اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آغاز فصل بازگیری صورت گرفت

فیلمبرداری مستند صید بازهای شکاری

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان گفت: با آغاز فصل بازگیری، مستند صید و زنده‌گیری پرندگان شکاری در نوار ساحلی سیستان‌و‌بلوچستان در حال انجام است.

فیلمبرداری مستند صید بازهای شکاری

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی محیط زیست سیستان‌وبلوچستان، خسرو افسری اظهار داشت: با فیلمبرداری این مستند سعی شده به تصویر کشاندن ماجرای شکار غیرقانونی بازهای شکاری از یک سو و مقابله مأموران اجرایی محیط زیست برای حفاظت این گونه‌های تحت حمایت از سوی دیگر باشد.

وی افزود: هر ساله از اوایل مهرماه الی نیمه دوم آبان‌ماه با معضل کوخه‌نشینی و زنده‌گیری و قاچاق پرندگان شکاری در استان مواجه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: شکار این پرندگان با ارزش و خارج کردن آنها از چرخه طبیعت بر خلاف قوانین و مقررات شکار و صید جمهوری اسلامی ایران و معاهده کنوانسیون بین‌المللی سایتیس است.

افسری ادامه داد: مأموران اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر حسب رسالت و وظیفه قانونی خود هر ساله طی گشت و کنترل‌های مستمر و شبانه‌روزی در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های طبیعی حضور مستمر داشته و با افراد متخلف مطابق ضوابط و مقررات برخورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: این مستند علاوه بر به تصویر کشاندن زحمات محیط بانان، قصد دارد چرخه شکار و زنده‌گیری پرندگان شکاری در طول نوار ساحلی استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و نحوه انتقال و قاچاق آنها را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، چگونگی دست‌آموز کردن آنها را در امارات و سرانجام استفاده از این پرندگان در مراسمات سنتی و مسابقات اعراب را به نمایش بگذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان‌وبلوچستان گفت: پرندگان شکاری در رأس هرم غذایی قرار دارند و دارای ارزش‌های اکولوژیکی و زیستی فراوانی بوده لذا خارج کردن آنها از چرخه طبیعت، باعث بهم خوردن شبکه‌های حیاتی اکوسیستم‌های طبیعی شده و این بی‌نظمی باعث بروز اختلالات ناگواری در طبیعت می‌شود.

افسری افزود: از آنجایی که اکثر پرندگان راسته بازهای شکاری به عنوان کنترل‌کننده‌های آفات در طبیعت نقش بسیار مهمی در تنظیم جمعیت جوندگان و خزندگان موذی و حتی علفخواران بیمار و ضعیف ایفاء می‌کنند و فقدان هر یک از آنها در نتیجه دخالت‌های انسان، ضمن تخلیه ژنتیکی باعث افزایش جمعیت جوندگان و خزندگان شده و در نتیجه بروز هرج و مرج در اکوسیستم غیرقابل اجتناب است.

وی گفت: مستند صید و زنده‌گیری پرندگان شکاری با همکاری صدا و سیمای سیستان‌وبلوچستان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان در نوار ساحلی در حال انجام است.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول