیز روزنامه‌ها هم مجبورند برنامه‌های کاری خود را تغییر دهند.

* نسل فردا روزنامه سراسری است و پنج‌شنبه‌ها منتشر می‌شود

رضا محزونیه مدیر مسئول روزنامه نسل فردا در مورد تعطیلی روز پنج‌شنبه و تأثیر بر روند کار روزنامه می‌گوید: روزنامه نسل فردا یک روزنامه سراسری است و علاوه بر چاپ و توزیع در اصفهان توزیع کشوری دارد و با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در اصفهان تغییری در روند کاری روزنامه ایجاد نمی‌شود و همانند سابق روزنامه نسل فردا چاپ و توزیع روز پنج‌شنبه دارد.

* خداحافظی از روز چهارشنبه تا شنبه خیلی زیاد است / دو روز تعطیلی برای رسانه صلاح نیست

تورج حاج‌رحیمیان، سردبیر روزنامه اصفهان زیبا نیز در مورد فعالیت روزنامه اصفهان زیبا که به پشتوانه شهرداری اصفهان چاپ می‌شود، می‌گوید: فعلاً روزنامه اصفهان زیبا روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود و شهرداری اعلام کرده است که سازمان‌ها و شهرداری‌های مربوطه تعطیل نیستند و خدمات خود را باید انجام بدهند و ما هم به عنوان مدیریت یکی از بخش‌ها، وظیفه خود را انجام می‌دهیم.

وی معتقد است بخشی از مخاطبان، مردم هستند و مردم هم خواهان روزنامه هستند و با تعطیلی آنها بخشی از مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تفویض اختیار از سوی شهردار برای تصمیم‌گیری پنج‌شنبه‌ها صادر شده است، اضافه کرد: هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم، اما احتمالاً با ادامه این روند، کاهش تیراژ یا توزیع در برخی از تجمع‌های مردمی که تمرکز بیشتری به لحاظ جمعیتی دارند، داشته باشیم.

حاج‌رحیمیان گفت: سعی می‌کنیم تیراژ همان اندازه بماند، اما توزیع‌ها را جایگزین می‌کنیم، هر چند که هر جا با مشکل به خصوص گرانی کاغذ برخورد کنیم با صراحت تعداد تیراژ خود را پایین می‌آوریم.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات استانی باید برای شهرمان کمی پخته‌تر باشد، اظهار کرد: هر چند پنج‌شنبه‌ها تعطیل است، اما مدیران ارشد سرکار می‌روند و روزنامه‌ها هم قاعدتاً به دستشان می‌رسد.

وی تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را موجب ضرر مادی روزنامه ندانسته، بلکه معتقد است موجب سود مادی هم می‌شود، چرا که با نداشتن چاپ در یک روز چند 10 میلیون به نفع روزنامه تمام می‌شود.

وی از طرفی معتقد است، رسانه با مخاطب زنده است و خداحافظی کاری از چهارشنبه تا شنبه خیلی زیاد است و اگر حادثه خاصی در شهر رخ دهد، دیگر برای چاپ در روزهای شنبه جاذبه‌ای وجود ندارد.

حاج‌رحیمیان ادامه داد: ما حتی برای چاپ روزنامه در روزهای جمعه هم اقدام کردیم، اما از نظر برد رسانه‌ای صحیح نیست که یک روز روزنامه تعطیل باشد.

وی در مجموع این اقدام را به ضرر شهر به خصوص به لحاظ بعد برون استانی و توریستی دانست و افزود: دو روز تعطیلی در اصفهان ضرر است و شاید در کلان شهرهای دیگر هم چنین شرایطی باشد، اما در کل به ضرر است، اما اگر تعطیلی موقت باشد، اشکالی ندارد.

* عجولانه نمی‌توانیم تصمیم بگیریم، منتظر اجرای طرح هستیم

امیر اکبری قائم مقام مدیر مسئول روزنامه اصفهان امروز در خصوص تعطیلی روزهای پنج‌شنبه گفت: اصفهان امروز در مورد روند کاری در روز پنج‌شنبه فعلاً تصمیم نگرفته است و باید چند هفته این طرح اجرا شود تا ببینیم چه تصمیمی باید گرفت.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر در روزهای تعطیل، فروش روزنامه بیشتر است، افزود: در ایران این گونه نیست و باید منتظر موقعیت پیش رو بود.

مدیر مسئول روزنامه اصفهان امروز تصریح کرد: روزنامه اصفهان امروز در روز پنج‌شنبه انتشار دارد و هنوز روزنامه را در روز پنج‌شنبه تعطیل نکرده‌ایم و این موضوعی است که ما در حال بررسی آن هستیم.

وی ادامه داد: بحث ادارات و مطالب ادارات منتفی است و اکنون صحیح نیست عکس‌العمل‌ها سریع باشد و باید منتظر بود، هر چند با سایر دوستان در روزنامه‌های دیگر تصمیم گرفته‌ایم، اما تصمیم هنوز قطعی نیست.

* مشکل مالی پیش از طرح ما را مجبور به تعطیلی پنج شنبه‌ها کرد

ایرج ناظمی مدیر مسئول روزنامه نصف‌جهان در خصوص دیدگاه این روزنامه برای چاپ در روزهای پنج‌شنبه گفت: فشار مالی وارده به روزنامه، ما را مجبور کرد که از هفته پیش چاپ روزهای پنج‌شنبه را تعطیل کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه ما ابتدای امسال را با امید بیشتر و حتی به عنوان نخستین نشریه برای چاپ روزهای جمعه تصمیم‌گیری کردیم، افزود: ما روزهای پنج‌شنبه نیز نشریه جداگانه داشتیم، اما مسائل مالی و سایر هزینه‌ها نه تنها انتشار جمعه را به سرانجام نرساند، بلکه موجب تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هم شد.

مدیر مسئول روزنامه نصف جهان معتقد است، این قضیه برای اهالی مطبوعات زجرآور است که دو روز کاری را تعطیل و رسالت اطلاع‌رسانی را نداشته باشند و این در حالی است که این روزنامه برای روزهای جمعه هم چاپ در نظر گرفته بود، اما مشکلات مالی ناشی از گرانی کاغذ روند فعالیت روزنامه را کاهش داد. به گزارش فارس، هر چند تعطیلی روزهای پنج‌شنبه برای ادارات نمی‌تواند به عنوان یک طرح بلندمدت ادامه‌دار باشد، اما به طور یقین تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت و مقطعی نیز می‌تواند در برخی از مسائل وابسته در استان اثرات سوء چند ساله داشته باشد که مسئولان امر باید این موارد و ضرر و زیان ناشی از آن را لحاظ و از بین شرایط با در نظر گرفتن ابعاد مثبت و منفی، آن را سبک و سنگین و از بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول