اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئولان پاسخگو نیستند

400 روستا در سیستان‌وبلوچستان از بی‌‌آبی رنج می‌برند

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان گفت: بیش از 400 روستا با جمعیت چند هزار نفری با بحران شدید بی‌آبی مواجه بوده و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

400 روستا در سیستان‌وبلوچستان از بی‌‌آبی رنج می‌برند

عبدالعزیز بلوچزهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیکشهر اظهار داشت: در حال حاضر، بیش از 400 روستا با جمعیت چند هزار نفری با بحران شدید بی‌آبی مواجه بوده و کسی در این زمینه پاسخگو نیست لذا باید روستاییان با این وضعیت به وجود آمده بسازند و بسوزند و یا اینکه منتظر باران باشند تا بتوانند از رودخانه با پمپاژ و یا حفر چاه دستی آن هم با هزینه شخصی، آب مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی افزود: متأسفانه منابع آبی حدود 100 روستا با خشک شدن آب چاه‌ها، دچار بحران بی‌آبی شدید شده و موجب نگرانی جدی مردم این مناطق شده است.

رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: بیشتر منابع آبی از قبیل چشمه، آب‌های سطحی و رودخانه‌ها و چاه‌های آب شرب یا به طور کلی خشک شده و یا اینکه تا روزهای آتی خشک خواهند شد.

بلوچزهی بیان کرد: برای نجات روستاییان از بی‌آبی و جلوگیری از مشکلات و بروز بیماری‌ها برای کوتاه مدت، جابه‌جایی و حفر چاه جدید و کف شکنی و ته زنی و لایه‌روبی چاه‌ها نیاز به اعتبار ویژه است که آب و فاضلاب روستایی اعتباری ندارد و اگر هم دارد معلوم نیست در کجا هزینه می‌شود.

وی گفت: وضعیت آب و فاضلاب روستایی شهرستان نیکشهر به دلیل کمبود شدید اعتبارات به حدی بحرانی و نگران کننده است که توان خرید اتصالات، تأمین سوخت، تعمیر و نگهداری چند تانکر آبرسانی سیار و حقوق آبداران و کارکنان را ندارند.

رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان افزود: بیش از 800 روستا در شهرستان نیکشهر وجود دارد که کمتر از 200 روستا شبکه آب شرب لوله‌کشی دارند که 40 درصد شبکه آب روستایی مربوط به بهداشت محیط با عمر بالای 20 تا 30 سال بوده که فرسوده و از کار افتاده‌ است.

بلوچزهی بیان داشت: اختصاص 15 دستگاه تانکر جدید و اختصاص کامل اعتبار آبرسانی، احداث سد بر روی رودخانه‌های بنت، ملوران، شگیم، مسکوتان، تنگ سرحه، شیرآباد، قصرقند، فنوج، محترم‌آباد، کتیچ، اختصاص لوله برای مهار و انتقال آب چشمه‌ها، حفر چاه‌های عمیق در بخش لاشار و حفر چاه نیمه عمیق در سایر نقاط روستایی شهرستان، اختصاص تانکر ثابت یک هزار و 2 هزار لیتری از مهم‌ترین نیازهای آب و فاضلاب روستایی برای کنترل بحران بی‌آبی در شهرستان نیکشهر است.

وی با انتقاد از اعتبارات اختصاص یافته به آب روستایی شهرستان نیکشهر گفت: این اعتبارات ناچیز بوده و کافی نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند تا 15 و حتی 20 سال دیگر مشکل آب روستاییان برطرف نخواهد شد و همچنان باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان خواستار توجه ویژه استانداری و مسئولان استانی و کشوری در بحث تأمین آب روستاها و حل مشکلات کمبود اعتبار آب و فاضلاب روستایی شد.

بلوچزهی افزود: چنانچه به این وضعیت توجه نشود و مانند روال گذشته کار ادامه پیدا کند نارضایتی‌های روستاییان به اوج خواهد رسید و بروز بیماری‌های وبا، والتور و... حتمی است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان آب و فاضلاب روستایی بارها اعلام کرده‌اند که مشکل اعتبار نداریم ولی در شهرستان نیکشهر اقدام قابل توجهی برای حل مشکل بی‌آبی انجام نشده و به دلیل کمبود اعتبار، هیچ گونه اقدامی برای روستاهای بدون آب انجام صورت نمی‌پذیرد.

رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: بعضی از روستاها آب به حد کافی و فراوان دارند ولی آب و فاضلاب روستایی به دلیل کمبود اعتبار، نمی‌تواند پروژه‌ای را مطالعه و اجرایی کند.

بلوچزهی یادآور شد: احداث مجتمع‌های آبرسانی با کمبود اعتبار اجرایی نمی‌شوند بلکه تنها راه آبرسانی به روستاها، مطالعه و اجرای مجتمع‌های آبرسانی در بخش‌های مرکزی، قصرقند، بنت، فنوج و لاشار می‌باشد.

وی بیان کرد: با توجه به گذشت 33 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی و حجم عظیم فعالیت‌های عمرانی صورت گرفته در بخش‌های مختلف، متأسفانه در بحث آبرسانی روستایی به شدت ضعیف عمل شده و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و نارضایتی‌های فراوانی را به وجود آورده است.

رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان گفت: نزولات جوی و سفره‌های آب زیرزمینی در نیکشهر کم است و در این شهرستان خشکسالی ادامه دارد و بیش از یک دهه خشکسالی را تجربه می‌کند لذا ضروری است مسئولان هر چه سریع‌تر اعتبارات خشکسالی را بیشتر اختصاص دهند و در این باره تعلل نکنند.

بلوچزهی افزود: در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست که زنان روستایی از چشمه، قنات و یا رودخانه و چاهک‌های دستی، گالن و بطری‌های آب را بر دوش و سر به فاصله چند کیلومتری حمل کنند و به خانه ببرند تا قطره‌ای آب بنوشند.

وی بیان کرد: انتقال آب با فاصله کم می‌تواند مشکلات زیادی از روستاییان را برطرف کند و این کار با اختصاص اعتبارات لازم انجام و میسر می‌شود ولی مسئولان آب و فاضلاب روستایی تمایلی به حل مشکل مردم ندارند و  فقط وعده می‌دهند و به آن عمل نمی‌کنند.

رئیس شورای اسلامی سیستان‌وبلوچستان گفت: منطقه نیکشهر به دلیل کوهستانی بودن، سفره‌های آب زیرزمینی کمی دارد و روند خشکسالی در این شهرستان به ویژه روستاها، مردم را با مشکلات شدید بی‌آبی مواجهه کرده است.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول