اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از جشنی چند صدساله در مازندران گزارش می‌دهد

جشن شکرگزاری در شمال ایران نیازمند ثبت ملی

خبرگزاری فارس: وصف خاطرات شکرگزاری از نعمت‌های خداوند را پدران و پدربزرگ‌ها سینه به سینه نقل کرده‌اند، از این رو قدمت مراسم شکرگزاری مردم شهرستان میاندرود را باید مربوط به چند صد سال گذشته دانست.

جشن شکرگزاری در شمال ایران نیازمند ثبت ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، مردم روستای اسرم در شهرستان میاندرود بر اساس یک رسم دیرینه که از نیاکان خود به ارث برده‌اند هر ساله در یکی از روزهای فصل پاییز برای شکرگزاری از نعمات خداوند و به شکرانه وجود بارگاه امامزاده آقا سید حمزه (ع) در این روستا در اطراف امامزاده و بر سر قبور خود جمع می‌شوند و در این روز رسوم زیبایی را به اجرا در می‌آورند.

از نکات جالب توجه در مراسم شکرگزاری حضور گسترده مردم حتی چند برابر جمعیت 6 هزار نفری این روستا بود، تا جایی که نه تنها از استان‌های اصفهان، شیراز، تهران، مشهد و دیگر استان‌ها میهمانانی به قصد شرکت در مراسم راهی مازندران شده بودند بلکه از سایر کشورهای جهان نظیر اروپا و آمریکا نیز اسرمی‌ها به شوق حضور در این مراسم معنوی و قدیمی خستگی سفر را به جان می‌خرند.

مردم این روستا نیز با اطلاع از زمان برگزاری مراسم تا حد توان در آن مشارکت می‌کنند، هر خانواده یک و یا چند خانواده دیگر را نیز به میهمانی خود دعوت می‌کند تا جنبه میهمان‌نوازی مردم این روستا حفظ شود.

از دیگر نکات مهم و ارزشمند این مراسم جمع شدن خانواده‌ها زیر سایه گرم و مهربان پدربزرگ و مادربزرگ‌ها دور سفره‌ای است که محبت و گرمی کانون خانواده هدفی پررنگ در آن محسوب می‌شود.

وجود 1400 آشپز در یک مراسم

شاید در حالت عادی با وجود مشغله کاری و یا دوری مسافت جمع شدن به گرد نعمت پدر و مادر نیازمند یک بهانه در طول روزها، ماه‌ها و یا سال‌ها باشد اما یکی از کارکردهای این مراسم همین است که می‌توان بی‌بهانه هم دورهم بود و خانواده را ارج نهاد.

اما سئوال مهمی در این مورد وجود دارد که چه کسانی وظیفه تهیه غذای این مراسم را برعهده دارند.

دهیار روستای اسرم در شهرستان میاندرود در این مورد می‌گوید: در این مراسم یک‌هزار و 400 آشپز کار طبخ غذا را در یک‌هزار و 400 آشپزخانه انجام می‌دهند و این افراد کسانی نیستند جز خانم‌های روستا که وظیفه پذیرایی از میهمانان را برعهده دارند تا هیچ آشپزخانه مرکزی با هیچ اعتبار دولتی کار طبخ غذا را انجام ندهد.

مهدی فهیمیان ادامه داد: در این مراسم میهمانان زیادی نیز بدون دعوت، به میهمانی آقا سید حمزه (ع) می‌آیند که ستاد برگزاری مراسم متشکل از شورای اسلامی، دهیاری، هیئت امنای امامزاده و پایگاه بسیج، فکری را برای آنها نیز کرده‌اند به طوری که هر خانواده به جز تهیه غذای خود و میهمانان دعوت شده، تعدادی غذا نیز برای میهمانان عمومی تهیه می‌بینند و آن را به آشپزخانه مرکزی ستاد می‌دهد.

وی گفت: مردم اسرم علاوه بر وفای به عهد در پیشگاه خداوند و سپاسگزاری از نعمت سلامتی و برداشت محصول با حضور بر قبور مطهر شهدا و در گذشتگان خود، با یادآوری کارهای نیک آنان و نثار فاتحه یاد آنها را گرامی و سبز می‌دارند.

فهیمیان ادامه داد: درجه اعتقاد مردم این روستای بزرگ مازندران به این رسم تا حدی است که اگر خانواده‌ای به هر دلیلی نتواند در این مراسم مشارکت کند، تکلیف بر خود می‌داند که بعد از این مراسم با برگزاری مراسمی هر چند کوچک در منزل خود از چند نفر میزبانی و به این طریق ادای تکلیف به این رسم جمعی و اجتماعی کند.

مراسم شکرگزاری با قدمت صدها سال

 

شعبان رضائیان عضو هیئت امنای امامزاده روستای اسرم نیز می‌گوید: اینجا کارها را با اجبار یا وظیفه انجام نمی‌دهند و تنها شوق و علاقه در کنار سپاسگزاری از خداوند متعال و همچنین کرامات امامزاده است که کارها را به پیش می‌برد.

رئیس 67 ساله شورای اسلامی این روستا می‌گوید: دقیقا مشخص نیست که قدمت این مراسم به چند صد سال گذشته باز می‌گردد اما کهنسال‌ترین افراد روستا نقل می‌کردند که وصف خاطرات این مراسم را از پدران و پدربزرگ‌های خود سینه به سینه شنیده‌اند، از این رو قدمت مراسم شکرگزاری مردم اسرم را باید به چند صد سال گذشته مربوط دانست.

وی می‌افزاید: در واقع مردم اسرم این مراسم را زمانی در تقویم سالیانه خود گنجانده‌اند که نه رسانه‌ای برای پوشش آن و نه این امکانات امروزی برای راحتی کار مردم بوده است، فقط روح تعاون و عمق اعتقادات مردم این روستا بوده است و باعث دوام و قوام این رسم از دیرباز تاکنون شده است.

شکرگزاری از دیروز تا امروز

 

گل‌علی رنجبر ریش‌سفید این روستا در مورد دلیل نامگذاری و تاریخچه این رسم کهن می‌گوید: این رسم قرن‌ها پیش برای سپاسگزاری از کشت و زرع به درگاه خداوند بنا نهاده شده و تا حدود 100سال گذشته که بیماری وبا در این منطقه شایع شده بود تنها به این منظور برگزار می‌شد.

این پیرمرد 80 ساله می‌افزاید: در آن سال مردم برای رهایی از خطر این بیماری دست به دامان امامزاده آقا سیدحمزه (ع) شدند که واسطه مردم با خدای متعال شوند تا رنج بیماری از زندگی این مردم رهانده شود.

وی که در مراسم مذهبی و امور اجتماعی روستا سال‌ها سابقه فعالیت دارد، ادامه داد: در این راه نذورات زیادی نیز انجام شد و پررنگ‌ترین نذر مردم این بود که چنانچه از این بیماری جان سالم به در ببرند و خداوند متعال سلامتی را به فرزندان و نسل آنها عطا کند مراسم جشن خرمن که سپاسگزاری از نعمت و برداشت محصول است از سال بعد با سپاسگزاری از نعمت سلامتی پیوند همه جانبه بخورد.

رنجبر گفت: مردم پس از گذشت بیش از 100 سال از پذیرش نذورات خود از جانب خداوند همه ساله در یک روز خاص به صورت همگانی به زیارت امامزاده آقا سید حمزه (ع) می‌روند و هر سال بیش از پیش بر مدار قول خود هستند.

تشکیل ستاد مردمی جشن شکرگزاری

موسی دوستدار عضو شورای اسلامی نیز درباره روند تکامل این رسم درگذر زمان می‌گوید: تا این چند سال گذشته یک نفر به عنوان متولی، تاریخ برگزاری این جشن را در سطح روستا اعلام می‌کرد اما با گذشت زمان و ساکن شدن مردم این روستا در شهرهای مختلف ایران و علاقه شدید همه اسرمی‌ها و میهمانان ثابت غیراسرمی برای مشارکت در این رسم کهن و دیرینه چندین سال است که کارها از حالت سنتی به یک کار فرهنگی، اعتقادی و البته ستادی ارتقا پیدا کرد.

این معتمد 70 ساله اسرمی با بیان این مطلب ادامه داد: این مراسم در گذشته در دی ماه و یا آذر ماه انجام می‌شد اما در طول این سال‌ها زمان آن متاثر از مسائل مختلف از جمله تغییرات جوی به مهر ماه و یا اوایل آبان ماه تغییر یافته است.

مراسم شکرگزاری یا جشن خرمن مردم اسرم در میاندرود را باید در زمره گنجینه‌های معنوی مردم دیار علویان دانست که از پس طی قرون همچنان مورد تایید و تمایل جوانان و کودکان این منطقه است.

رسم شکرگزاری مردم اسرم در مازندران امروز پس از سال‌ها و گذر از دوره‌های مختلف و حاکمان صده‌های گذشته برای پا برجا ماندن نیاز به توجه مسئولان فرهنگی استان و کشور دارد تا با ثبت ملی بیش از پیش فرهنگ‌سازی کند.

------------------------

گزارش از حسن تیموری

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول