اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول آزمایشگاه هوای محیط زیست اصفهان خبر داد

کاهش نسبی آلودگی هوای اصفهان با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

خبرگزاری فارس: مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کاهش نسبی آلودگی هوای اصفهان در روز‌های تعطیل قابل مشاهده است و تعطیلی اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه حجم قابل توجهی از آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهش نسبی آلودگی هوای اصفهان با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

بابک صادقیان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه حفاظت محیط زیست استان موافق با اجرایی‌شدن طرح تعطیلی اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه بود، اظهار کرد: در شرایط خاص آلودگی هوا و در شرایط اینورژن افزایش بار آلودگی هوا در روز‌های کاری هفته قابل مشاهده است و تعطیلی اصفهان در روز‌های پایانی هفته از انباشت آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شاخص AQI وضعیت هوا را در سطح شهر‌ها مشخص می‌کند، ادامه داد: شاخص AQI یک استاندار بین‌المللی است که عدد بدون واحد صفر تا 50 وضعیت پاک، 50 تا 100 متوسط، 101 تا 150 شرایط حساس، 150 تا 200 وضعیت نا‌سالم، 200 تا 300 بسیار نا‌سالم و 301 تا 500 نیز وضعیت خطرناک آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: در صورتی که شاخص میزان آلودگی هوا از عدد 150 تا 200 باشد استان از وضعیت سالم و آلوده فاصله می‌گیرد و وارد شرایط و وضعیت هشدار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به صورت معمول آلودگی هوای اصفهان در نیمه دوم هر سال افزایش پیدا می‌کند و شدت می‌گیرد، اضافه کرد: البته شدت آلودگی هوای اصفهان در نیمه دوم سال با پدیده اینورژن و وارونگی دما همراه است و در صورتی که شاخص AQI عدد 200 تا 300 باشد استان در وضعیت اضطراری قرار می‌گیرد.

صادقیان با بیان اینکه در صورتی که این عدد بیشتر از 300 باشد استان در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد، تاکید کرد: طی سال‌های گذشته و به ویژه در دو سال گذشته استان در نیمه دوم سال از نظر میزان آلودگی هوا در آستانه وضعیت بحرانی نیز قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه فشار و تراکم آلودگی هوا در استان در نیمه دوم سال بیشتر است، افزود: در آذر ماه سال گذشته از نظر میزان آلودگی هوا 11 روز وضعیت خطرناک، 11 روز وضعیت بسیار ناسالم و دو روز وضعیت بسیار خطرناک در استان وجود داشته است.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پدیده‌های اقلیمی و اقدامات صورت گرفته در استان سبب کاهش تعداد روز‌های آلوده در استان طی هفت ماهه نخست سال جاری شده است اما پیش‌بینی می‌شود با وقوع پدیده اینورژن اثر تمام این موارد در استان خنثی شود.

وی با بیان اینکه اصفهانی‌ها باید نیمه دوم امسال نیز منتظر روز‌های آلوده باشند، اظهار کرد: کاهش نسبی آلودگی هوای اصفهان در روز‌های تعطیل قابل مشاهده است و تعطیلی اصفهان در روز‌های پنج‌شنبه حجم قابل توجهی از آلاینده‌ها را کاهش می‌دهد.

صادقیان اضافه کرد: ذرات معلق و گاز منوکسیدکربن دو شاخصی است که شاخص‌های آلودگی‌های جوی را در اصفهان افزایش می‌دهد و حدود 10 تا 45 درصد از شاخص‌های آلاینده‌های جوی در روز‌های تعطیل در اصفهان کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول