اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

استاندارد تفاله زیتون خشک شده در گیلان تعیین شد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: برای نخستین بار در کشور تفاله زیتون به عنوان ماده غذایی دام و طیور معرفی و استاندارد آن تعیین شد.

استاندارد تفاله زیتون خشک شده در گیلان تعیین شد

محمود بهمنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تعیین استاندارد زیتون خشک شده برای نخستین بار در کشور اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های راهبردی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در راستای بهره‌برداری بهینه و افزایش بهره‌وری محصولات جنبی کشاورزی و ضرورت ارتقای معیشت کشاورزان و پایداری محیط زیست، تفاله زیتون فرآوری شده به عنوان یک ماده غذایی مکمل برای دام و طیور معرفی شد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 10 هزار تن تفاله زیتون در مناطق رودبار، زنجان و قزوین در کارخانه‌ها روغن‌کشی می‌شود، افزود: تا سال‌های گذشته کارخانه‌ها برای دفع تفاله زیتون به عنوان زباله، موجبات تخریب طبیعت را فراهم می‌کردند که با توجه به نتایج حاصله از فعالیت‌های پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان تفاله زیتون فرآوری و ماده مکمل غذایی دام و طیور معرفی شد.

این مسئول ادامه داد: طبق هماهنگی با اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان برای ارتقای بازار کسب و کار این محصول جدید فرآورده‌های زیتون درخواست تهیه استاندارد تفاله شد که نخستین جلسه در این زمینه برگزار شد.

وی تدوین این استاندارد را در ارتقای بازار و بهره‌وری بیشتر زیتونکاری کشور تاثیرگذار دانست و از انجام یک پروژه تحقیقاتی مشترک اصلاح درختان زیتون بین ایران و اسپانیا خبر داد.

بهمنی ابراز کرد: در راستای انعقاد تفاهمنامه سه جانبه همکاری بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و مرکز تحقیقات زیتون «کوردوبا» اسپانیا، مراحل اجرایی پروژه تحقیقاتی اصلاح درختان زیتون در ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار و باغ کلکسیون علی‌‌آباد رودبار عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه بذور تعداد 5 رقم زیتون ایرانی و 19 رقم زیتون اسپانیایی در باغ کلکسیون زیتون کوردوبا و باغ کلکسیون علی‌آباد رودبار منتقل شد، تصریح کرد: محصول زیتون این دو کشور در محیط مخصوص کشت شدند.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان رقم‌های مذکور زیتون پس از سبز شدن، نمونه‌ها به ایستگاه تحقیقات زیتون انتقال یافتند تا پس از رشد کافی در باغ علی‌آباد رودبار کشت شوند و پس از تیمارهای لازم به‌زراعی، خصوصیات آنها ثبت و مورد بررسی قرار گیرد تا نسبت به تدوین الگوهای نوین اصلاحی اقدام شود.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول