اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی تخریب هورالعظیم صورت گرفت

ضرب‌الاجل 15 روزه محیط زیست به شرکت نفت آزادگان

خبرگزاری فارس: در پی تخریب هورالعظیم، سازمان حفاظت محیط زیست ضرب‌الاجل 15 روزه‌ای برای شرکت نفت آزادگان تعیین کرد.

ضرب‌الاجل 15 روزه محیط زیست به شرکت نفت آزادگان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به خوزستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به بازدید اخیر خود از هورالعظیم، گفت: این بازدید با دو هدف مشخص ارزیابی عملکرد زیرمجموعه های فعال وزارت نفت در هورالعظیم شامل شرکت نفت آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی و یادآوران و اطمینان از آب دار شدن تالاب برای جلوگیری از شکل گیری ریزگردها صورت گرفت.

محمدجواد محمدی‌زاده پیشرفت عملیات استخراج نفت در این میادین و سرمایه‌گذاری صورت گرفته را مناسب ارزیابی کرد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به انتقاد کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست از عملکرد وزارت نفت در هورالعظیم گفت: جاده سازی‌های غیرضروری در عرصه تالابی صورت گرفته و عرض مورد توافق در مورد جاده‌ها رعایت نشده است.

وی جانمایی کالورت‌ها را نامناسب دانست و افزود: ارتباط آبی بین بخش‌های مختلف تالاب برقرار نیست به همین دلیل در برخی قسمت‌ها به حالت مردابی شده است.

محمدی‌زاده با تأکید بر ساماندهی دفع پسماند در محدوده تالاب تصریح کرد: در زمینه دفع زباله و فضولات دیگر به ویژه پسماندهای استحصال شده از حفاری چاه‌ها و پساب‌های تخلیه شده در آن منطقه توافقات میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت رعایت نشده است.

وی افزود: این موارد مطرح و پیمانکاران متقاعد شدند نارسایی‌هایی وجود دارد که باید رفع شود بر همین اساس مقرر شد ظرف 15 روز بین سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولان پروژه و با حضور معاون استاندار به عنوان یکی از اعضای اصلی کارگروه ساماندهی تالاب‌ها مذاکراتی انجام و پیمانکار و مجری پروژه طی یک برنامه زمان‌بندی موظف به ساماندهی این موارد کند.

وی تاکید کرد: بدیهی است در صورت عدم تحقق این مسئله سازمان حفاظت محیط زیست از ابزارهای قانونی استفاده خواهد کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه هورالعظیم با کم آبی مواجه است و حق‌آبه مورد انتظار آن تامین نشده تصریح کرد: بخشی از این کم‌آبی ناشی از آبگیری سد سیمره در بالادست هورالعظیم و کاهش آورد رودخانه کرخه به عنوان منبع تأمین کننده آب این تالاب است و خشکسالی نیز مزید بر علت شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: طی جلساتی که با استاندار خوزستان، سازمان آب و برق و نیشکر تشکیل شده بتوان سهم آب هورالعظیم را تأمین و کم آبی گذشته را جبران کرد.

محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای اخیر سخن از ساماندهی هورالعظیم با استفاده از زهاب‌های نیشکر به میان آورده، این در حالیست که کارشناسان پیش از این بارها نسبت به تخلیه زهاب‌های شور نیشکر در تالاب‌های خوزستان هشدار داده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که شوری پساب قطعا اکوسیستم آب شیرین (رودخانه یا تالاب) را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است آن را از بین ببرد. چرا که در اکوسیستم آب شیرین، زیست‌مندان هزاران سال با آب شیرین و مشخصات خاص انطباق پیدا کرده‌اند.

کارشناسان همچنین معتقدند بحث هورالعظیم به دلیل بین‌المللی و مرزی بودن پیچیدگی زیادی دارد. فعالیت‌های نفت، نظامی بودن منطقه، تأثیر و تخریب‌های پس از جنگ و از بین رفتن تالاب های عراق و نابودی اکوسیستم بین‌النهرین نیز دست به دست هم می‌دهد که سیستم پیچیده‌ای در آن به وجود آید. به همین دلیل تخلیه پساب به هورالعظیم راهکار نامناسبی است و آن را به نابودی می‌کشاند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول